Annons:
Etikettridning
Läst 1262 ggr
Ellen N
2018-02-25 11:05

För tung?

Hej! Jag är ca. 163cm lång och väger runt 57kg. Jag börjar bli väldigt osäker på vad för häst jag ska rida. Hoppade för en tränare som sa att jag SKULLE köpa C ponny om jag skulle köpa häst. Men funderar på om jag skulle vara för stor? Är snart 15år och har slutat växa. Dessutom planerar jag att komma igång från min vinterdvala nu och gå ner 5kg så att jag ligger på vad jag anser är en bra vikt för mig. Vad tycker ni? Är jag för stor för en maxad C som är normal grov? Och funderar även på om jag kan rida nättare D ponnyer? Är väldigt osäker och orolig. Skulle varas bra att höra era åsikter😅

Annons:
Fridaaaa
2018-02-25 11:21
#1

Ja jag tycker cponny är för litet, 

Hade satsat på stor D-ponny eller liten häst :) 
Främst för längden

Annars en islänning kanske?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
2018-02-25 11:23
#2

En maxad lättare d-ponny eller en liten stor häst.

Stolt ägare till fem La permer

shia
2018-02-25 12:04
#3

Skulle nog tipsa om en liten häst eller stor D ponny(om man tänk på längden) då jag tror du komme rkunna ha den hästen längre om du nu skulle växa mer osv, samt även tävla om du skulle vilja(har ej så bra koll på åldrarna för å tävla i ridning) skulle även tipsa dig att om du nu ska gå ner 5 kg för att komma till "en bra vikt" så prata med skolsyster osv först å ta hjälp av henne å dietist. Gör ej på egen hand.

[nevamisse]
2018-02-25 14:36
#4

Stor d-ponny eller liten stor häst skulle jag satsat på.

[RC1393]
2018-02-25 16:01
#5

För ålderns skull spelar det ingen roll mellan C och D-ponny, du får tävla bägge t.om det år du fyller 20 år. Jag är själv 167 cm och ponnyn är en maxad C, men jag ligger på gränsen till för lång, men på inrådan från tränare kan jag fortsätta rida min ponny eftersom varken min sits eller balans påverkas märkbart av min längd. 

Varför skulle en islandshäst vara bättre? De flesta islänningar är just i C-ponny storlek och där blir det ju samma sak i fråga om längden…

EmmeEm
2018-02-25 17:14
#6

Om jag var du skulle jag satsat på en D-Ponny. Personligen tror jag att du skulle få ut mer glädje ur en större ponny + att det ser mer proportionerligt ut. 

Sen beror det ju väl på vad du ska göra med ponnyn :)


Annons:
KarateZingo
2018-02-25 17:16
#7

#5 Islandshästar är byggda för att kunna bära ryttare upp till ca 90 kg, vad gäller längden på ryttaren spelar det ingen större roll, sålänge inte hästen är ovanligt liten

[RC1393]
2018-02-25 18:29
#8

#7 Fortfarande är ju längden ett lika stort "problem" på islänning som vanlig ponny. Jag ser själv inte problemet men anser man att en C-ponny är för låg så är ju likaså en islänning i samma höjd…

Lona
2018-02-25 19:38
#9

Angående islandshästar vs "vanliga ponnyer" så beror det ju även på hur de är byggda. En islänning (eller fjording eller liknande typ av häst) upplevs ju ofta som "större" och bär faktiskt upp ryttaren bättre än en nättare ponny med samma mankhöjd.
Det blir en annan balans på en islänning, helt enkelt, vilket inte bara beror på att de generellt sett kan bära en tyngre ryttare än jämnstora ponnyer av ädlare typ.

Sen tycker jag iofs att man köper en islandshäst för att man vill ha en islandshäst, med allt vad det innebär med olika gångarter mm. Är det bara för att man är lite väl lång så finns det ju ett jätteutbud av D-ponnyer, övervuxna ponnyer och små hästar av halvblodstyp.
Är man intresserad av att rida dressyr eller hoppning, även om det inte är på särskilt hög nivå, så gör man det definitivt lättare för sig att satsa på en ponny/häst med enbart grundgångarterna. Ska man ha en islänning till sånt så krävs det oftast betydligt mer jobb från ryttarens sida - eller en jäkligt duktig häst och de är inte billiga…😊

TS, vad vill du göra med din ponny/häst?🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-02-25 21:49
#10

Ja min kompis äger en maxad C som jag kan rida precis. en av grövre typ. Jag väger 46 och är egentligen 4 kilo under hans viktgräns eller något sånt men jag växer ju mycket nu xD jag är 167 och jag kan knappt rida maxad C så tipsar inte att köpa en Maxad C om du inte bara planerar att ha den i ett halv år eller år

[RC1393]
2018-02-26 17:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#9 Samtidigt tycker jag fortfarande det är en sanning med modifikation. Jag har aldrig sett en islänning av samma typ som en fjording (större, kort och kompakt). En erfaren islandsägare som jag jobbar med säger samma sak- islänningarna är nättare nu för tiden. Alla islänningar jag sett är inte mycket grövre än min 140 cm höga, ca 400 kg tunga connemara av (för rasen) nättare modell, som utifrån de hästar jag ser på tävling nu för tiden är rätt representativ för de C-ponnys som är populära på marknaden. Utifrån det skulle jag gå efter 20 % regeln även på islänning. 

Frågan där på slutet är desto viktigare, vad har du tänkt göra med din tilltänkta häst?

Lona
2018-02-26 18:51
#12

#11, Ja, de avlas lite väl mycket för sport och tävling numera, kan jag tycka. Betydligt nättare hästar med mycket ”bensprattel” - i en del fall så mycket att det knappt går att rida dem för en vanlig ryttare. Men flashigt på banan blir det… Tycker dock fortfarande att man kan hitta den andra, grövre och mer viktbärande typen, men de är inte lika vanliga som tidigare.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Rafflan
2018-02-27 17:53
#13

Du kan rida en C-ponny ja, men ska du köpa häst satsa på D-ponny, den kommer passar dig bättre i längden :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: