Annons:
Etikettridning
Läst 981 ggr
juliajuldurevaldsson
2018-02-13 19:15

Häst som drar HJÄLP!!

Hej. Jag har en d ponny som drar ner huvudet och blir framtung, drar iväg och inte går att stoppa i galoppen. Det går inte att räta upp sig och skänkla för att hon reser inte upp huvudet ändå för hon bara springer iväg med huvudet nere. Hon hade vargtänder och vetrinären trodde att det var det men dom är borta nu. Till en början när dom drogs ut red jag på hackamore och då drog hon inte alls och hon stannade direkt jag tog ett litet tygeltag. Idag när jag red hade jag hackamore och travade och galopperade så drog hon ner huvudet igen och drog iväg och jag kunde inte stanna henne. Sedan bytte jag till hennes vanliga träns med ett nova bett (rakt gummi) och hon drog inte lika mycket men lite. Dock red jag i paddocken med det vanliga tränset men det är på åkrar hon brukar bli sån o drar iväg. Jag vet inte vad jag ska göra längre och jag ger snart upp hoppet. Vad kan det vara för fel? Hon har nyligen kollat tänder och dragit ut vargtänderna.

Annons:
Lona
2018-02-13 19:18
#1

Hur gammal är hon och hur länge har du haft henne?
Har hon alltid gjort såhär eller är det något hon har börjat med nyligen?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

vallhund
2018-02-13 19:22
#2

Vad säger din tränare?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

juliajuldurevaldsson
2018-02-13 19:39
#3

Hon blir 8 i år och har haft henne i tre år och hon var inte så i början vad jag kommer ihåg men det kom rätt så snabbt. Har ej tränat för någon tränare just för att hon är såhär och det ör så svårt att rida.

Lona
2018-02-13 19:42
#4

#3, Fast just därför borde du väl rida för en tränare? Om hon bara uppför sig så när ni rider ut så kan det vara en idé att tränaren får låna en annan häst i stallet så att ni kan rida ut tillsammans och du kan få hjälp direkt.
Många saker går annars att lösa även i paddocken med hjälp av rätt instruktör, genom att tex träna på lyhördhet hos hästen och ett bra samarbete mellan häst och ryttare.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-02-13 20:27
#5

Är stallet på eran tomt eller hyr ni stallplats? Är hagen i närheten?

juliajuldurevaldsson
2018-02-13 22:00
#6

Vi hyr in oss just nu i ett annat stall. Ja hagen är nära

Annons:
Travis D
2018-02-14 17:13
#7

Min hääst stack förut för att han ville till sina vänner i hagen

juliajuldurevaldsson
2018-02-14 20:44
#8

Aa men de är ej på det sättet. Hon gör det vart vi än galopperar nästan

powerade
2018-02-14 23:02
#9

Hon är inte stressad eller överskotts energi? Är det så även när ni är påväg hemifrån? Min blir som en bulldozer påväg hemåt.. superstressad och börjar vandra när jag stannar honom:/

shia
2018-02-15 07:48
#10

Tycker som någon nämde tidigare att du borde prova rida för tränare När du rider ut och din ponny gör så är ni själva eller är den likadan om ni är två som rid ut? Tycker det låter som att din ponny tycker det är jobbigt att galloppera lugnt, Tips från mig är att öva galoppfattningar, gallopera några steg bryta av, jobba med att få den lugn och "överför" formen i traven till galoppen. Jag vet inte hur du gör när hon blir stressad sticker osv eller hur din ponny är lärd, men de hästar jag rider in försök jag lära att om jag ger dem längre them så ska de slappna av oavsett omständighet. ex, om den jag rider blir pigg, ruska med huvudet är okoncentrerad och ride på ridbana i trav, ge lång tygel å trava på volt och börjar sedan om igen, likadant i skogen å i alla gångarter.

BokDuvan
2018-02-15 10:45
#11

Något min ridlärare sa åt mig att göra när jag red en ponny som drog ner huvudet och bli framtung var att höja händerna rakt uppåt kanske 5-10 centimeter och sedan släppa ner de mjukt för att höja på hans huvud, kanske är något du ska prova? Volter är också jättebra när hästen bara drar iväg och var lite hård mot ponnyn, den ska lyssna på dig och inte bara springa som den själv vill

Gronstedt
2018-02-15 12:04
#12

TS, har du provat att se till att hon inte kan få ned huvudet? Du vet ju när hon kommer att köra ned huvudet, lägg tyglarna i kors och stöd händerna mot manken eller framvalvet innan hon gör det.

Ni måste förmodligen också förbättra hennes balans och styrka och er ömsesidiga respekt, som du fått tips om ovan.

powerade
2018-02-15 17:41
#13

https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/hjalptyglar-tyglar/grastygel Sen finns det ju något man kan fästa i sadeln över huvudet på hästen för att de inte ska kunna dra ner huvudet och t.ex bocka. Men vet ej vad det heter:/

Annons:
Rafflan
2018-02-15 23:47
#14

Min häst lärde sig att när han körde upp eller ner huvudet när man red med hackamore funkade inte det bettlösa och hästen kunde göra vad den ville, kan ju vara att din lärt sig samma sak, prov rida med bett ett tag och se om det är samma sak?

Upp till toppen
Annons: