Annons:
Etikettövrigt
Läst 2793 ggr
frost_schäfer
2018-02-06 19:30

Köpa häst osedd

Hej :) Skulle ni köpt en häst osedd om ni pratat med ägaren och ni fastande för hästen ?Motivera gärna varför/varför inte :) Är snart påväg att köpa en häst osedd då jag inte kan komma och kolla ( vi beställer transport hem så den kommer levererad till stallet 😊)

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Annons:
Lona
2018-02-06 19:39
#1

Nej, det skulle jag inte. Möjligen om någon jag kände väl och visste hade samma uppfattning som jag om hästar hade träffat hästen, åtminstone om det var en unghäst som ändå inte kan provridas. Jag skulle då även vilja ha en hel del foton och filmer på hästen; hur den rör sig och kanske framför allt när den hanteras.

Jag är inte ute efter en super-duperhäst med massa kapacitet utan helt enkelt en häst som jag trivs med och som jag kan ha kul ihop med, både ute i skogen, på träning och kanske lättare tävling.
Det där hänger så mycket på personkemin, tycker jag. Svårt att avgöra via bilder eller av att någon annan beskriver hästen, i synnerhet om det är någon som inte känner mig särskilt väl och vet vad jag menar med tex "pigg" och "lätthanterlig".

Vad är det för häst som du kanske ska köpa?🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tjeja
2018-02-06 19:57
#2

Köp aldrig grisen i säcken! Inte ens om du känner hästen men inte har träffat den på senare tid!  Jag litar inte på någon!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Katniss
2018-02-06 20:07
#3

tror det är bäst att försöka träffa hästen först, om det går. kan ni kanske mötas på vägen tex? Så behöver hästen iaf inte köras tillbaka hela vägen om det inte funkar

R.I.P. Anton 💔

Travis D
2018-02-06 21:17
#4

Nej absolut inte skulle inte äns få det för mina föräldrar Min kompis köpte en osedd häst och hon sa att hon ångrar att hon gjord så och vill lära känna den lite

Travis D
2018-02-06 21:17
#5
Maleficum
2018-02-06 21:22
#6

I stort skulle jag nog aldrig köpa en häst helt osedd. Ett undantag skulle väl vara om man köpte från någon bekant som man kände väl och vet vad man letar efter för häst och som har bra koll, men skulle nog ändå försöka träffa hästen minst en gång innan iaf. Men själv vill jag ju ha en häst där man känner att personkemin funkar och då vill man ju gärna träffa och hantera hästen några gånger innan.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Stallmima
2018-02-06 21:38
#7

Köpt en fölunge osedd  (bara på bild)  så det var ju inte en vuxen häst som kanske menas

shia
2018-02-06 23:14
#8

Själv har jag aldrig köpt någon hädt. Men han som har hästsrna vi håller på med osv köper ungefär hälften osedda. Men då är det ofta hästar som ej fungerar, missförstådda, eller som ska slaktas(men har bra stam) haha, sen fölen också. Han köpte tre i magen, å en som en ville han skulle köpa av honom.(han tyckte vi hade fina hästar så han ville vibskulle ta hans också) Så, när hästar kommer till vårat stall är de ofta ej sedda, bara de är hela så. Dock var det en häst som kom. Han skulle hämta den typ halvägs å den hade täcke på sig när de lastade om men var sent på kvällen så han tänkte ejbpå. Att kolla under täcket. Men sa sen att hade han sett så han såg ut, hade hsn ej köpt honom. Han var ett skelett. Men, det var länge sen. Just den hästen är 15-16 odah, pensionär å "pappa" åt föl som smit in i hans hage.. Mycket vinterpäls. Lagom go å körs en gång varannan mån typ och lever gott. Sen han kom till stallet sprang han ändå in 2-300 000 å fick det bra. Men som sagt, alla köper nog inte heller problem å missförstådda hästar,

Gronstedt
2018-02-07 07:40
#9

Om man har ekonomisk och emotionell budget för att kanske ingenting blir som man hoppats, så visst kan man köpa osett. Med tid, engagemang och pengar kan man lösa väldigt många problem. Men chansen är förstås större att man får en fungerande häst direkt om man träffar den på en och flera gånger före köp.

Lona
2018-02-07 09:58
#10

#8, Trevligt att höra att missförstådda och ”oönskade” hästar får en ny chans! :-) Sen kan jag tänka att han som har ert stall absolut bryr sig om hästarna, fast att han inte riktigt har samma relation till dem som en person som har EN häst, tex som de flesta ”vanliga hästägare”. Där är personkemin viktigare, tänker jag?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

shia
2018-02-07 13:11
#11

#10

han som har stallet(han är travtränare, är just nu 10-15 hästar på listan) är inte så mycket för att massera, borsta, pyssla osv utan han kör å tränar, å experimenterar med skor osv tsm med hovslagaren, och fixar som allt runt hästarna, medans jag och min syrra får närmare kontakt med hästarna, borstar, masserar, osv. haha, han som har stallet får typ knappt röra hästarna efter träning osv XD då har redan jag eller syrran tagit hand om hästen.

jag och min syrra har väldigt olika smak angående hästar osv, så för det mesta passar antingen hästen mer med mig eller med henne. vilket är bra då vi har som mer "våra egna" hästar å skiljer mot dem som bara kommer en period osv. 

men sen är det såklart också kan vara tufft att få en närmare kontakt med hästen om den ska säljas eller så, men det bra är att det alltid finns hästar, och kommer nya missförstådda som behöver en osv.  

sen har vi som "en speciell" häst vi har som våran egen ungefär, som står permanent i stallet om man säger så. min ex, han kom för 1 1/2 år sedan från ludde, han var inte den lättaste men alltid snäll, och vi klicka som ändå direkt, fast man har fått kämpa väldigt mkt för att få honom fin att rida. Men, nu går han i form i skritt och trav, startat pay and ride med 65 %(stenhård dommare, högsta jag fått innan för henne var 50 %, då på välutbildade ridskolehästar) far på¨dressyrträningar en gång i veckan(undantag nu, då han blivit skadad men ska snart vara bra igen. ) tanken var ett tag att han skulle säljas som ridhäst då han inte tycker det är kul att tävla i trav, men älskar å träna osv, men då jag tyckte väldigt mkt om honom å utbildat honom osv, så får han stanna i stallet, så tar hand om honom varje dag :)

men sen är det klart inte alla passar in i stallet osv men då rids dem in och säljs som ridhästar ist:)

Alma Johansson
2018-02-07 14:32
#12

Om det inte skulle vara min första häst så skulle jag absolut kunna tänka mig att göra det! Fastnar jag för hästen och jag känner att jag kan lita på hästägarens ord om hästen så är det bara att köra. Bara jag har en positiv inställning till att det kommer gå bra så ska det nog gå fint tänker jag.

Vikan
2018-02-07 20:03
#13

Tycker det mer spelar roll om var hästen kommer ifrån, om personen/stället känns säkert. Har inga tävlingsmeriter men hade inte riktigt vågat köpa en osedd häst egentligen med tanke på att man inte vet vad för häst man får och vad den kan ha varit med om

Annons:
shia
2018-02-07 22:40
#14

#13 Aa det är klart. Hästarna som KÖPS in kommer ofta från ludde osv. Inte alltid i fint skick, men ofta har dem ett problem som går lösas med "tid å kärlek". Hästarna som däremots "fås" ksn komma varthelst ifrån om dem har bra stam. (fått in 4 "missförstådda" som var efter samma hingst, å alla dem vart bättre, men något var "fel" inne hos dem, å alla var likadana fast de kom från olika stöllen, en bara stack när han kördes helt poff, kunde vara supersnäll men så vips stack han å vejde ej för något vilket gjorde honom farlig, å dem hade försökt i 5 år när vi fick honom. Vi fick honom till att tränan kunde köra honom, men på banan var han fara för andra, gick jättebra å han skulle nog varit bland de bästa om han skött sig, sprang 25(kallblod) lätt, men så poff stack han in i staketet, i andra osv. Men en häst som är farlig, han menade nog inte att vara dum. Men sättet han vsrit behandlad på innan inkl hans stam. Gjorde att han var som han var. Och vi vågsde inte sälja honom i rädsla att han skulle hamna fel, å då hamna ännu värre. Så hanf fick fara upp till fjällen som turridningshäst, likadant med tre andra från samma stam, en stannade, hade lösa benbitar å så fortsatte problemen med dem andra. Så stam å ägare är viktigast nä det köps osedd häst i stallet.

Vikan
2018-02-08 18:57
#15

#14 Känner främst om man får en "problemhäst" och inte själv kan hantera det - det kan gå så fel både för fel och ägare, och till och med förvärra allt. Hade varit extremt försiktigt med osedda hästar så man inte får mer än vad man klarar av. 

Men gillar att ni ger hästar nya chanser hos er! Sånt behövs definitivt

shia
2018-02-08 20:40
#16

#15

:) Det svåra jag tycker är när man får in problemhästar(men lär mig!) är att inse när man inte kan göra något mer för den hästen, och ta svåra beslut som är bäst för hästen osv. men travtränaren (lär mig av honom) brukar vara rätt så bra att förstå när det inte kommer funka, att vi inte kan hjälpa den hästen mer än vad vi gjort.

[nevamisse]
2018-02-09 11:44
#17

Nej det skulle jag inte.

Cecilia.S
2018-02-13 08:16
#18

Vi var nära på att göra det, men tack och lov så ångrade vi oss. Det skulle vara ett fint hoppsto som stod i utlandet, Sunshine hette hon. En jättefin, ung tjej med fin galopp och en bra språngkurva. Vi skulle få hem henne med tansport ända till stallplanen, så det lät jättesmidigt. I annonsen Fanns både bilder och videos, även en ordentlig beskrivning av hästen. YouTube-klippen som var länkade kom från en seriös uppfödare i utlandet, men i ett annat land än det hästen stod i. Där kom den första funderaren. Vi bad om film där hästen hoppade kombination, gärna dagsfärsk. Personen vi hade kontakt med svarade snabbt och kunde ofta svara på våra frågor om hästen. Hen gick med på att vi skulle få en dagsfärsk film på kombinations-hoppning inom 1-2 dygn. ”Det är inga problem”. Men det kom aldrig någon film, däremot blev vår kontaktperson allt mer påtryckande med att pengarna måste in i förskott, ca 50%. Så snart som möjligt, gärna innan nästa båt till Sverige går. Vi beslutade oss för att söka båt- eller flygresa och provrida hästen i utlandet, eftersom vi blev osäkra med att köpa hästen osedd. Det skulle dessutom vara en häftig upplevelse, tänkte vi. Kontaktpersonen blev då allt mer långsam på att svara och blev betydligt mer otydlig i vad hen skrev. Vi bad om att få åka dit, men det gick inte ”för att stallägarna är för upptagna”. Sen kom nästa mail, ”det är för långt från flygplatsen, det skulle ta flera timmar att åka dit. Båt funkar inte”. Då förstod vi, att det var för bra för att vara sant. Den här hästen var påhittad, det fanns ingen häst som skulle åka hem till oss. Det var en bluffannons. Några dagar senare kom en ny annons upp, där med en häst med samma bilder och videos men med ett annat namn på både häst och säljare. Den stod i ett annat land, med en annan beskrivning. Den annons som vi hade kollat i var raderad. Därför skulle jag aldrig våga köpa en häst osedd. Det är svårt att vara säker på om den verkligen finns - och om den gör det: är den verkligen i samma skick som beskrivet av bilder och text? Hur är den i lynnet, kroppen och finns det några gömda skador eller fel? Det vet du inte förrän hästen står på din gårdsplan och pengarna är borta.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Rafflan
2018-02-16 00:10
#19

Är man beredd att köpa grisen i säcken, och ta konsekvenserna med tex sjukdomar, problem beteende, eller annat så visst varsågod. 
Men då jag vet jag vill ha i en häst och vilka egenskaper som är viktiga för mig och då jag ska ha hästen resten av denns liv är det viktigt att vi passar ihop därför skulle jag aldrig köpa osedd utom möjligen små föl.

axa
2018-02-16 23:24
#20

Skulle kunna köpa föl osedd i verklighet, men på bild. Skulle absolut inte köpa någon häst över 1.5 år osedd.

Annons:
tiger tok
2018-02-17 05:18
#21

Jag har gjort det. Eller iaf haft flera hästar som hyrts in osedda. I 3 av fyra fall gick det utmärkt, härliga hästar allihopa. Sedan kom det en sjuk häst, blev karantän och injiceringar i huden, ett himla krångel. Men, jag skulle kunna köpa osett, dock inte om jag har väldigt höga krav på hästen.

BiancaWaterlund
2018-02-17 15:21
#22

Tog beroende på vilken då jag KANSKE skulle göra det om jag fick ha hästen på prov ett tag och sen få sälja tillbaks om jag inte trivs med hästen.

BiancaWaterlund
2018-02-17 15:29
#23

Min familj har tre hästar. Mammas häst blev hon först medryttare på och när stoet skulle säljas kunde inte min mamma lämna hästen så då köpte vi den. Pappas här var i stallet där i rider. Han var gammal och skulle bli slaktad (för att han inte skulle behöva jobba och det stallet inte kunde ha en häst som bara vilade och han var jätte duktig i verksamheten, det hade blivit en vila för hästen som varit välbehövd. Ägaren ville att hästen skulle få ta det lugnt men hon som hållde i verksamheten tyckte hästen skulle gå) då köpte vi hästen så han fick bli pansionär. Min häst kom till stallet helt ohanterad. jag började träna henne och blev helt fäst. Älskade henne så mycket så stog inte ut med tanken att hon kanske skulle försvinna från mitt liv så vi köpte henne även fast hon är B-ponny och jag är ca 160 cm… Jaja vi ska träna ponnyagility!

Jag tycker ju då alltså att det är bäst att känna ästen ORDENTLIGT innan man köper men det är ju jag. Å andra sidan tävlar ju inte jag heller eller så utan är bara fritidsryttare. Sen så älskar jag hästar över allt men ni fattar

bbehlla
2018-02-22 12:35
#24

Köp inte en osedd häst av en försäljare

vallhund
2018-02-22 13:38
#25

#24 Skulle det vara sämre än att köpa en osedd häst av en privatperson?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Travis D
2018-02-23 15:17
#26

Nej aldrig i hela Livet, tror inte äns jag skulle få för mina föräldrar om jag inte övertygar dom jätte noga eller ber dom ringa och så får ägaren göra det. Men ja om dom visar bevis på vaccination och allt sånt pass m.m och jag får snacka med ägaren på telefon då jag vill veta att hen är trovärdigt. Köpte Nysve efter att ha pratat 3 timmar med ägaren i telefon innan vi åkte dit och provred. Men om jag får prata med ägaren på TELEFON länge och får hästen väl beskriven, får ställa frågor m.m och sedan vaccinations bevis och bild på hela passet. Och då vill jag först ha hen på prov i en månad minst och får chans att se hästen riktiga jag. Och te betala förren efter jag köpt alltså efter provet. Då skulle jag nog kunna köpa osedd. ♡

Tjeja
2018-02-24 20:48
#27

#26 meh.. pucko då är den ju inte osedd längre om du har den på prov en månad innan du bestämmer dig för köp eller ej.. 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Travis D
2018-02-24 21:07
#28

#27 Oj ja juste hahah jag är lite trög ibland 😆

trolldalen
2018-02-25 09:21
#29

Har köpt både ponnyer och kallblod osedda från södra delen av landet. Kommit med transportfirma hem på gården. Ingen av köpen har varit dåliga, har fått det säljaren lovat.  Såå ja det går att köpa osett.

Har även sålt föl och unghästar som gått söderut osedda av köparen.

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Upp till toppen
Annons: