Annons:
Etikettövrigt
Läst 2288 ggr
swapp
2018-02-05 13:58

Att klappa hästen

Ni vet när folk klappar hästen på halsen när den varit duktig, varför gör man det egentligen? Jag tycker bara det ser obehagligt ut för hästen. Vissa klappar ju riktigt hårt och mycket så det typ ekar i ridhuset. Förstår hästen ens att den gjort nåt bra när den blir klappad?

Tänkte höra era tankar om detta, klappar ni hästen?

Annons:
Travis D
2018-02-05 14:05
#1

Jag klappar både på halsen (vid bogen) och vid svansroten. Jag klappar inte så hårt så att det ekar klappar som man gör när man t. Ex. Klappar en hund -inte hårt. Jag tror att Nysve förstår att han får beröm men jag brukar också säga att han är duktig och så, men gillar inte att folk nästan slår hästarna när dom klappar

JoannaLi
2018-02-05 14:22
#2

Jag tror att de lär sig innebörden av oss. T.ex. att man berömmer samtidigt som man klappar. 

Och jag kan t.ex. klappa min hund hårt när han gjort något riktigt bra och ligger högt i driv, då ser han större värde i en stor omklappning än en liten smekning. Det kan ju t.ex. vara så? Alla känner sina hästar bäst tänker jag :)

Vikan
2018-02-05 18:56
#3

Det är egentligen sjukt skumt om man tänker på det. Men ja, jag klappar min häst eftersom det för honom är en positiv förstärkning med att han gjort något bra. Kan klappa relativt hårt, men hade han fått ont av det eller ogillat det hade han tydligt visat det! Kombinerar det oftast med att beröma honom med rösten också

BokDuvan
2018-02-05 22:18
#4

Klappar enbart hästen i slutet av passet, och då kombineret med långs tyglar. Annars stryker/kliar jag hästen smått när jag berömmer under övningarna.

[134643]
2018-02-06 10:38
#5

Jag tänker att hårda klappar på halsen fungerar bättre när han är lite uppe i varv och jag inte vill att han ska tappa drivet. Mjuka smekningar använder jag när jag vill att han ska lugna sig. Och som med allt annat så lär de sig att klapp = något bra.

shia
2018-02-07 09:41
#6

Brukar när jag rider in smeka/klia lite gran vid halsen/manen/manken och samtidigt prata lugnande med den och berömma osv, sen gör jag aå när den varit duktig lugna ner osv. Brukar ofta kombinera en klapp med eftergift, pusta, owv

Annons:
BiancaWaterlund
2018-02-17 15:31
#7

Jag klappar alltid min häst! Mej inte på det här hårde, slående sättet utan jag stryker hästen, som man gör med en katt eller hund (fast hårdare så det inte kittlas ofc) och hästarna älskar det! Rider på ridskola där jag inte har min egna häst och alla handra sllår hästen som jag säger så det ekar och jag avskyr det ljudet! Istället smeker jag hästen och ibland lutar jag mig fram och kramar den med

axa
2018-02-17 15:53
#8

Jag klappar inte / ger honom "smockor" på halsen, utan brukar klia/smeka honom lite lagom istället, ofta högt upp på halsen där hästarna normalt sett kliar varandra.

Jag tror inte att hästen förstår vad klappen betyder - den lär sig det. För när ryttare klappar hästen, så kommer eftergiften. Klapp betyder därför eftergift för hästen. Den tänker inte "nu var jag duktig", den tänker "nu kom jag undan".

Min häst är väldigt okänslig, så honom skulle man kunna klappa väldigt hårt utan att han skulle bli minsta brydd. Men jag skulle inte göra det, det sätter fel energi. Ser inte logiken vid att drämma handen mot hästen så att det hörs över hela gården. Känns som att det symboliserar spöt. Känns även som att det indikerar på en spänd ryttare (ser det ju ofta på tävlingsryttare framförallt i de högre klasserna).

Gronstedt
2018-02-17 16:13
#9

Prova att klappa i händerna. Gör det ont i handflatorna? Nej. Slår du speciellt hårt? Nej. Klappa dig själv på benet så det smäller. Gör det ont? Nej. Slår du speciellt hårt? Nej. Ljudet beror inte på hårdheten i slaget utan på kontaktytornas geometri. Prova att klappa lika hårt (eller för den delen dubbelt så hårt!) med handryggen - det låter inte tillnärmelsevis lika mycket.

Hästar är visserligen känsliga, men har tjockare  skinn än människor och är inte speciellt ömtåliga. Att de kan känna mycket lätta beröringar betyder inte att kraftigare beröring gör ont. Normal spöanvändning gör för den delen inte heller ont på hästen och skulle inte göra det på en normalkänslig människa heller …

Rafflan
2018-02-18 02:01
#10

min häst är van med muntligt beröm och mjuka klappar, då han är ganska taggad och het vill jag liksom ha lugnande beröm, dock gör det ju inte ont att klappa dem så det låter :)

tiger tok
2018-02-18 09:10
#11

#9 min häst tycker om att man stryker honom, men älskar när man tar naglarna och verkligen kliar honom, då kliar han tillbaka. Så jag tror att det är individuellt vad de gillar, håller med dig helt om att de kan känna lätt beröring med att det för det sakens skull inte behöver göra ont med hård beröring.

BiancaWaterlund
2018-02-20 16:31
#12

#9 en tjej som red min häst klappade henne på det vanliga sättet. Genast blev min häst livrädd och försökte springa iväg. Men å andra sidan kan jag ju stryka henne med spöet över mulen och om jag har glömt spöet använder jag handen istället. Spöet är bara en förlängda arm och om man slår med det ger det samma framgång/motgång (hittade inte rätt ord) som om man slår med handen.

Gronstedt
2018-02-20 17:30
#13

#7: Att luta sig fram och krama är definitivt något som hästar måste läras att stå ut med och kanske uppskatta. Dels stör det deras  balans alldeles väldigt, dels kan tyngd över nacken och grepp runt halsen uppfattas som ett fastklängande rovdjur. 

"Min" häst går för övrigt inte att klappa så att det smäller  - det säger bara *puff* i vinterpälsen 😇

Annons:
BiancaWaterlund
2018-02-20 21:57
#14

#13 Hon är väldigt van vid det ocj har har lärt mig hur jag ska luta mig för att lägga balansen på rätt ställen. Var sååå stolt första gången jag vågade luita mig fram och bilda hjärta med händerna framför hennes hals. Hon kastade inte ens av mig! Har själv ridit in henne (kanske därför hon inte är utbildad?) så hon var väll fortfarande lite hispig (det är hon inte nu nä…) och kunde få för sig att börja bocka ibland men hon tog det sååå lugnt<3

Mitt sto har också såååå tjock vinterpälsC: Hon går på lösdrift utan täcke så det har ju aldrig varit prat om att klippa bort allt det mysiga<3<3<3

nypisnina
2018-02-21 02:20
#15

Jag klappar, men inte ekande hårt. Oftast så stryker jag handen över halsen, men när hästen är riktigt duktig så blir det en blandning av allt möjligt, och han förstår helt klart.

Gronstedt
2018-02-21 12:31
#16

#14: Det är förstås inga problem om hästen är van 🙂.

Upp till toppen
Annons: