Annons:
Etikettridning
Läst 1342 ggr
Travis D
2/13/18, 8:35 PM

Bett

Hej! Har en häst som e lite galen och knäpp (helt enkelt mycket lik mig) han har ett tredelat 11,5 cm bett (vet inte namnet på den) min tränare säger att jag borde leta starkare bett eftersom han inte lyssnar på mig och kan dra iväg helt i galoppen. Han är travare och pappa tror att han genar så för att han e gml travare och då ligger gärna i inervarv elr något sånt (han e inte hästkunnig okok?) Iaf så vill jag inte ha starkare bett då jag märker att han e lugn i bettlöst men jag är för feg för att testa hackamore då jag har en knäskada som jag fått från honom och är rädd att falla av på knäet innan det läkt. Har ni tips på hur jag kan göra?

Annons:
Alma Johansson
2/13/18, 9:11 PM
#1

Travare brukar ha en tendens att hänga sig på bettet, de tar bettet och ignorerar helt dess signaler. Jag tror det beror på hur en kusk sitter i sulkyn helt enkelt, jag har verkligen ingen aning om vad jag pratar om när jag pratar om travsporten. Men jag tycker det ser ut som att kusken håller en hel del av sin balans i tömmarna, kanske inte alla men en del, och kanske har din travare fått stå ut med det. Så det är nog på grund av travet som han har blivit lite stark i munnen, eller stark är nog fel ord, snarare att han lärt sig ignorera bettet.

Att ta ett "starkare" bett skulle absolut kunna funka, så du inte behöver vara lika stark i din hand. Men jag tycker att du helst ska variera mellan bettlöst och bett ett tag, eftersom du finner honom lugnare utan bett. Då kan du mellan varven också få honom att känna lite "hur det ska kännas" så att säga, att han alltså ska vara lugn och inte lika stark.

Maleficum
2/13/18, 9:28 PM
#2

Om han är lugnare bettlöst men du inte känner dig säker att köra helt bettlöst finns det något sett du kan kombinera de båda? ha bettlöst med ett par tyglar och bett med ett annat par tyglar som du kan ha som "nödbroms" men annars under ridningen försöker ha så slaka som möjligt och bara använda det bettlösa alternativet?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Rafflan
2/18/18, 1:55 AM
#3

Kör 1 tygel till bett och 1 tygel till bettlöst, så rider du på det bettlösa och har bettet som nödbroms :)

Vill även tipsa om att prova olika bett, min häst tar bettet och sticker på 3-delade bett och blir allmänt krånglig i ridningen på delade bett, men han älskar raka bett så har alltid rakt bett med fasta ringar och det trivs han super med :)

Upp till toppen
Annons: