Annons:
Etikettridning
Läst 3236 ggr
Travis D
2/6/18, 10:12 PM

Djurplågeri

Jag och mina kompisar diskuterade att många tycker ridning är djurplågeri och vi kom fram till att det finns 1 sport som vi tillsammans tycker är djurplågeri. Galopp. Fattar inte äns grejen med denna sport hur tänker man när man gör det? Man slår hästen med spön och tvingar den springa det snabbaste det kan tills den antingen snubblar eller kommer i mål helt slutkörd. Tycker så synd on dom stackars hästarna som tvingas springa som om dom blev jagade.. Ni som kör galopp varför gillar ni det? Och varför liksom är det en sport?? Inget hat detta är min åsikt och vill ha svar på mina frågor inget annat

Annons:
powerade
2/7/18, 1:43 AM
#1

Kan faktiskt hålla med sen så tycker jag inte riktigt om travvärlden heller. Man gasar på men samtidigt håller ständigt i munnen. Men just galopp tycker jag man helt enkelt hade kunnat ta bort alla medel som gasar på. Tycker hästen om det kommer den förmodligen gasa själv. Om alla har samma regler så kommer ju den som var värd vinna att vinna.

zemlathebunny
2/7/18, 7:13 AM
#2

De flesta travhästar vill faktiskt springa själv. Det sitter för det mesta i huvudet om hästen är en bra travhäst eller inte. Om man tar hästen jag rider som exempel, han ville inte springa och var därför ingen bra travhäst. Det är ingen som tvingar hästen i travsporten! Skulle hästen inte vilja så skulle den inte springa. Dessutom så blir man diskad, får körförbud, böter osv om man nästan bara rör hästen med spöt. Jag vet inte hur galopp sporten ser ut så där kan jag inte uttrycka mig. Men det är väl samma sak då med hoppning, man gasar på hästen med kontakt i munnen och tvingar den hoppa hinder på 1,30 cm! Det kan inte vara bra för hästen heller

Travis D
2/7/18, 7:25 AM
#3

Vill lägga till att jag inte gillar Traven heller. Nysve min lilla älskling än livrädd för spön och får panik och vill iväg, backa och springa ifrån dom. Han blev slagen mycket med spön i sitt första hem som travare och jag tycker det är hemskt. Dom slog hon med spöet bara för att han inte var snabb nog och sånt…

zemlathebunny
2/7/18, 8:46 AM
#4

Fast då borde dom ha blivit diskade och fått böter och körförbud! Men man ska inte dra alla travmänniskor över en kam, det mesta som ni säger är bara fördomar! 

Vet du säkert att han blev slagen med spö eller tror du bara det? Han kan ju vara rädd för spöt även om han inte blivit slagen…

Jag har sett mååånga tonårstjejer bli förbannade på deras hästar för att de stannar på ett hinder eller inte hoppar som dom önskar och har därför slagit till dom med spöt eller ryckt dom i munnen, det är samma sak ju men det är ingen som tänker på det! 

Nu försvarar jag inte dom som behandlar hästarna dåligt i travsporten men det är inte bara där det förekommer och man ska nog inte säga så mycket om man inte vet hur saker och ting funkar egentligen.

tiger tok
2/7/18, 10:59 AM
#5

#4 jag kan absolut inte allt om någon sport, men har ändå än del erfarenheter. En av mina bästa vänner är equiterapeut för hästar, och hon är så trött på travet vid det här laget. Hästarna pressas till max redan vid 2-3 års ålder, tills deras blodkärl går sönder i många fall?! Och sedan skyller man på att man inte vet varför? Allt bygger på pengar, klarar inte hästen det skänks den bort eller slaktas direkt. Jag är medryttare på en travare, han är tre år och skulle slaktas, och han är inte ens startad och har absolut topp stam, men han skulle slaktas ändå?! Det är för att han skrapades i knäna, det var 100% att han skulle bli bra, men rehabiliteringen blev lite längre än tänkt och då hoppar andelsägarna av och och han skall slaktas direkt. Men jag tror att det finns minus med alla sporter. Fälttävlan med svåra hinder som belastar skelettet mycket. Galopp med hinder, hästarna springer i Max och skall hoppa i den hastigheten och ramlar ofta eller inte hinner hoppa. Hoppning i höga höjder, hästarna pushas med hårt tilltag i munnen, och skall kasta sig upp och landa med all vikt på frambenen. Dressyr, hästarna skall lyda utan minsta problem, sågas ofta ned i alldeles för djup form. Med väldigt starka bett i munnen. Osv osv Jag tror att det finns nackdelar med alla sporter.

zemlathebunny
2/7/18, 11:28 AM
#6

#5 Det håller jag absolut med om, bra skrivet! :)

Annons:
Tiktak697
2/7/18, 5:41 PM
#7

Men den värsta djurplågeri är självs aveln av alla hästar hästar tex dressyr föl hästar har blivit som schäfrar de bär sig int slänger alls ser bara ut som det men är naturligt belastade på bogarna hopp hästarna är inte längre pampiga och maffiga smala som fullblod samma med dressyren de är inte längre hållbara hästar eller sunds kroppar allt är bara fullblod och jätte sönderhackat mellan varandra så pass att de ser ut som de gör och defekterna blir bara fler naturlig tyckt avlas bort . Kolla hi gasten piaff på 70 talet ovh hästarna idag aveln har helt gått backot och inte framåt https://m.youtube.com/watch?v=wWqRK5xAhg8 Och en till https://m.youtube.com/watch?v=q6FgfToxMd4 Bärig https://m.youtube.com/watch?v=sENtuo5yZcc Med mer https://m.youtube.com/watch?v=tPPo_6_Ti3E

Mvh Tiktak

Maleficum
2/7/18, 6:24 PM
zemlathebunny
2/7/18, 7:09 PM
#9

Jag tycker som sagt att alla ridgrenar har sina för och nackdelar. Jag tycker inte det går att dra alla trav och galopp människor över en kam och säga att alla hästarna mår dåligt och blir piskade för så är det inte. Jag kan hålla med om att det är synd att många av travhästarna som inte längre funkar till travet går till slakt men det är långt ifrån alla. Galoppen är ju inte så vanlig i Sverige och i andra länder har djuren inte samma rättigheter så där kan jag tänka mig att de behandlas dåligt tyvärr

vallhund
2/7/18, 10:52 PM
#10

Tennessee Walking Horse ser också ganska konstig ut. Men knappast djurplågeri. Trav o galopp sport är inte heller djurplågeri annat än i fantasin hos de okunniga.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maleficum
2/8/18, 12:03 AM
#11

#10 De ser inte så speciellt konstiga ut när de inte är uppställda

http://www.slushcreekwalkers.com/images/horses/SCW%20Little%20Rascals%20Darla%20off%206-24-2014.JPG

Sen är det ju grenar inom de som håller på med dem där det är rent djurplågeri (som big lick, vilket jag verkligen inte förstår mig på eftersom det inte ens är snyggt någonstans, hästarna ser obekväma ut och ryttarna ser ut som säckar med potatis på ryggen).

Men tyvärr är det väl så att så fort något börjar handla om pengar (och prestige) så finns det alltid dem som försöker ta genvägar där djuren blir lidande (gäller ju tyvärr inte bara inom hästsporten). Sen är det väl värre i länder som inte har bra eller något djurskydd över huvud taget.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tiktak697
2/8/18, 10:44 PM
#12

#7måste hålla med men tycker dressyr hopp western western är mycket överdrivna och hemska o sin avel. De halvbloden skulle behöva avla in i generna igen är kallblod för att återfå lite du dare gener och bättre exteriör och ben nu är halvbloden jätte korrs avlande med varandra . Jag är glad att ägs en lite kroppstyp av häst mer 80-90 tals GP häst exteriör så fin så sund pch korrekt i kropp ben. Jag tycket tex om kallblodens exteriör mycket sunds hästar de äldre halvbloden eller äldre avlade halvblod har mycket av kallblodet i även deras vackra huvud och kroppar har de. Idag ser halvbloden inte ut som halvblod utan bara vanliga pingis fullblod . Finns finare riktiga fullblod i exteriör och sundhet än vad halvbloden är. Och en synd mekanisk rörelse och inga problem med samling pch gå på som dressyr hästarna tex .

Mvh Tiktak

Maleficum
2/8/18, 11:09 PM
#13

#12 Tori hästar ser, i min kunskap, ut att vara sunda (än så länge).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Tiktak697
2/10/18, 7:01 PM
#14

13 håller med

Mvh Tiktak

Rafflan
2/16/18, 12:01 AM
#15

Tycker inte galopp är värre än någon annan ridsport när man kommer till högre nivåer. 
Galopp hästar är precis som travhästar, avlade att springa, det är det dem vill, dem har ett sug framåt, har dem inte viljan att springa kan man inte piska dem så att dem vinner några lopp, utan då blir dem ridhästar eller slakt. 
Många anser att det är fel att slakta galopp och travhästar men fakta är att det födds fler dåliga trav och galopp hästar än det finns ridfolk som vill köpa dem, och många som vill köpa dem vill köpa en billig häst, har du inte råd att köpa hästen har du inte råd när hästen blir sjuk tyvärr.

Problemet är också att det krävs endel kunskap för att kunna skola om en galopp eller travhäst till bra ridhäst, och dem med den kunskapen föredrar att lägga sin tid och kunskap på hästar avlade för det dem vill ha dem till.

Om man piskar en trav eller galopp häst för mycket blir man diskad.
Det är lika illa att pressa en travare/galopp häst som det är att rida rollkur i dressyr så hästen får syrebrist eller piska en hopphäst för att få den att hoppa över hindret. 
Har du en häst som vill springa kommer den springa i trav/galopp utan att behöva piskas, precis som dressyrhästen kommer kunna bära sig korrekt och hopphästen kommer hoppa utan att behöva spöas över hindret.

Allt har med ridningen/körningen att göra och ryttaren, inte sporten. Sedan finns det mer pengar i trav och galopp sport vilket sätter mer press på hästarna, hästarna är skötarna/tränarnas lön, och alla behöver lön för att leva.

zemlathebunny
2/16/18, 8:24 AM
#16

Kunde inte sagt det bättre själv #15

Travis D
2/16/18, 2:41 PM
#17

#15 tycker inte om det blir mindre "plågeri" bara för att man har inavlat en ras till att springa snabbast?

KarateZingo
2/16/18, 2:44 PM
#18

Just det där med ”inavlat” är jag inte helt säker på

Rafflan
2/16/18, 4:52 PM
#19

#17 dem är inte inavlade att springer snabbt, och fortfarande inte värre än att avla på en häst med fina rörelser för att dem ska gå bättre i dressyr eller avla på en häst som är kvick i benen för att den ska bli en bra hopphäst…

Vikan
2/16/18, 5:31 PM
#20

#17 har du kollat på arabers stamtavlor? Där är det "inavel" till en helt ny nivå, har jag insett. Som jag förstått av min pappa är aveln gällande travhästar väldigt uppstyrd där de bra hästarna används i sån mån att det inte blir ordentlig inavel. Kan inte tala om hur det var i början av travhästar - och alla andra hästar - där man inavla till och med människor för att behålla fina blodslinjer

Annons:
BiancaWaterlund
2/17/18, 3:19 PM
#21

Finns EN ridsport som är djurplågeri på riktigt, BIG LICK. Denna hemska sport är tack och lov förbjuden i Sverige men den härjar fortfarande på många platser. Man sätter stora "extrahovar" på hästens riktiga hovar och sprutar in GIFT i hästarnas hovar, allt för att hästarna ska lyfta hovarna högre! Hästarna har så ont att de knappt kan stå och blir piskade för att de ligger ner! Hästarna dör efter bara några veckor tack vare detta!!! Många hästar utsetts för detta för att idioter rent utsagt tycker det är snyggt när hästarna lyfter benen så högt. Hästarna lyfter benen för att de har ONT!

Sök på #stoppabiglick på instagram och det kommer upp jättemycket info om vad hästarna utsetts för.

De hästarna (oftast Tennes Walker) skulle bli så himla överlyckliga om de blev piskade för att springa snabbare istället för det plågeri de utsätts för nu!

vallhund
2/17/18, 3:29 PM
#22

#21 Länka gärna o stava rasers namn korrekt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Travis D
2/18/18, 12:52 AM
#23

#21 vet har skrivit om den sporten :) Idioten Donald Trump tog bort förbudet mot den :)

Rafflan
2/18/18, 1:43 AM
#24

#21 & #23 vill ni prata om djurplågeri, prata om hur vi avlar på djur som inte kan andas, som inte kan fungera normalt i kroppen, som är för stora och tunga så dem får ont och inte ens kan gå. Ska vi prata djurplågeri tycker jag vi kan prata om extrem avel inom hundar, katter, hästar, kor, grisar, mm. Tycker det dåliga som pågår inom sporten är den droppe i havet jämför med det lidande extrem avel medför för djuren…

Maleficum
2/18/18, 11:00 AM
#25

#24 Verkligen, och det är trots att det egentligen är mot lagen (vilket borde innebära att det skulle gå att sätta stopp för men verkligheten är ju en annan…).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

BiancaWaterlund
2/20/18, 4:26 PM
#26

#24 mm. Det är helt sant. Dock kanske inte det passar in på just denna artikel (Säger man så?) utan här passar det bättre in med saker hästar utsätts för inom just sporten. Självklart är det dock hemskt det du säger också. Allt som utsätter djuren för fara är hemskt!

#21 Trump är en idiot! Tycker vi borde spruta in gift i hans fötter och tvinga honom att gå "snyggt" så får vi se vad han säger

vallhund
2/20/18, 5:18 PM
#27

#26 m. fl. av dina inlägg. Länka till fakta, att en vet skrivit något säger i princip ingenting. Att du vill misshandla USAs president gör dig inte till en trovärdig diskussionsdeltagare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Rafflan
2/22/18, 11:11 AM
#28

#26 du ville prata om hur vi plågade hästarna genom att använda dem i tävling på ett skadligt sätt, då tycker jag dem problem vi orsakar hästarna genom avel är relevant och ett större problem Länk ang negativ effekt aveln fått på våra hästar :/ https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=wWqRK5xAhg8

Upp till toppen
Annons: