Annons:
Etikettridning
Läst 1528 ggr
zemlathebunny
2/16/18, 8:44 PM

Tips på häst som drar iväg!?

Hej! Jag rider ett kallblod på 4,5 år som är hur fin som helst att rida för det mesta men på vissa ställen där vi brukar rida så kan han helt från ingenstans om vi travar eller galopperar dra iväg i hundra knyck och lyssnar då inte ett skit på mig. Har ni några tips? Jag brukar när jag väl fått stopp rida tillbaka, vända där han drog iväg med mig ungefär och skritta den biten, men det skulle vara väldigt skönt om det fick ett stopp det här att han drar.

Annons:
vallhund
2/16/18, 9:05 PM
#1

Vad säger hästens ägare, o vad säger din tränare?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

zemlathebunny
2/16/18, 9:46 PM
#2

Rider inte regelbundet för tränare utan har bara gjort det två gånger och då har jag inte sagt något om det. Han är ju en väldigt känslig häst så han har aldrig tyckt om bett osv så det är väl vad ägaren säger, sen säger hon också att han har väl märkt att han kan dra iväg och därför gör han det när han tycker det blir tråkigt eller jobbigt typ.

Rafflan
2/18/18, 1:46 AM
#3

Träna med markarbete, dressyr, rida för tränare, mm. Se till att du har kontroll på hästen och kommunikation med hästen. Vet själv hur det är med en häst som sticker lite för kul utan orsak, där hjälpte det att rida och lära känna hans knappat och prova olika bett för att se vad han gillade bäst :)

Kan ju även vara att dem ställen han drar på är hans galopp sträckor tex, så han är van att få galoppera där med ägaren :)

zemlathebunny
2/18/18, 9:31 AM
#4

Han har ju varit travhäst innan så kan hända att det är där han är van att öka ja. Man kanske skulle börja skritta där för att bryta den vanan? Jag har funderat på att testa kombinationsbett, vad tror ni om det?

zemlathebunny
2/18/18, 4:15 PM
#5

Tycker ni jag borde ge honom något annat än havre eftersom han är ganska pigg? Han är känslig för stärkelse i maten så vad kan man ge honom för något annat isåfall?

Gronstedt
2/18/18, 6:39 PM
#6

#5: Ett hobbyridet kallblod borde inte behöva något kraftfoder alls. Kanske lite extra protein så här års för pälsens skull, men knappast annars.

Annons:
zemlathebunny
2/18/18, 10:04 PM
#7

Okej vad ska man ge för att han ska få i sig proteiner? :)

Gronstedt
2/19/18, 9:28 AM
#8

#7: Om det behövs protein beror ju på hur mycket som finns i grovfodret och på om han behåller/bygger muskler utan tillskott. 

Det enklaste är att ge något av de proteintillskott i pelletsform som finns på marknaden - det brukar inte behövas stor volym för att ge tillräckligt med protein. Det näst enklaste är att ge lucern, men det kan krävas ganska stor volym om han skulle behöva något större proteinmängd.

Upp till toppen
Annons: