Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 948 ggr
LinaCaster
2/3/18, 8:08 PM

Ont i ryggen?

Hej,

jag rider en häst C 1-2 gr i veckan, hon är väldigt orolig och ibland känslig.. Men en sak jag märkt är att när jag sätter mig upp så spänns hela hennes rygg och det blir obekvämt både för henne och mig. Detta pågår dom första stegen man rider innan hon typ slappnar av. Jag går alltid runt med henne innan jag sitter upp också. 

Vet inte om detta kan vara ryggproblem eller bara att hon är obekväm innan hon börjat röra på sig?

Annons:
Alma Johansson
2/3/18, 10:01 PM
#1

Kan absolut vara så att hon har ont någonstans, eller på väg att ha riktigt ont. Prova att lätt klämma längs hela hennes rygg, från nacke till längst ner på korset. Om hon reagerar någonstans så vet du ju med säkerhet att hon har ont. Mest troligt kommer hon ju att reagera runt sadeln, eftersom hon reagerar så när du sitter upp.

Det kan ju vara så att sadeln inte passar helt, kolla upp det också.

Om det inte här sadeln eller ryggen kanske hon bara är en spänd häst helt enkelt, sitt upp långsamt och bygg ett starkare förtroende med henne så löser det sig nog. Om hon är ung och grön kan det ju också förstås vara därför.

powerade
2/3/18, 11:47 PM
#2

Som #1 säger kläm och känn. Visar hon obehag kan man ju försöka massera och försöka motionera från marken. Min brukar få känslig rygg om det än för blöt eller att han är väldigt rädd och spänd under en ridtur.

tiger tok
2/4/18, 7:43 AM
#3

Känn igenom henne, om hon reagerar så är det ju antagligen för att hon har ont. Kan du testa några gånger att värma upp henne från marken ordentligt innan? Longering, tömkörning osv?

Upp till toppen
Annons: