Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1497 ggr
axa
2018-02-19 10:59

Sadelproblem

Är ytterst skeptisk. Har haft en sadelmakare som provat ut två sadlar till min häst. Den ena har fungerat bra, fram tills han musklade på sig. Men den andra har suttit helt fel ända från start. Då visste jag inte bättre, ville ju lita på utprovaren, men det har blivit att jag köpt en ny sadel för massa pengar - och inte kunnat använda den. När vi senare pratat med dem så har det pratats bort osv. Nu har den bara blivit liggandes. Han får jätteont och stort obehag av båda sadlarna idag. Min häst har en "svår" rygg har jag hört från andra. Idag var jag hos sadelmakaren och hörde om sadlar. När jag sade att jag var på jakt efter en ny sadel, drog dem fram en dressyrsadel och sa "provsitt" och det har varit att jag ska typ gilla att sitta i dem- inte att dem ska sitta 100% på min häst? Inte har dem frågat "hur ser din hästs rygg ut" eller sådana frågor.. Inte heller visade dem något intresse för bilder jag erbjöd visa på min hästs rygg. Som om deras sadlar ska passa alla hästar? Och den sadel jag köpte senast, som endast använts ett fåtal gånger på snart två år, passar inte mig -alls-. Men det såg jag inte då, jag hade inte erfarenheten av dåligt inpassade sadlar… Och inte kunde man lämna tillbaka den när detta insågs några dagar senare efter första användningen.. Själva sadlarna är jättefina och jag gillar dem verkligen, men dem passar verkligen inte min häst och den ena inte mig. Idag frågade jag om westernsadlar, och hon sade att majoriteten av westernryttarna beställer westernsadlar från usa, varav min fråga var "hur provar de ut då?" och svaret jag fick var att man kan slänga på typ vilken westernsadel som helst, eftersom dem inte har bomvidd och för att bommen ligger direkt an mot hästen? Att ryttaren skulle finna en sadel man gillade att sitta i. Måste väl finnas olika struktur på sadlarna - hästar har ju så olika ryggar? Magkänslan just säger att söka sig annanstans, eftersom jag även känner att jag tidigare blivit lurad på att köpa en ny dyr sadel där tidigare som jag aldrig kunnat använda.. Det är ju så mycket mer som spelar in än utbytbara kopparjärn också? resten måste väl ligga bra för att sadeln ska ligga trevligt och stilla? Blir så otroligt förvirrad, då dessa är välkända och uppskattade, samt väldigt erfarna sadelpersoner… Jag vet inte vad jag ska tro. Vad tycker ni utifrån det lilla ni fått höra?

Annons:
Maleficum
2018-02-19 11:49
#1

Är verkligen ingen sadelexpert eller något sånt (har inte ens egen häst) men av det du beskriver tycker jag verkligen du ska leta upp någon annan sadelutprovar!

I min värld är det ju självklart att en sadel, oavsett typ, måste provas ut för att passa hästen!

(hitta denna sida efter lite snabbsökning om passform på westernsadel http://www.dalawestern.com/artiklar/wsadeln/sadelutprovning.htm hitta även denna, verkar vara sadelutprovare för westernsadlar http://wellenbrock.se/westernsadlar/ ).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tiktak697
2018-02-19 13:34
#2

Jag kan säga så har helst sp mycket dåligt om Mustang och framförallt sadelmagasinet jag tar inte ut sådana nissar som försöker sälja inte heller utprovade som är speciell inriktade på ett vist märke dem är farligast . Slla dessa kedjor vill bara sälja. Jag har haft ute Peter winslow goggles ja du se hans kunskap föreläsningar han har även provat ut sadlar åt Kristina vk . Han är totalt oberoende av märke och inte hyklar dyr . Var också me om sadlemagasinet och Mustang även en vän mes sharpmen. Men Peter winslow är bara bäst har alltid gjort bra för oss och 30 tal peronen jag känner som använder honom. Alltid bra och gubben på Stenbergs läder dem 2 har jobbat tillsmans i många PR dessa har en helt annan passion och erfarenhet för att prova ut och fixa sadlarna och göra det rätt för oss ❤️ Säger bara glöm dessa sfärer googla ta ut en riktig sp jag rekommenderat honom

Mvh Tiktak

powerade
2018-02-19 16:47
#3

Skulle välja en annan sadelprovare som kommer till dig kollar hästen kollar sadlar och kollar är du rider. Min sadelutprovare kollade hästen. Kollade hur sadeln satt. Kollade om sadeln var rak och bra fyllning o.s.v även kollade hon när jag red om sadeln rörde sig o.s.v

Lona
2018-02-19 19:24
#4

Självklart skall sadeln passa hästen!
De sadelprovare vi har haft ute i stallet har även haft någon form av ångervecka, åtminstone på de begagnade sadlarna. Känner man att sadeln trots allt inte stämde så kan man byta in den igen.
Det är klart att de också vill sälja - men om de säljer dåligt tillpassade sadlar tappar de ju kunder…

Sen ska sadeln givetvis passa ryttaren också, både för hästens och ryttarens skull.
"Min hästägare" och jag har två helt olika rumpor, jag är betydligt bredare, så vi har haft två olika sadlar (vilket iofs är lyx och inget man kan kräva som medryttare🙂).

Ta ut en annan sadelutprovare, gärna en som har många olika märken/typer av sadlar. Om du tror att din häst kommer att ändra sig relativt snart igen, tex om det är en unghäst, så satsa antingen på en sadel som går bra att stoppa om och anpassa eller en bra begagnad som du sedan kan byta in om hästen ändrar ryggen igen.

Sadlar kan vara snordyra, köp hellre en begagnad i bra kvalité än en ny för samma pris som sannolikt är av sämre kvalité. En bra tillverkad sadel som sköts rätt håller i princip hur länge som helst och går dessutom att lämna in för lagning och omstoppning om det behövs.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

axa
2018-02-20 09:01
#5

#2 Ja, jag har inte hört om specifikt om Mustang eller sadelmagasinet, mer än att en i stallet hade hyrt sadlar därifrån för att prova ut själva; då är man ju bara beroende på en själv och kan avgöra om sadeln passar eller inte och inte vad någon annan försöker trycka i oss.. Men jag vill inte lita på mig själv att kunna prova ut en egen sadel åt min häst.  Aldrig hört talas om Peter W, får googla och kolla upp :) Tack för tipset!

#3 Denna utprovare var med och kollade sadeln på ryggen samt då jag red. Ändå låg den som ingen sadel ska sitta. Grejen med dessa är att de antar att sadlarna bara ska passa, typ att hästarna ska anpassa sig efter deras sadlar.. För alla modeller han tog med, låg -helt otroligt-, bra, och hur ofta kan det ske tro?😮

#4 Jag ser hellre mig göra undantag än min häst, vill att min häst ska ha en trevlig stund då vi rider utan några obehag.. Har ju köpt nya sadlar i medel prisklass, dock är dem jättefina, så är verkligen inte missnöjd med själva sadlarna, skulle gärna ha en sådan om den passade min häst. Nu är min plan att köpa begagnat. 

Är så sorgligt att man inte kan lita på människor. Och att människor utnyttjar varandra på djurs och köpares bekostnad. Hästen blir lidande och ryttaren tas pengar ifrån för något den förmodligen inte kommer kunna sälja för samma pris. Sett det här ske med andra också :( Tänker verkligen ha ett kritiskt öga nu när vi ska ha nya sadlar, framförallt eftersom jag nu har kunskapen som hur illa det kan gå, samt hur sadlarna bör ligga på min häst för att inte påverka honom.

Tiktak697
2018-02-20 10:56
#6

5 de jag menade med oberoende va inte att vi eller du skall göra det själv men Peter är inte där för att sälja sadlar med honom får man låna hem sadlar från tex sadelmagasinet eller Stenbergs läder han har även provat ut hölks sadlar öppnat alla sätt dir de är ovh kan rekommendera tex dessa brukar ha snett trä eller inte men han sa de de ser man ganska på engång. Så han är inte i samarbete med någon viss sadel. HAn provade ut en hööks sadel tillmin vän super nöjd . Jag med men han rekommenderar nästan hellre begagnat då han säger man behöver inte rida in den de är redan inridna menade en ny måste du rids in sedan stoppa om sen rida in de stoppa om inte alltid men de brukar vara så med nya sadlar för de är så pass nya . Så han är ingen peron som säljer på något alls han är så erfaren och han kan alla sadlar utan och innan . Så man behöver inte ens alltid en sadel på plats men han säger det är bäst för då kan jag se om den passar ryttare häst och när hästen är på plats och när hästen rör sig det är viktig sa han. Sen tittar han på hästens kropp ovh byggnad ovh beroende på sadel och hästens kropp rekommenderar hab också vad för sadelgjord som skulle kunna passa ovh behövas och förklarar allt vad de har för effekt och inverkan. Och samma med sadel är håret struket si vid manken betyder det så är de ved bankvalvet betyder det så. Så du får inte bara en uppassning utan hab föreläser dig och utbildar dig samtidigt för att kunna se täcken när hästen muskat sig så att man kan hålla ett öga på saker och ting .

Mvh Tiktak

Annons:
powerade
2018-02-20 10:57
#7

Min sadelprovare så att våran sadel var bra för båda. Men jag får inget stöd och får ont i knäna. Men den får duga ett tag till då den passar hästen och går att använda xD

axa
2018-02-21 00:39
#8

#7 Knäproblem känns inte riktigt att det kommer från själva sadeln,, För många har Bow Balance stigbyglar varit till hjälp vid knäproblem.

Att få stöd eller inte är inte heller sett till om sadeln passar eller ej, det är smaksak vad man finner bekvämt eller nödvändigt utifrån vad som ska utföras.

Upp till toppen
Annons: