Annons:
Etikettövrigt
Läst 1180 ggr
Destiny123
2/6/18, 3:56 PM

Att Sälja Häst?

Hej! 

Tyvärr så är det så att älskade hästen måste fortsätta vidare till ett annat hem pga att vi kommer att flytta hem från Dubai till Sverige och jag kommer att fortsätta att plugga vilket inte ger mig möjligheten för tiden som jag skulle velat för att ta hand om min häst. Jag är väldigt ledsen över detta och mår illa för jag vet inte hur allt detta kommer att gå till. Jag vill att han får det perfekta hemmet där han tas väl hand om. Vi kommer nog att flytta hem nästa år (innan sommaren 2019) men det tar väldigt lång tid att sälja en häst! Eller hur?

Han är en väldigt fin häst och väl utbildad där han har tävlat i klasser på klasser i 110 under detta året och 120+ innan. Jag tror att han är i bra ålder eftersom han kommer vara vid 15 års åldern, eller? Jag har ingen aning om hur snabbt hästar kan säljas här i Dubai men han är en fin häst med inga stora skador i sin historik. 

Under somrarna så kan hästarna knappt ridas för det är olidligt varmt ute, och om någon ska prov rida vår häst och väljer att köpa honom så kan hon/han inte rida honom "ordentligt" på ungefär 3 månader (förutom om de har stall med luftkonditionering i ridhus). 

Jag förstår att det är bäst att sälja honom vid vintertiden för att då har köparen mer tid att få lära känna honom osv och rida mera, men jag vill äga honom så lång tid som möjligt så att jag kan verkligen utnyttja tiden tillsammans så att jag inte lämnar över honom förrän i sommar!

Jag skulle verkligen vilja ha hjälp, detta är första gången jag kommer att sälja en häst och jag vet inte när jag ska lägga ut annonsen, ska jag ha med att jag inte vill lämna över honom förrän max 2 månader innan sommaren? Jag är väldigt ledsen över detta, och jag vill att han ska ha ett bra hem. Tänk om han inte blir såld tills innan sommaren? Jag vet inte om förra ägaren kan hjälpa till med att hålla i honom om det går över till sommaren? 

Om hästar har sommar vila under sommaren så är det inte alls i topp form och de måste startas upp igen, men jag är inte säker på om det skulle kunna gå… Snälla, jag skulle verkligen behöva era åsikter på hur jag ska göra. Jag kommer att få prata med alla i stallet och sprida nyheterna om att han är till salu för att mitt mål är att han blir såld innan sommaren nästa år!

Tacksam för alla svar!

Annons:
Destiny123
2/6/18, 4:07 PM
#1

Nu kommer jag och tänka på att man kanske kan dela på honom på ett halvår, men skulle någon som är intresserad av att köpa honom vilja gå med på det eller hellre vänta några månader? :/

vallhund
2/6/18, 5:35 PM
#2

Prova att fråga på www.bukefalos.com/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lona
2/6/18, 6:44 PM
#3

Det där är jättesvårt att svara på, med tanke på att det nog inte är många (om ens någon?) här som vet riktigt hur det funkar i Dubai, det är ju ett samhälle som är väldigt skilt från vårt på många sätt. Förmodar att det gäller även hästlivet, jag har i alla fall någon slags förutfattad mening om att det är snorrika knösar som håller på med vår typ av ridsport där.😛😞

Har du kanske någon instruktör du kan be om råd? Någon som är insatt och vet hur det brukar funka? Finns det kanske vettiga försäljningsstall / hästförmedlare?
Jag tror att det är väldigt svårt att sälja honom "till hälften" eller att ha honom kvar efter att du sålt honom, det är nog "antingen - eller" som gäller.

Är han förresten häst som du skriver eller möjligen ponny? Ponnyer är det ofta lite större ruljans på då ägaren växer ur dem, kanske lättare att hitta lämplig köpare då.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Destiny123
2/6/18, 7:33 PM
#4

#3 Nej han är en häst. Men ja jag kommer att ta hjälp från några också som vet lite mer om hur det går till på marknaden, sedan vill jag också se hur det var för förra ägaren att hitta en köpare för honom! Men tack för ditt svar!

shia
2/7/18, 9:39 AM
#5

Tror du kanske bör lägga ut till salu efter sommaren /mot hösten så du fortfarande är i dubai när hästen sålts några mån så du kan kolla till så den har det bra, om ägaren får några problem, undrar något eller så.

Rafflan
2/18/18, 1:53 AM
#6

Tror det bästa är att lägga ut hästen i god tid så du får den såld och är kvar några månader efter ifall nya ägaren får problem eller liknande :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: