Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 775 ggr
zemlathebunny
2018-02-23 11:44

Tillsätta linfröolja i vattnet?

Hej! Jag har hört att linfröolja ska vara bra för hästarna. Men på en sida läste jag att man skulle tillsätta de i fodret. Kan man inte hälla lite i vattnet så att dom blir duktigare på att dricka? Och hur mycket ska man tillsätta då?

Annons:
Gronstedt
2018-02-23 13:20
#1

Olja och vatten blandar sig inte, så häller man det i vattnet kommer det nog mest att hamna på utsidan av mulen och insidan av hinken, kan jag tänka mig. Det lär nog inte locka hästen till att dricka mer att bli geggig om näsan …

[nevamisse]
2018-02-24 21:36
#2

Olja ger jag alltid i fodret. De kommer bli kladdiga om mulen om det hälls i vattnet, bättre att ge med fodret så man vet vilken mängd hästen får i sig.

Cecilia.S
2018-02-25 09:09
#3

Du har fått jättebra svar i #1 och #2. Själv använder jag mig utav linfrökaka som ges i krubban, det blir inte lika kladdigt som olja men har samma funktion.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

zemlathebunny
2018-02-25 18:16
#4

Okej tack för svar. Jag tror dock att jag skippar det. Han har inga problem att få i sig vatten och fungerar bra på sitt grovfoder och vatten. Ger honom havrekross och mineraler också :)

Upp till toppen
Annons: