Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 3151 ggr
Kiwi2024
2018-02-18 20:52

Ridlärare, lön?

Hej jag går endast i åttan, nian efter sommaren och har börjat fundera på vad jag vill jobba som när jag blir stor. Så jag undrar, vad tjänar en ridlärare ungefär per månad före skatt? (Visste förövrigt inte i vilken grupp jag skulle sätta denna i).

Annons:
Kirnzy
2018-02-18 21:09
#1

Ridlärare har inte någon direkt hög lön, enligt denna sidan runt 22000 före skatt. http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Ridlarare-ridinstruktor-1203

Lona
2018-02-18 22:44
#2

Värt att tänka på är att det dessutom kan vara ett fysiskt ganska tufft jobb, ibland ingår det en hel del stallsysslor som mockning och så vidare - och innebär ofta många, långa, iskalla timmar i ett ridhus eller, ännu värre, i en regnig och blåsig paddock.
Många av de instruktörer jag känner brinner givetvis för sitt jobb, men en del tycker att det blev lite "fel" när de gjorde sin högt älskade hobby till sitt yrke - det skulle fått vara just en fritidssysselsättning med den avkoppling det innebär på ett annat sätt.
Kanske inte alltid jättekul att ta hand om den egna hästen efter att ha stått och frusit större delen av dagen i ett kallt ridhus… Å andra sidan har det helt klart positiva sidor också!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kiwi2024
2018-02-19 16:29
#3

#1 Okej :) #2 Ja jag funderar på alla möjliga olika jobb osv och har verkligen inte bestämt mig och har just tänkt på det med fysiskt arbete och sådant men jag får fortsätta kika ;).

Kiwi2024
2018-02-19 16:29
#4

#1 Okej :) #2 Ja jag funderar på alla möjliga olika jobb osv och har verkligen inte bestämt mig och har just tänkt på det med fysiskt arbete och sådant men jag får fortsätta kika ;).

akvarium123
2018-02-20 19:00
#5

#4 Tror tyvärr att #2 har rätt. Inte för att det var dåligt skrivet utav hen utan mer att det är synd om ridlärarna att dom får sådan liten lön för det jobbet dom gör. Men om jag vore du så skulle jag nog tagit det som andra/tredje/fjärde/femte jobb om du förstår vad jag menar. Att man tar det som extrajobb bara för att det är roligt då allt kostar, tyvärr. Det blir nog lätt så att ekonomin inte går ihop i slutändan om man inte har ett annat jobb. Har för mig att staten ska ha ca 20-25% utav lönen. Så du får ut ca 16500 kr efter skatt vilket du kan få ut boende och mat för men tror inte att du kan få ut så mycket mer. Skulle mer rekommendera detta som fritidsjobb  om man säger så. Vet flera personer som tyvärr behövts sluta pga det fysiska krävandet som kroppen behöver ha. Anledningen till det är för att jag själv rider på ridskola och har hört 2 personer som sa till oss som det var när vi hade ridlektionen.

Kiwi2024
2018-02-26 18:11
#6

#5 Ja det lät inte så kul men jag tänkte att det är ju bra att jag frågar innan jag ”bestämmer” mig. (Även gast det är ett bra tag till). :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: