Sjukdomar, skötsel & vård

Tillsätta linfröolja i vattnet?

2018-02-23 11:44 #0 av: zemlathebunny

Hej! Jag har hört att linfröolja ska vara bra för hästarna. Men på en sida läste jag att man skulle tillsätta de i fodret. Kan man inte hälla lite i vattnet så att dom blir duktigare på att dricka? Och hur mycket ska man tillsätta då?

Anmäl
2018-02-23 13:20 #1 av: Gronstedt

Olja och vatten blandar sig inte, så häller man det i vattnet kommer det nog mest att hamna på utsidan av mulen och insidan av hinken, kan jag tänka mig. Det lär nog inte locka hästen till att dricka mer att bli geggig om näsan ...

Anmäl
2018-02-24 21:36 #2 av: [nevamisse]

Olja ger jag alltid i fodret. De kommer bli kladdiga om mulen om det hälls i vattnet, bättre att ge med fodret så man vet vilken mängd hästen får i sig.

Anmäl
2018-02-25 09:09 #3 av: Cecilia.S

Du har fått jättebra svar i #1 och #2. Själv använder jag mig utav linfrökaka som ges i krubban, det blir inte lika kladdigt som olja men har samma funktion.

Anmäl
2018-02-25 18:16 #4 av: zemlathebunny

Okej tack för svar. Jag tror dock att jag skippar det. Han har inga problem att få i sig vatten och fungerar bra på sitt grovfoder och vatten. Ger honom havrekross och mineraler också :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.