Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 5262 ggr
Lona
2018-02-21 19:01

Babbeltråd! :-)

Många av de andra forumen har ju babbeltrådar och liknande, vad sägs om att starta en här på Ridsport?🙂
Så - vad har du gjort idag, hur går det med ditt "hästliv", vad funderar du på…? Ös på!🌺 (Varför finns det ingen häst-smiley?)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Vrilen
2018-02-21 19:11
#1

Testade mitt nya träns idag!🥳 Älskar det 😍 https://www.taur.se/produkter/huvudlag/sidepull/sidepull-med-tyglar-fra-rebecca.html

Det har kommit massa snö hos oss så vi var ute på ett fäl och pulsade runt, mycket nöjd ponny🐎

Lona
2018-02-21 19:24
#2

#1, Åh, snyggt!👍
Det har kommit så mycket nya spännande produkter vad gäller träns och huvudlag.🙂

Här har det varit en tung dag😕. Förra helgen fick min medryttarhäst tarmvred och dog på operationsbordet. Jag hade nog inte insett att han faktiskt är borta förrän idag när jag åkte till stallet och såg hans tomma box…
Det är så ofattbart och på något sätt jäkligt ironiskt.
Hästen jag var medryttare på innan honom hade samma ägare - hon fick tarmvred för snart två år sedan och klarade sig inte heller. I hennes fall var det inte ens någon idé att försöka med en buköppning men den här gången såg det ut som att det fanns rätt goda chanser.
Hästarna är inte släkt, fick inte samma foder, gick inte i samma hage - hade inga gemensamma nämnare alls, bara ödet som slagit till på samma ställe.
De var födda 2008 båda två så de var ju fortfarande unga.
Fina Halli, nu springer du på de gröna ängarna tillsammans med Flóa. Ni kommer alltid att fattas oss!❤️❤️❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
2018-02-21 21:30
#3

#2 Usch vad trist! Aldrig skoj när de blir akut sjuka och speciellt trist när de dör unga :(

Är hundvakt från idag tills måndag, min mosters hund (och son till hunden som bodde hos mig förut). Och imorgon får vi även sällskap av hunden jag är dagpassare till när det behövs.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

zemlathebunny
2018-02-22 05:46
#4

Jag har precis flyttat hästen jag ska köpa till stallet han ska stå i så nu är han helt mitt ansvar.😍 Bara sjukt synd att det var tvungen att vara -28 grader typ hela den här veckan för jag är helt slut och förkyld för jag har gått mellan stallet och mitt hus flera gånger per dag. All energi går åt till att hålla värmen… Och hästen blir liite piggare än vad man klarar av när det är så här kallt hehe.

tiger tok
2018-02-22 07:30
#5

Nu är hästen flyttad till nytt stall, skönt för både honom och oss!

Vikan
2018-02-22 15:30
#6

Min häst har verkligen levererat de tre senaste dagarna - allt från att sköta longeringen i ridhagen/paddocken (som varit för blöt att rida i) där han i princip alltid sett spöken och varit helt hopplös, till att rida där en kortis och sen idag varit helt perfekt på vår promenad. Blir så glad när allt går så perfekt med honom så många gånger i rad - och när vädret håller sig!

Annons:
shia
2018-02-22 20:47
#7

Missade dressyrtävling i ti pga ingen transport att ta sig dit de skulle vara pga den var trasig, men fick ist ett skönt ridpass på ridbana med min pigga passhäst som fått tillbaka gnistan och är sig själv igen efter han varit skadad en vecka(okej, alltså den vevkan kändes som år å att han alsrig skulle komma tillbaka osv, trodde typ första dan han inte skulle kunna bli ridhäst osv,) Även fast vänstervarver är svårt å ham var pigg så kändes det så skönt å ha honom bra igen, även psykisk.

Lona
2018-02-22 20:56
#8

#7, Härligt! Visst blir man nojig när de är sjuka eller halta, även om det bara är en ganska obetydlig grej!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

shia
2018-02-23 08:05
#9

#8 aa, men vi visste som inte om det var han blivit sparkad, senskada eller något då han bara poff var hängig i blicken å haltade ( å han är inte den som visar för minsta lilla, ) å hans högra bakben var svullet å varmt, på lö morgon var han mer svullen och börjat gå upp mot hasen. Var bättre på kvällen när han fått röra sig men fortfarande väldigt svullet så vi rakade för att hitta sår å lättare känna svullnad men vi hittade som inget sår, tränan sa att är det slag i hagen är han bra på en vecka, senskada så får han fara ut på lösdrift och vila två må, men han sa det också att den enda senskadan han kan ha fått är om han trampat i hagen då han aldrig är körd slut osv. Men då det såg ut att blivit bättre efter han rört sig aå fick jag order att rida honom 1/2 mil på sö morgon, å han var väldigt mkt bättre efter det så red honom veckan efter varje dag mellan 1/2-1 mil då han började röra mer på si i hagen då han inte hadw lika ont längre, å så 1 vecka senare(å ngn dag) var han halt och svullen fri och börja rida mer dressyr och for iväg på dressyrträning(han var bra, och han tog ingen skada av att röra sig utan vart bättre så beslöt vi att fara på den, och efter den var jag typ gråtfärdig av glädje, han hade varit väldigt pigg, glad och tyckt det var roligt. Och så var det som när jag ledde honom till hagen dagen efter puffade han på mig å var som ryck upå dig nu, jag är bra nu. Haha, å för att visa det ordentligt så var han jäkligt pigg å leda till hagen i helgen å bralla runt i hagen ännu mer :D (han är den som älskar att helst gå 2-3 ggr/dag, så vissa dagar både körs och rids han å då är han som lyckligast, (träningsnarkoman som aldfig blir tröyt) så det var en skön känsla, nu är det bara att man ska få honom lugn när man travar också på volt, (fast vant mig vid att han är "ridhäst" så nu när han "travar iväg" är det som tidigare jogging för mig med honomXD) Men mitt mål med honom nu, är att lära han galopp, och sedan tävla dressyr och senare klättra i klasserna, (vill utbilda honom så långt det går, då både han och jag lär oss så mkt, när jag började rida honom för 1 1/2 år sedan kunde jag inte rida en häst i form, men när jag lyckats lära honom, så poff kan jag rida dem flesta ridskolehästarna i formXd osv,) mitt mål är att starta i msv någon gång,:)

powerade
2018-02-23 11:21
#10

Mitt mål idag är att tömlongera lite och överleva.! Måste ju springa omkring med hästen det är jobbigt!:p men det är ju klart bra träning nu efter han vilar 3 dagar, Då vill jag inte sitta på och bråka för han är för pigg xD ( har varit -25 och matte fryser sönder händer och fötter:|)

Travis D
2018-02-23 15:04
#11

Ska idag rida för Nysves gamla ägare för att visa upp för henne vad jag lärt honom, är jätte nervös 😸 ska visa henne galopp, har tränat honom så bra så man inte ser att han gick på trav i 10 år har jag fått höra nu får vi se om det är sant 😂😸

shia
2018-02-23 22:58
#12

#11 vad roligt :) Känns som det borde vara lättare att utbilda dem som "ridhästar" när dem är yngre? att det är ganska roligt att höra när man rider en travhäat å så säg folk att det inte ser ut som en travare som tävlat trav hela livet Xd Själv tyxk jag det varit enklast att börja rida in dem som 3 åringar om än det inte sker så mkt det första året annat än typ vänja vid att någon sitt på den, skänklar, ta det lugnt osv (hästarna i stallet rids när jag har tid, men min passhäst är den som rids regelbundet, två ggr i veckan) haha, en av hästarna som är 5 nu börja jag rida in för 1 1/2 år sedan Xd men han har som aldrig varit i första hand, red en gång den sommaren, sen gick det tvp må innan nästa osv typ i höstas börja jag rida honom mer och mer så har ksk ridit honom 20-30 gånger nu? Haha, å tyck han utvecklats så mkt mellan varje gång, fast trots jag ridit honom mindre än min passhäst har jag galopperat två ggr med honom :P fast han är lite mer försökskanin, inte vågat på egen hand med min passhäst då jag är rädd å göra fel Xd fast roligast är ju nästan när man börjat rida in en. Och faktiskt lyckas å den blir inriden å som vilken klok ridskolehäst som helst som nybörjare även kan rida, å så säg ägaren "oj, jag trodde aldrig h#n kunde bli ridhäst, trodde h#n var alldeles för korkad för det ;D (å de får man veta efter man kämpat 1 miljard gånger med att försöka förstå, å sammarbeta med den hästen, å typ tänkt men det ska väl inte vara så svårt) Hur gick det btw atr visa upp för den gamla ägaren?.??…?

Vrilen
2018-02-24 10:46
#13

Är lite lagom bitter just nu. Mamma trodde att jag hade jour på ridskolan idag, så jag gick upp vid 6 och åkte dit. Men vid kl 10 började vi komma på att oj, vi är en för mycket. Så jag hade alltså ingen jour och behövde inte vara där. Jätteroligt att gå upp så tidigt i onödan😃

Annons:
Lona
2018-02-24 10:56
#14

#13, Retligt! Men om ni har samma fantastiska väder där så njut av att vara där ändå! :-D Funderar just på om jag skulle åka till stallet men det känns fortfarande väldigt tungt att ”min” häst inte är där. Det hjälper liksom inte att det finns tolv andra hästar som jag säkerligen får låna och pyssla med… :-(


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

axa
2018-02-24 15:19
#15

Sadelproblem ligger i mitt hästliv just nu. Det värsta med ridsporten måste ändå vara sadlar. Hemska ting 😡 men samtidigt så fantastisk bra och nödvändiga när allt är på sin plats 😂 Bara att stå ut och försöka finna tillfälliga lösningar. Håller på att byta inriktning och omskola mig och min häst från engelskt till western. Går fantastiskt bra och snabbt framåt- men betyder även helt nya och andra muskler än vad min häst tidigare haft som gjort mina sadlar oanvändbara på honom. Samtidigt vet jag att han kommer muskla på sig mycket mer, så en dyr ny sadel känns inte rimligt. Och jag vill inte prova ut en egen köpt begagnad från exempelvis hästnet (finns dock inga till salu som skulle kunna fungera eller är inom rimliga avstånd)- och inga utprovare tycks ju finnas om inte på fel sida av landet! Tankar och eventuella lösningar är i högvarv just nu, blir helt matt och uppgiven. Barbacka och markarbete fungerar enbart väldigt kortsiktigt och jag har redan känt att det gått för långt nu. Suck.

Lona
2018-02-24 18:58
#16

#15, Du fanns någonstans i Stockholmstrakten, väl? Eller är jag helt ute och cyklar? Där borde det ju verkligen finnas någon kompetent sadelutprovare, jan man tycka. Jag har bara koll på Göteborgsområdet, tyvärr.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-02-24 21:06
#17

#12 Det gick dessvärre inte så bra :( Nysve var jätte pigg och började rusa iväg i galoppen och slarvade i hörnen det slutade med att jag fick en mini lektion av henne så det blev ju bra till slut :)

shia
2018-02-24 22:40
#18

#17 när det väl gäller så är det ofta det inte går som man tänkt :) men det blev ju bra ändå iaf :) haha som när man ska visa något man lärt sig å så går det åt pipan. (sen brukar det ibland inte gå så bra just för att någon står och tittar, haha fast det gäller inte direkt mig å min passhäst,(eller mig å ngn annan häst i stallet heller för den delen) dem kan retas rejält, men så fort min syrra eller någon kom sköt dem de exeplariskt å min syrra osv förstår inte alls vad jag klagar på :P haha ex kan jag rida på ridbanan å allt gå skit å jag vill bara ge upp, så kommer någon från stallet ned(typ syrran tränan eller någon) å frågar hur de gå å jag säg skit men aå helt plötsligt gå det mkt bättre. (tänk typ som när man var liten på ridskola å hästen ej ville lyfta benet å så kom ridläraren å vips gjorde den det) haha, sen ju fler som kollar när jag rid min passhäst ju mer visar han upp sig å stoltare blir han. (han älskar uppmärksamhet å kommit på nu när han är stallets dressyrproffs å läromästare att han får mkt mer morötter osv :P) på pay and ride, massor på läktarn jag jättenervös å kan knappt banan, å han är andra gången i ridhus å kan allt som om han gjort det hundra gånger å vore en lugn ridskolehäst. Sen en annan gång var det en som red på ridbanan för teänare å typ 20 som kollade på den(den hästen tjoa å hade sig så red runt på planen utanför istället) å ju fler som börja kolla på oss ju nervösare vart jag men ju stoltare vart han XD)

axa
2018-02-25 09:53
#19

#16 Ja, mitt i Stockholm befinner vi oss. Trodde att det skulle finnas någon jag med, men googlar jag är den närmsta utprovaren 3h härifrån, och säljer nya sadlar för 23'000kr.. Får ta och höra med westernryttarna runt omkring oss och höra hur dem gör :) Kan ju hoppas att det finns någon här i trakterna som inte har en bra och synlig hemsida eller så. Dem måste ju finnas åtminstone någon? Får höra med westernföreningar också- dem måste ha koll :)

powerade
2018-02-27 10:45
#20

Jag tog hem en fräsch begagnad sadel och tog ut sadelprovare. Den passade bra och han kunde bygga lite muskler under den också så vi hade tur:D #19 vissa sadelprovare kommer ju ut till vissa stället och tar ett par stycken när dom är där. Du skulle ju kunna höra med dom runtom om det är någon som håller till i närheten ibland

Annons:
Vikan
2018-02-27 14:03
#21

Idag är det snöstorm och känner inte alls för att ge mig ut med hästen i det direkt.. blir en mysdag helt enkelt

Men, igår, vilket äventyr i blåsten! På vår ridtur kom först ett gäng hästar galopperande i full fart mot oss. Blandningen av uppvisningshäst + arab blev att han med svansen i vädret försökte trava iväg och stod och blåste upp sig och frusta som en idiot… på det kom det två bilar bakom oss (han är bilvan men när han är uppstirrad vet man aldrig) varav den första snigla förbi och den andra verkligen drog förbi. Sen kom jag två meter och så kom det en hästtransport bakom oss! Och efter den körde ett par en barnvagn bakom oss, och gissa om min häst trodde de jaga oss den första metern? 

Allt gick bra i alla fall, men det var verkligen en spännande runda!

shia
2018-02-27 18:48
#22

Lyckades göra världens mest odramatiska och långsamma avramlingen idag på hoppningen på lägsta hindret med snällaste hästen :D

Travis D
2018-02-27 18:52
#23

Igår bröt min häst (Nysve) Mitt ben :)

Det var första dagen på ridlägret så mitt lov är ju förstört :) Inget ridande på 2 månader :/

Men jag får hänga istället så länge jag inte rider allt för hårt så jag e ju nöjd :) Men aa mitt lov blir ju inte som jag hoppats på..

Lona
2018-02-27 19:02
#24

#23, Neej, vad trist! Vad hände? (Fast jag får säga att jag ändå blev liiite lättad, jag läste först att det var Nysve som brutit benet. Förhoppningsvis är det lättare att lappa ihop ditt ben än ett hästben… <3 ) Krya på dig nu!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tiger tok
2018-02-27 19:28
#25

Alltid kul att vara ledare för barn på ridläger i ca -20 C.. Kräver lite övertalnings förmåga så att säga!

Lona
2018-02-27 19:33
#26

#25, Hehe, därför har jag bara jobbat som instruktör /lägerledare på sommaren ;-P


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-02-27 23:02
#27

#25

Nysve märkte inte att dom la till bommar som vi skulle trava över så han trodde det var Ormar som skulle bita honom i benen Så han blev rädd och slängde sig åt sidan så jag hamnade snett och hela sadeln vreds om (så den satt ner på halva magen) Då trodde han at något satt fast runt honom eftersom jag hängde där och försökte att inte trilla av så han började bocka och höll på och då ropade dom "släpp taget" "hoppa av" och sånt så jag hoppade av och då blev han rädd och bockade och satte ner båda bak hovarna på mitt ben Så nu sitter jag i soffan och skriver 😃men jag kan inte vara sur på honom 1. för det första han gjorde när jag låg på marken o grät  var att gå fram och Nosa på mig och se att jag mådde bra, 2. han såg het förkrossad ut efter det så hans hjärta skulle gå sönder om jag va sur på honom. 3. Han är ju trots allt min bäbis och 4. alla blir ju rädda och han var inte beredd jag är bara glad att det var mitt ben som bröts och inte hans för hans skulle nog blivit avlivning eller 2 års vila liksom 🤐 Som tur va så klarade han sig oskadd ❤️😉😃

Annons:
Travis D
2018-02-27 23:03
#28

hehe menade #24 😃

Lona
2018-02-28 01:37
#29

#27, Aj, aj, aaaj! Vilken skräckupplevelse för er båda två! Inte roligaste årstiden att hoppa på kryckor heller. Tar din mamma hand om Nysve så länge? Har du förresten någon bild på honom? <3 Roligt att få se hästarna det pratas om på forumet! :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

shia
2018-02-28 07:33
#30

#27 ajdå, men om man ska se positivt var det sportlovet nu, inte sommarlov. Hade inte varit sådär super å bryta benet första sommarlovsdagen ;)

Lona
2018-02-28 11:30
#31

#30, Du får förstås gärna posta bilder också (och alla andra!), vill gärna se din passhäst <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vrilen
2018-02-28 14:56
#32

Det har varit snöstorm här hela veckan så det är inte direkt lockande att åka till stallet 🤓 Det är nästan en halv meter snö så svårt att hitta något ställe och rida på.

Ska även få min nya mobil idag, min häst hade sönder den föra hehe =)

zemlathebunny
2018-02-28 17:04
#33

Ikväll köper vi Lostjärn 😍 Vi har haft honom på prov typ ett tag men idag blir han min!

shia
2018-02-28 19:03
#34

#33 åååh! Vad roligt!

Annons:
Lona
2018-02-28 19:11
#35

#33, Åh, vad kul! Lycka till med ert liv tillsammans! <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
2018-02-28 20:49
#36

#33 Vad roligt att få egen häst! Är fortfarande en dröm för mig som troligen kommer dröja ytterligare år innan den går i uppfyllelse (jag och kompisen funderar på att skaffa en häst och en större ponny tillsammans som vi båda kan rida men som även hennes barn kan rida på ponnyn och min pappa kan rida på hästen. Vi har ögonen på några av ridskolans hästar och ponnyer om de skulle behöva pensioneras och bli till salu, då skulle vi nog se till att vi faktiskt kunde få möjlighet att köpa dem ;)).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

zemlathebunny
2018-02-28 21:08
#37

Tack :) det är riktigt kul men även lite läskigt eftersom det är min första… Finns det något som ni tycker är bra att tänka på?

shia
2018-02-28 21:38
#38

#37, Inte för att jag har en egen häst, men påminn dig själv att det faktiskt är sant :) samt att (vet inte hur du gör om du rider för tränare eller ej) rida för tränare(eller någon som är duktig som kan stå på marken och ge tips osv när du rid, då man lätt kan bli lite hemmablind osv)

Lona
2018-03-01 08:09
#39

#37, Det är alltid bra att veta din hästs normaltemperatur, gärna även pulsen. Lär dig känna igenom din häst ordentligt, kolla hur slemhinnorna brukar se ut och så vidare. Glöm inte att regelbundet känna på karlederna efter mugg, i synnerhet om ni har leriga hagar. Fråga gärna din hovslagare om det är något speciellt du ska tänka på avseende just din hästs hovar. Och, nästan det viktigaste; ha en telefonlista över veterinärer! OM oturen är framme har man definitivt annat att tänka på än att sitta och googla eller på annat sätt få tag på en lämplig veterinär. Skriv även upp de större hästklinikerna i din relativa närhet. Såvida du inte har egen transport och tillgång till bil med krok (samt lämplig förare), kika gärna runt i bekantskapskretsen efter lämpliga ”objekt”. Djur tycks alltid bli sjuka på helger och jourtid, det är INTE kul att sitta med en akut svårt sjuk häst och försöka få ihop logistiken. Det var kanske inte det mest positiva inlägget att skriva till en nybliven hästägare, men det är sånt som man önskar att man hade gjort om något väl händer… De flesta har förmodligen ingen som helst nytta av ovanstående men har man väl varit med om en något allvarligt så blir man lite övernoga med vissa saker. Better safe than sorry! Stort grattis igen till din häst, ha nu riktigt kul ihop!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

zemlathebunny
2018-03-01 09:06
#40

Tack så mycket för tipsen jag ska absolut lägga det på minnet :) Leriga hagar är det ingen risk för nu iallafall xD -20 grader och uppåt varje dag med typ 2 m snö haha. Saknar typ leran!

Travis D
2018-03-02 18:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

#29

Här är han (bilden är för 5 månader sedan)

Jag sköter honom nu och tävlade idag hoppning med hinder på 50, 60 och 70 cm :) Eftersom benet som tur visade sig inte vara brutet så låg jag i sängen 1 dag sedan efter det så var jag tillbaka på ridlägret :)

Annons:
Travis D
2018-03-02 18:21
#42

Ska leta upp en nyare bild senare 😃

tiger tok
2018-03-02 18:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Nu börjar inridningen av min älskade Simpel på riktigt!

Vikan
2018-03-04 17:31
#44

#43 Vad kul!

Alltså i södra skåne har vi haft snöstorm och antagligen fått tre års snö på en vecka, typ. Snökaos och kyla helt enkelt. Så till er i norr som håller på med hästar, herregud vilka kämpar ni är i sånt vänder! Visst älskar jag snö men att plumsa i 70 cm snö är inte det lättaste alls haha. I alla fall har jag äntligen fått en chans att rida i ordentligt med snö 😃

Travis D
2018-03-04 18:04
#45

I fredags hoppade jag bana på Nysve för första gången!

Vi tävlade och på fram hoppningen var banan på 50 55 och 60 cm me npå tävlingen höjde Linda (Läger ledaren) när jag skulle tävla så det blev 50, 60 och 70 cm på hinderna! Vi fick rosett och red fel fritt! :D Ska hoppa honom imorgon igen :D Han överraskade mig verkligen! 😃 Skulle ha hoppat på torsdagen men han var inte på humör och då tyckte jag inte det va någon idé att hoppa eftersom om han blir sur och jag trillar av kan mitt redan skadade ben gå av och då är jag ute för säsongen med ridningen 😐 Ska också tävla hoppning 11 mars med en ridskole häst vet inte riktigt vem men önskade Top Esprit, Danton och Starlight det är 2 D- ponnyer och 1 C- ponny 😂

zemlathebunny
2018-03-04 18:35
#46

#44 hehe jadu med -28 och 2 m snö är man rätt så less faktiskt! Men om man ska se de från den positiva sidan så dör alla bakterier och det går att rida på vägar som man inte kan rida på på sommaren ;)

Vrilen
2018-03-04 19:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Ponny var väldigt glad idag när hon fick pulsa runt travbanan i en halv meter snö =)

shia
2018-03-04 21:36
#48

Ska äntligen till stallet imorn efter att ha varit bortrest 3 dagar :D ska bli sååå skönt å ha sportlov en vecka och bara vara i stallet!! Är verkligen glad det är ett år kvar tills jag ska välja gymnasium, vet verkligen inte hur jag ska göra….. Är väldigt sugen på gå på ett ridgymnasium, typ strömsholm är det jag hittat som låter bäst(riksintag, elevboende, närmsta "riktiga"(där man ej far till ridskola någon mil bort å rid en gåkg i veckan) Och skulle jag kunna ta med min passhäst å ha i ngt stall i närheten vore det perfekt(han är inte utbildad nog för att vara med på lektionerna)(än). Men, samtidigt…. Skulle vara så svårt å lämna stallet jag är i. Hemlängtan skulle jag nog inte ha, men stallhemlängtan… Har ju hur många hästar som helst att rida in och utbilda här, samtidigt som jag ändå vill flytta(vill inte bo kvar här, pga allt som hänr osv, vill flytta å börja om på nytt….) :P å så är man världssämst på att ta beslut å bestäma sig (kan ta en halvtimma å bestämma vilket schabrak jag ska ha ex,)

Annons:
tiger tok
2018-03-06 11:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Jag blir bara mer och mer kär i honom!

Lona
2018-03-08 18:33
#50

Var och hälsade på i stallet igen igår vilket kändes som en bra idé tills jag kom dit. Började gråta igen när jag körde in på gårdsplanen så istället för att fika eller hjälpa till med någon av de andra hästarna så tog jag en hundpromenad och storgrät. Halli, du fattas oss! <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-03-08 18:47
#51

Idag var jag inte stallet eller i skolan för har haft huvudverk. Mamma red Nysve idag för andra gången efter att hon inte ridit på 25 år! Hon har inte kommit hem ännu så jag väntar på att sjukhuset ska ringa om henne, nej skämtar bara men väntar på att hon ska komma hem och berätta om hur det gick, hon ska rida barbacka för vår tränare. Har ett Musik prov imorgon så har pluggat non-stop :( men det e inte så svårt så det e ju tur ♡

JoannaLi
2018-03-08 19:16
#52

Toksaknar hästeriet just nu. Firm saknas mig à la Ronja till Mattis. Det känns så sjukt att jag snart flyttar hem, för min första tanke är alltid att "då kan jag ju börja vara hos Firm igen"

Ugh. Jag drömmer om att Rebell ska få en vagn, så att jag ska orka vara där ute igen. Nu när Arrak faktiskt kan gå med vagn, troligtvis… Åh, gud, vilken dröm det hade varit! Jag vill egentligen helst bara sponsra vagnen själv, för att se till att få det gjort. Gud vilken dröm.

zemlathebunny
2018-03-08 20:24
#53

Jag har äntligen kommit fram till varför min pålle har känts lite konstig och otaggad i ridningen nu några dagar. Han har träningsvärk, att jag inte tänkt på det tidigare! Han har de senaste två veckorna börjat jobba i form vilket han aldrig gjort tidigare så det är klart han blir öm och får träningsvärk i ryggen

powerade
2018-03-09 17:03
#54

Haft ut tränare idag och oj vad vad skritten gick då. Så himla kul men är svårt att komma dit ensam:/ Samt så ska vi prova något pelham bett och se hur han tycker om det så jag ska kunna rida med lättare händer. När jag har bra stöd känns det som jag sliter i munnen:/

Vikan
2018-03-09 17:48
#55

Min mamma var med i stallet i förrigår, hon är egentligen hästrädd men vi jobbar på det. Idag har hon kommit så långt att hon våga sätta på och av grimmar själv, ryckta själv och ledde hästen några meter. Stora framsteg på bara några gånger på någon som knappt vågar närma sig hästar!

Igår tog jag premiärturen med repgrimma. Han var kanonfin! Så försiktig och lyhörd. Till och med bilarna som drog förbi i 90 var inga större problem. Ska nu verkligen börja rida bettlöst nu när han verkar trivas på längre turer

Annons:
shia
2018-03-11 13:46
#56

åå ett bättre avslut på sportlovet kan man nog inte få :) varit lite kämpit på dressyrträningarna senaste veckan med min passhäst, både han å jag varit rätt så spända i ridhuset och inte riktigt koncentrerat oss osv, men så imorse när jag red gick det super! han kändes otroligt fin i skritten å traven i skogen, så tog mod till mig å prövade fatta galopp(han är aldrig galopperad på uppsutten) och det gick !!! och vart som galopp direkt(inte slängtrav in i galoppen) och ändå en lugn galopp för att vara en travhäst och inte så klumpig. och han drog inte iväg eller vart stark heller utan hade jämn och fin kontakt med honom i munnen och efter en bit så sakta jag av och han lyssnade utan problem! 

haha han tyckte det var superkul att galoppera(och ej få skäll) och vart supertaggad efter det XD

på det så kunde jag stå å borsta världens mysigaste 1 åring i gången utan att hon gick omkring! (i måndags kämpade jag å en till i en halvtimma med att få på henne grimman å ta in henne(hon kom i slutet av förra veckan å var ej van å ta på å av grimman så mkt utan hade följt sin mamma till å från hagen, men det funkar ju en när man ska skilja på dem) men slutade med att han som har stallet fick komma och ta henne.

och har under hela veckan så fort jag fått tid över och hon stått i stallet gått in å myst och borstat med henne och från att hon sprang mest runt i boxen, till at hon står stilla och tyck det är skönt och hittat några kliställen osv. å sen kunde jag ställa hänne i gången och borsta å idag så stod hon då helt stilla och kunde lyfta på alla hovarna :) haha förälskat mig i henne. hon är sååå söt å charmig å mysig(visst, 1 års hingstarna kallblod är också myciga, men har aldrig funkat med kallblod så satsar med henne istället :) 

känns bara surt skolan börja igen imorgon och man ska tvingas vara på lektioner… sen får man ju tydligen inte heller kolla på dressyr eller travlopp under lektionerna heller, å inte heller rita hästar på datorn eller i skrivboken, men seriöst, det stör ju ingen ! haha, å lärarn kan ej klaga för får ju ändå A på proven så begriper inte varför jag inte diskret kan få titta på När Isabell werth rid dressyr lika gärna! nä stallet är mkt bättre XD

BiancaWaterlund
2018-03-11 20:15
#57

Idag red jag ut med mitt sto, mamma och hennes sto. Nästa helg drar det av mot kurs:)

Travis D
2018-03-11 20:48
#58

Idag tävlade jag en clearround :D jag tog en rosett och har nu 3 st och kan hoppa upp en höjd till 70 cm :D jag ska rida Nysve imorgon :D

BiancaWaterlund
2018-03-11 20:50
#59

#58 hur utalar du namnet Nysve?

Travis D
2018-03-11 21:15
#60

#59 Nyssve uttalas det :) men Nissve är också helt okej uttal bara man inte säger Nisse xD

BiancaWaterlund
2018-03-12 09:28
#61

#59 Okii, en jag känner lite säger Nissve men har hört andra uttala det på helt andra sätt. Vackert namn!

Travis D
2018-03-12 12:21
#62

#61

Tack 😃❤️

Annons:
tiger tok
2018-03-12 19:34
#63

Han kan den lilla skitungen till häst! Hade hittills bara tränad på att skritta och trava, så kom en bekant till mig som hjälper till att rida in honom, och hon vågade testa både skänkelvikning och slutor, och han gjorde det!!!

shia
2018-03-25 22:17
#64

Prövade galopp idag på min passhäst på ridbanan för första gången :) prövat galopp i skogen två gånger tidigare så peövade idag och det gick vägen :) haha rätt galop dessutom, i båda varven :D Känns roligt att dessutom veta man själv utbildat å ridit in honom! (att man gjort något rätt iaf) haha, mitt mål är nu att han ska kunna galoppera bra på ridbanan på volt, i hyfsad form osv så man kan börja tävla till sommaren :)

Lona
2018-03-25 23:11
#65

Äntligen en riktigt härlig Må bra-dag i stallet!🙂☀️
Strålande sol, våfflor, bästa stallkompisarna och fina Greina som jag får låna och pyssla om. Har varit så mycket tråkigheter så det är gott att se en häst komma springande mot en i hagen, även om det är "fel" häst…❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-03-26 06:43
#66

Igår provred jag ponnyn vi kommer köpa. Hon var super fin, en irländsk sportponny. Hon va lite busig på ett gulligt och roligt sett. Hon kommer på lovet till oss ♡

Travis D
2018-03-26 06:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Här är en bild ☆

zemlathebunny
2018-03-26 08:42
#68

Jag måste köpa salt till Lostjärn men vet inte när jag kan ta mig till Granngården…kan man köra med vanligt salt tills vidare? Alltså som vi blandar i mat typ?

Travis D
2018-03-29 22:30
#69

Första dagen på lovet "Yay"

Jag åkte till stallet och mamma överraskade mig med att Karin plötsligt stod i hagen! Jag bar OMG ÄR DET KARIN?!!

Hon hade kommit till oss kl. 11 när jag var i skolan så sen åkte jag till stallet och typ grät xD

Jag fick ett träns oxå skit snyggt och så imorgon ska vi få en sadel av linda (vi ska testa ut en) jag och mamma ska rida ut på lördag imorgon får vi se vad vi gör om det inte blir så isigt så rider vi nog på ridbanan :) så får hon se hur det ser ut o.s.v. Jag är så glad att hon äntligen kom! jag trode hon skulle komma på söndag! men Frida körde ner henne direkt jag yp svimmade när jag såg henne. Det tråkiga är att alla hästar är i uppror och jagar Sigge som typ offrar sitt liv åt Karin xD Men dom lugnar väl dig med tiden antar jag karin är så jkla söt så jag dör 😍 Jag lääängtar tills imorgon!

GLAD PÅSK! 🥳❤️🌈

Annons:
Vikan
2018-03-31 16:31
#70

Min stora tönt till häst var så fin idag! Igår var han spänd trots att det var vindstilla och såg spöken lite överallt - men idag kunde jag bara slänga på han en repgrimma och rida iväg, typ. Det blåste rätt friskt men han var verkligen urfin! Fokuserade på övergånger och sidvärtesrörelser under vår typ 10 min tur och blir så glad varje gång han är så fin 😍

tiger tok
2018-04-02 18:40
#71

Nu är det nästan helt bestämd, han kommer avlivas. Finaste pluttman!❤️

Travis D
2018-04-02 18:50
#72

Idag red jag Nysve och gick en lång promenad med Karin medan Maria red på Sigge. Karin var super duktig och vi kommer nog kunna rida henne till på torsdag :D hon ska skos på onsdag och efter det ska vi börja rida henne. Jag ska testa "friendly games" och "de 7 lekarna" på henne och träna henne från marken. Sen ska jag, Maria och Mamma förhoppningsvist kunna rida ut med sigge, Karin och Nysve (dock bara i skitt för hon är lite öm m.m). Imorgon ska vi ut till stallet och min Karin ska få träffa en av mina bästisar för första gången :D. Vi löshoppade några hästar idag en av 2 års hingstarna hoppade 110 cm! ser ut som om vi avslöjat en hopptalang idag! :D. Nu ska jag äta bye :;)

Travis D
2018-04-02 18:51
#73

#71 beklagar sorgen 😕😭💔

Travis D
2018-04-08 20:10
#74

Jag har skapat en blogg www.2sortsofhorses.simplesite.com 

Där bloggar jag om Karins träning :) kom jätte gärna in och kolla.

Jag red ut barbacka på Karin idag jag red ut (barbacka alltså) med min kompis som red Nysve i skogen. Vi hade super kul och när vi kom tillbaka till stallet fortsatte min kompis rida på Nysve barbacka i paddocken medans jag lekte med Karin. någon sorts doktor ska komma och kolla på henne för hon vill absolut inte traa bara gå super fort vi e oroliga att hon inte mår bra :( hon har ingen bjudning alls, men vi hoppas verkligen hon mår bra.

Jag ska tävla dressyr med henne om 3 månader ungefär, om hon mår bra då. vi ska tävla en ganska lätt klass men men :D

Herveaux
2018-04-09 14:04
#75

Sen i slutet av december arbetstränar jag hos en hästuppfödare på orten och eftersom jag fått en suverän handledare på arbetsförmedlingen får jag vara kvar till slutet av juni. 

Inget är ristat i sten men på senaste mötet med min praktikplats och IPS-coach så pratades det om en ev anställning (50%) till slutet av sommaren/tidig höst.🥳
Både min kropp och knopp tycker 50% blir perfekt och att få jobba i stallet känns som något som dessutom kan hålla i längden. (Blir så utmattad av mycket folk och intryck som i tex en butik.)
Att jag dessutom stortrivs i både miljön och med arbetsuppgifterna gör ju inte saken sämre.😃

Maken tycker jag blivit så mycket gladare sen jag började komma hem med kläderna täckta av hästhår, skit under skorna och höstrån i fickorna.❤️


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Friidrottare
2018-04-10 18:23
#76

Får man skriva frågor i denna chatten? Vet att jag nyss skrev en fråga😹

Annons:
tiger tok
2018-04-10 19:42
#77

#76 ja självklart!

shia
2018-04-10 22:51
#78

Ridit dredsyrträning med miin passhäst, alltid lika roligt(och jobbigt) han börjar verkligen slappna av i ridhuset nu!(10 gången) och var riktigt rin idag i traven också och börjat förstå framdelsvändingar nu. Han tyck typ allt nytt han lär sig är jättekul ich vill sätta det till 100 % och är superkänslig så man känner och förstår vad man gör och behöver göra, jämfört med den jag rid nu på ridskolan som mest gör eet den tro den ska göra men inget mer. Haha, han har det tufft om tisdagarna, tre pass då. Ofta banjobb eller intervall, sedan ridvärm jag honom 30 min innan lektionen hemma och sedan på dressyrtröning 1 Tim XD och han tyck det är skitkul varje gång å blir aldrig ens liiite trött… Haha, som idah märktes det ej han gått banjobb i långvagn i 3000 m 3 Tim innan jag ridvärmde honom och 4 Tim innan träningen, han var väldigt pigg så ridläraren fråga å sa han har inte gått något idag? Heh, jo typ banjobb i långvagn XD

Maleficum
2018-04-10 23:13
#79

Hoppade igår på lektionen och det gick superbra! :D Är så glad och nöjd! Önskar bara någon hade kunnat vara på läktaren och filmat så jag kunnat se om det såg lika bra ut som det kändes :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Friidrottare
2018-04-11 17:02
#80

Hej, jag är en tjej på 13 år som tidigare ridit 2 terminer på ridskola men som tog en pause i ca 1 år. Nu undrar jag kan skaffa en skötponny/medryttarponny eller om jag är för oerfaren? Och skulle någon vilja att en nybörjare skulle vara medryttare på deras ponny? Jag kan skritta och trava själv men kan inte galoppera. Skulle jag ändå kunna ha en skötponny/medryttarponny tacksam för svar😸

Friidrottare
2018-04-11 17:02
#81

Hej, jag är en tjej på 13 år som tidigare ridit 2 terminer på ridskola men som tog en pause i ca 1 år. Nu undrar jag kan skaffa en skötponny/medryttarponny eller om jag är för oerfaren? Och skulle någon vilja att en nybörjare skulle vara medryttare på deras ponny? Jag kan skritta och trava själv men kan inte galoppera. Skulle jag ändå kunna ha en skötponny/medryttarponny tacksam för svar😸

Friidrottare
2018-04-11 17:03
#82

Oj den skickades två gånger det var inte meningn😹😹

Travis D
2018-04-11 17:34
#83

#82

tycker du ska rida längre innan du skaffar medryttare. Skötare kan du beroende på vad du ska göra. Du borde nog satsa på att lära dig mer innan du skaffar sköt häst / medryttarhäst.

Annons:
shia
2018-04-11 18:50
#84

#81 Jag tycker du kan se om du hittar någon lämplig sköthäst. När jag var 7 å min syrra 10 å vi började rida, ridit ngt år, så skaffade vi en medryttarhäst. Tror vi for dit tre ggr veckan, pysslade på samt red lite(syrran ledde när jag red å mamma när syrran ledde) skritt och lite trav. Var en c ponny vid namn quda minns jag, men hon var skadad så kunde endast skritta å trava lite och dess ägare(eller ja. Hennes mamma ägde men hon som red) ville hålla på med hoppning osv så dem köpte en till häst men hade ej så mkt tid för quda. Men du kan nog kanske inte räkna med så mkt ridning till en början, men om du hamnar i ett bra stall med vänliga människor kommer du lära dig mycket samt kanske få rida ibland och då lära dig ännu mer :) pröva, fungerar det ej så får du vänta något år till.

tiger tok
2018-04-12 20:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Idag har vi lekt runt i ridhuset, tränat självförtroende, tillit och respekt. Han är så otroligt duktig!

zemlathebunny
2018-04-13 05:46
#86

Alltså hur ska jag få min häst trött efter ridpassen när det knappt finns vägar att rida på? :( Han sticker och är rädd för allt just nu. Superjobbigt

shia
2018-04-13 11:56
#87

Haha, blir ej ngn dressyrträning på tisdag XD 

Är typ skitnervös, min passis ska tävla då istället, I TRAV! XD trodde typ han skulle sluta tävla och bli dressyrhäst nu, och han har inte tävlat på typ 1/2 år.

Är kvällstrav men på tisdagar är han van att vara igång, senaste tisdagarna har han gått snabbjobb vid 16, jag har sedan ridvärmt honom 30 min entyp 19, å sedan dressyrträning 20,30-21,30 XD 

roliga är att han är skitpigg trots han gått snabbjobb så XD men harn blir iaf liiiite svettig efter ridningen(Fast jag blri svettigare)

Lona
2018-04-15 22:02
#88

Idag blev det en lång och härlig dag i stallet, trots tråkigt och rått väder. Jag har fått en "nygammal" medryttarhäst, fina islandsstoet Greina som jag red tidigare men var tvungen att sluta med pga min sjukdom.
Nu när jag förlorat två hästar på raken i tarmvred så känns det bra att ha Greina igen, det är liksom ingen annan av hästarna i stallet som duger.❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tiger tok
2018-04-20 08:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Helt galet igår. Vi tänkte att vi skulle gå en kort promenad efter Longering. Vi tog en väg jag bara har gått halvvägs på, och sedan vänt. Men nu hade vi bestämt oss för att följa vägen, vi trodde oss veta vart vi skulle komma ut, men icke. Hamnar mitt i skogen på något som knappt kan kallas stig, med en unghäst som inte har en blekaste aning om vart han sätter fötterna. Fortsätter gå, och hamnar i ett område, där vi möter en kvinna och frågar henne om vägen. Hon säger att vi kan ta en väg som man tar för att komma till bussen, men det är ju inte till så mycket nytta iom att hästar knappast får åka buss, och inte får/bör man gå på motorvägen heller. Så det var ju bara att vända och gå hem igen. Stekande varmt var det också. Efter stallet hade jag dessutom bestämt mig för att ta en 2 timmar promenad med vovven också.. Jaja, helt ok dag ändå! Men mina fötter är döda efter 4 h promenad..

Vikan
2018-04-30 15:53
#90

Hela förra veckan var han på hemskt humör, gissningsvis pga. fällningen. Så ibörjan av veckan promenerade jag honom och lät honom få en extra dag vilning för att se om det hjälpte. Vågade rida honom och han var precis som vanligt, glad och framåt så antar det är fällningen som spökar. 

I alla fall, igår gick vi på en promenad igen med fokus på att lyssna på mig. Stanna, backa, gå åt sidan osv. Han var så duktig! När vi kom tillbaka var han så extremt mysig, stod med sitt huvud i min famn och kunde t.om. krama honom. Han brukar inte vara så glad för just kramar alltid, men igår verkade han tycka det var mysigt. Idag däremot var han på uruselt humör. Han kom tillslut till ro och stod och halvsov när jag kliade och ryktade. Så fort någon annan i stallet närmade sig däremot drog han bak öronen och visade tydligt sitt ogillande. 

Undrar verkligen vad som hände med min myshäst igår? Gissar på väderomslaget (närmare 20 grader varmt igår och idag full storm) men ändå🤔

Annons:
tiger tok
2018-04-30 22:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

En månad sedan idag, du fattas oss Bellman!

Lona
2018-04-30 22:15
#92

#91, Alltid så tungt att mista dem! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
2018-05-12 14:39
#93

Åh, så spännande! Ett av dom dräktiga stona i stallet ska föla när som helst nu, stallägaren tror det är dags senare idag eller inatt. ❤️


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: