Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1010 ggr
Supercoolninja
2/13/18, 7:44 PM

Boots...

Har en häst som nöter boots nå sjukt. Han klarar sig bra i hagen utan men vid ridning trampar han sig om han är utan, och han nöter boots värre än nån annan häst. Har provat flowerboots i neopren (går sönder typ direkt), Gummiboots (själva kardborrebanden släpper efter nån vecka), travboots i gummi (förbannat jobbiga att trä på/av varje ridpass), Acavallo gelboots (hasade upp och satt likt ett armband runt karleden), kotringar (helt klart de som höll längst, 1år, men de har slutat sälja dessa på hööks, kan man beställa?), neoprenboots med skinnöverdrag isch? (samma som flower) 

Finns det andra sorter eller får jag bara inse att min häst kommer äta boots för all framtid? 🤔😕

Annons:
juliajuldurevaldsson
2/13/18, 8:19 PM
#1

Finns väl gummiboots med kardborre?

Lona
2/13/18, 8:30 PM
#2

Frågan är väl lite varför han behöver och nöter boots så mycket? Har du diskuterat saken med din hovslagare och ev instruktör?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Supercoolninja
2/13/18, 9:52 PM
#3

1# Skrev att vi testat sånna? 

2# Han är väldigt utåttåad VF så det beror på det, det har jag full koll på. Vi försöker anpassa skor år honom och har helt klart kommit en bit på väg. Men hur mycket vi än anpassar skor kommer vi aldrig ifrån hans beroende av benskydd och boots främst på HF, Benskydd och boots på VF tar naturligtvis mindre stryk. Sen spär man på hans skeva benställning med klumpighet och voilà, trasiga boots all the time! 

Edit: Veterinär har kontaktats och denne har kollat hästens rörelser och gett tips/råd. Även Equiterapeut har kollat.

Maleficum
2/15/18, 12:15 AM
Lona
2/15/18, 9:28 PM
#5

#3, Asch, då! Inte svar på din fråga, men hur gammal är han?
Tänkte på det du skrev om klumpighet, om det går att träna upp på något sätt? Unghästdrumlighet handlar ju ofta om både balans och styrka, men eftersom du skriver om hur länge era boots håller så förmodar jag att han är lite äldre?🙂
(Sorry för att jag snöat in på rörelserna och inte själva bootsproblemet.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Rafflan
2/18/18, 1:59 AM
#6

Det är skillnad på kvalitén i bootsen även om det kanske är samma modell, jag föredrar gummi boots med kardborre till hästar som sliter mycket på bootsen, prova köpa från olika märken och se om något märke är bättre än dem andra :)

Annons:
Supercoolninja
2/20/18, 10:23 PM
#7

#5 Det är ingen fara! Han är 10år så jag får nog helt enkelt acceptera hans klumpighet. Jag tycker det är intressant med rörelser och hur man balanserar och tränar en häst för att få dem bättre, men i just min hästs fall är det lite utav kört så att säga. Terapeuten hade aldrig sett något liknande, inte veterinären heller… Det är standard med min häst, "jag har aldrig sett liknande""det värsta jag sett""hur kan gå utan att ha ont?" är lixom daily basis 😴 senaste veterinärbesöket va i somras då hade han yttepyttelite inflammation i kotorna fram, och senaste terapeutbesöket i mars förra året då åtgärdades sne bog pga utåttåningen  annars har han varit helt hält och smärtfri sen 2012.

Upp till toppen
Annons: