Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2398 ggr
axa
2018-02-14 07:47

Få stopp på täckesbitare

Hagkompisen som min häst hamnat med, har varje dag slitit upp nya delar av min hästs täcke. Vad har varit era bästa lösningar på detta (har igår kväll kletat på anti-crub så får se resultatet av det idag, dock är det inte riktigt hållbart i längden då det är dyrt samt tidskrävande)? Och jag har någon gång läst mig till att man kan blanda eget medel, kan ni några effektiva recept jag kan testa? Väldigt tacksam för alla eventuella lösningar :)

Annons:
powerade
2018-02-14 11:44
#1

Vi har problem i hagen med den häst som är lägst i rang. Dom tuggar och bits onte för skoj skull men hugger mot honom och får tag på täcket så rovs det förmodligen när han försöker springa iväg. Ifall problemet är det så tror jag inget antibit medel funkar.

axa
2018-02-14 17:16
#2

Nej, det är inte av den anledning han biter. Hästen i fråga är delvis understimulerad, men också lekfull med min häst.

Herveaux
2018-02-14 19:00
#3

På ridskolan jag praktiserade vill jag minnas att dom sa att dom sprayade täcken med vinäger om dom vart söndertuggade ute. 
Mitt minne är dock inte alltid att lita på… ehm…🤐


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Alma Johansson
2018-02-14 19:06
#4

Om hästen är understimulerad är det där ni måste lägga krutet, inte hålla på att spraya täckena med något som smakar illa, det löser inte problemet. Hästen behöver stimulans och då är det självfallet det som den ska få.

Är hästarna på fri tillgång på hö/hösilage? För om inte så rekommenderar jag det, det skulle hålla hästarna stimulerade. En häst finner stimulans genom att tugga på hö eller gräs, och om inte det finns tillgängligt och hästen är rastlös så löser den det genom att hitta något annat att bita på.

Caf_Roy
2018-02-15 03:18
#5

Prova att ta en riktigt stark chilisås, späda ut lite med vatten så den blir spraybar och spraya på täcket.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

powerade
2018-02-15 11:55
#6

#5 klarar deras mage verkligen av det? Vissa hästar skiter ju i

Annons:
Gronstedt
2018-02-15 12:07
#7

#6: Tänker inte så mycket på magen, som på ögonen. Kan inte det gå illa om de kliar ansiktet mot varandra?

TS, om det beror på att leker är det svårt att göra så mycket åt, speciellt unga valackar verkar älska att bita och dra i varandras grimmor och täcken. Du kan prova att ge dem ett gammalt täcke att leka med (ta bort alla remmar och spännen först bara), eller kanske prova med en hästboll?

axa
2018-02-17 10:53
#8

#3 Okej, får lägga en googlesökning på det!🙂

#4 Min häst får den stimulans han kräver dagligen, via ridning, promenader, longering, lek, avancerad trickträning och frihetsdressyr och nu bus och mys med denna häst (tidigare gått med griniga ston). Är i "tävlingskondition". Jag kan inte stimulera annans häst tyvärr.. Jag tycker att man alltid bör uppfylla behovet hos hästen, men hästens som gnagt på täcket är äldre samt har till och från under ett halvårs tid varit skadad och haft hältor och hovproblem som kommit och gått. 

Dem står på box, så hösilage ges i givor.

#5 Okej, tack! Ska testas!

#6 & #7 

Jag tror inte att det är några problem, eftersom det är en så liten dos, blir bara en bitter eftersmak. Jag har nu sprayat Leovet anti-bite spray. Stod att det var frätande samt orsakade extrema ögonskador. Vet inte om det gäller vid direkt ögonkontakt vid sprut, eller om det även gäller när det ligger an på täcket. 

Har jag aldrig hört talas om, att ge dem ett gammalt täcke. Har du testat? Ska man typ hänga upp det eller bara slänga in det? :) Bollar är tyvärr inte intresse hos min, eller den andre :/ och hagen är väldigt kuperad, så bollen skulle ständigt bara rullas ut.

Min valack är ung, biter inte i täcken. Denna är äldre. När dem leker är det mer nafs i luften/mot ansikte och hals. Täcket har varit trasigt på andra ställen än halsen, så tror bara att hästen fick ut någon stimulans av att ta tag i remmar och kanter och sedan slita, eftersom den inte riktigt får någon annan stimulans. Sprayen har gjort nytta, och sedan den sprutades på täcket för tre dagar sedan har det inte varit några nya rivor :)

Alma Johansson
2018-02-17 11:26
#9

Okej, ja det är ju svårt förstås när man inte själv äger hästen. Men kan du komma överens med ägarna av hästarna att kanske börja med fri tillgång i hagen, alternativt att dosera ut maten i mindre givor men oftare? Det skulle underlätta för den gamla hästen eftersom denne varit skadad mycket och kanske inte kan ridas så mycket för tillfället? Det skulle underlätta eftersom det skulle bli en mer naturlig hästhållning, denne skulle få sin naturliga stimulans genom att gå och tugga på hösilage, vilket skulle likna sommarbetet mycket bättre.

Sådana stall ovanor sker ju endast för att hästen är understimulerad - den har för lite att göra medan denne står still. Motion och trickträning håller ju förstås hästen sysselsatt medan du gör det, men när denne kommer tillbaka till hagen, beroende på häst förstås, vill denne finna stimulans. Stimulans finner hästar genom att tugga. Det låter kanske konstigt, men tänk såhär: Vi finner ofta stimulans genom att pilla på något, när människor är understimulerade blir de rastlösa. När det är en häst som är rastlös vill denne helst tugga på något, hö, hösilage, gräs är för hästägaren att föredra, färre saker går liksom sönder då. Finner hästen inget ätbart att tugga på, så får denna improvisera, då kan det hända att denne börjar tugga på annat. Det är så krubbitning, täckesbitare och liknande stallolater börjar. Även vävning beror på rastlöshet, men då beror det oftare på att hästen får vandra för lite i hagen till exempel.

Gronstedt
2018-02-17 11:29
#10

#8: Har sett/hört tipset på många håll. Men det är ju ingen garanti för att det skulle vara en långsiktig lösning. 

Har inte själv haft täckesbitare, så har inte testat, men har sett gäng av valackar dra runt och leka med lösa täcken fler än en gång. Dock sådana som de först dragit av från en i gänget, så jag vet inte hur länge de skulle tycka det är roligare 😮.

axa
2018-02-17 15:40
#11

#9 Har du helt rätt i. Min häst har fri tillgång på halm som han äter mycket utav i boxen under nätterna. I hagen finns det tyvärr inte möjlighet att ge fler givor, men dem båda brukar tugga på grenar och liknande. Halm i hagen är inte heller att föredra, då det blir så äckligt när det blandas ut med leran när vädret vänder, och det går då inte att få bort. 

#10 Okej, får se över saken 🙂

Eftersom det just nu verkar fungera med att bara spraya täcket så kör vi på det tills vidare 😃

Caf_Roy
2018-02-18 00:08
#12

Kolla om du kan hitta en gammal julgran (rödgran, kungsgranar är giftiga) nånstans också (vissa kastar ju bara ut sina lite var som helst så även om de flesta är undanplockade kan det fortfarande ligga kvar någon nånstans). Dom brukar vara mycket uppskattade tuggleksaker!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Rafflan
2018-02-18 02:04
#13

Vi körde någon form av "bit-off" kladd på täckena när vi hade en täckesbitare i hagen, funkade och tillslut slutade hästen bita i täcken så vi slapp kladda ner alla täcken. 
Det bästa är ju om man kan komma åt orsaken att hästen biter, men inte alltid man kan det tyvärr :/

Annons:
axa
2018-02-18 10:19
#14

#12 Juste! Julgran hade helt fallit mig ur minnet! Min häst älskar gran och skulle säkert uppskattas av den andra hästen att tugga och pilla på också, vore ju perfekt om man kunde ha det i hagen. Tack! 😃

axa
2018-02-18 10:22
#15

#13 Hade klet på någon dag, men bytte till spray då det går så mycket enklare och fortare att använda och spånet fastnade i kletet och gjorde täcket fläckigt. Känns skönt att lösningen var så enkel. Tror att det kan gå bra om man sprayar alla nya täcken senare någon omgång, så att de kopplas till att varje täcke smakar illa.

Upp till toppen
Annons: