Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1226 ggr
zemlathebunny
2/2/18, 9:21 PM

Sadelproblem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag gjorde ett inlägg för ett tag sedan och frågade om sadeln låg bra. Ni tyckte den var för smal vilket den nog är så jag slutade använda padden under så det skulle bli lite bättre. Jag har hört med en sadelutprovare som inte har tid förrän mitten av mars. Enligt henne skulle jag rida barbacka och longera tills dess vilket verkligen inte går… Han kommer bli alldeles för pigg av att bara ridas barbacka och longeras kan han inte ens. Tror ni att han tar skada av att ridas med den här sadeln tills vi fått tag på en annan? Enligt hans ägare så har han byggt massa muskler på ryggen med den sadeln och det skulle han inte göra om den låg och tryckte någonstans, plus att han blivit mycket smidigare osv. Vi har köpt en gel-pad back riser som ska höja bakvalvet en aning och dämpa stötar

Annons:
zemlathebunny
2/2/18, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
powerade
2/2/18, 10:29 PM
#2

Jag är inte så superbäst på sadlar. Men den ska ju absolut inte klämma någonstans. Jag red barbacka en hel sommar. Vi galopperade gick i skogen o.s.v. På hästen jag har nu hade det inte gått lika bra så det beror ju på häst och dig som ryttare. Att han inte går longera, Så skulle jag satsa på att träna på det nu. Samt tömkörning. Alltid bra att de kan sånt:)

KaydeN
2/2/18, 10:51 PM
#3

Köp barbackajord!! Det bästa som finns :)

Gronstedt
2/3/18, 8:56 AM
#4

Allt är bättre än att rida i en dålig sadel, det kan ge skador på både rygg, ben och kynne. Säger som ovan, kan han inte longeras så lär honom det. Ännu hellre, lär honom bli tömkörd och tömlongerad och gärna lösarbetad om det finns något bra ställe att göra det. Låt honom springa ur sig sprallet lös eller på lina och jobba på lyhördhet och lösgjordhet barbacka och på töm.

Att han byggt muskler med den sadeln säger ingenting om att den passar - det är förmodligen just för att han byggt muskler som den inte passar längre. Hästar som växer och utvecklas kan behöva byta sadel flera gånger per år.

zemlathebunny
2/3/18, 5:20 PM
#5

Sadelutprovaren fick bilder framifrån och hon tyckte inte det såg så farligt ut dom hon trodde det skulle vara så hon sa att jag skulle lägga en pad bak under sadeln så att djupaste punkten blir mer i mitten :)

zemlathebunny
2/4/18, 12:36 PM
#6

Red barbacka idag men är inte det mer skadligt? Eller det kanske bara känns som de för att de gör sjukt ont för mig xD

Annons:
Gronstedt
2/4/18, 1:08 PM
#7

#6: Det beror på vad det är som gör ont. Om det gör ont för att du stöter mot hästens ryggrad kan det vara skadligt, det stöter ju lika mycket mot hästen som mot dig.

zemlathebunny
2/4/18, 1:57 PM
#8

Nä de är mer mellan benen eftersom de far mot hans manken xD

Gronstedt
2/4/18, 2:04 PM
#9

#8: Manken är ju ryggraden. Sitt längre bak?

zemlathebunny
2/4/18, 2:29 PM
#10

Hans manke går ganska långt på ryggen så jag skulle behöva sitta väldigt långt bak för att inte sitta på den. Men ja sadelutprovaren sa att jag skulle rida barbacka eller lägga en pad under bakvalvet. Eller longera typ men de vill jag inte göra enda till mars. Jag brukar träna från marken 1-2 gånger i veckan

[134643]
2/6/18, 10:42 AM
#11

Lägg på ett tjockt schabrak och kanske padd också och sitt så långt bak att du inte stöter i manken. Klarar du inte av att sitta kvar i den positionen i trav eller galopp så är det skritt som gäller helt enkelt när du rider barbacka. Passar inte sadeln så mår hästen bra mycket bättre av att promeneras och tömköras i en månad, men det kan förstöra mycket både psykiskt och fysiskt med en månads ridning i fel utrustning.

zemlathebunny
2/6/18, 11:15 AM
#12

Men alltså sadelutprovaren har ju skrivit själv att jag ska lägga under en padd under sadeln. 

Men som jag redan har sagt så måste man sitta väldigt långt bak för att inte stöta i manken och då blir det FÖR långt bak…

trolldalen
2/6/18, 12:00 PM
#13

Sadel som är på fotot ligger i bakvikt och är alldeles för smal framtill.  Den där sadeln passar INTE hästen. Då ska man inte padda upp den. Har redan en gång skrivit svar på ett tidigare inlägg om samma ämne från dig i november -17. Din sadelutprovare verkar inte ha kunskap om tillpassning om hen tycker att sadel ser ut att passa

Låt hästen vila tills du har en tillpassad sadel eller rid barbacka.

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Annons:
zemlathebunny
2/6/18, 12:41 PM
#14

Hon tyckte först som er men sen skickade jag bild framifrån och då tyckte hon inte det var så farligt så hon sa att jag skulle lägga under en padd

Gronstedt
2/7/18, 7:50 AM
#15

#14: Det är bara du som kan bestämma vad du vill göra. 

Men tömkörning, tömlongering, arbete vid hand, lösarbete och barbackapromenader är något som verkligen kan rekommenderas för alla hästar, i synnerhet hos en ny ägare/förare, för att bygga både relation, muskler och kroppsmedvetenhet hos både människa och häst. 

Om du jobbar honom planerat utan sadel dessa veckor, kommer han dessutom att ha byggt upp muskler när sadelprovaren kommer, så att den nya sadeln kommer att kunna användas längre innan den måste stoppas om eller bytas.

zemlathebunny
2/7/18, 8:41 AM
#16

Men det går inte att göra så mycket förutom att rida för rida barbacka gör väldigt ont för mig och han kan inte longeras och för att lära honom det behöver jag hjälp..

Gronstedt
2/7/18, 8:47 AM
#17

#16: Ta hjälp då, eller trixa själv - det behöver inte vara så komplicerat. Börja med att leda honom i lina med longeringskoppling och skicka honom längre och längre bort från dig. Ha först ett vanligt spö med dig som förlängd arm, pisken kan du introducera senare. Det är ett perfekt läge för er två att lära känna varandra bättre.  

Tömkörning behöver inte heller vara så svårt om man börjar lugnt och försiktigt. Och man kan som sagt höra otroligt mycket från marken med bara grimma och grimskaft.

 Eller rid med padd och den gamla sadeln om du tycker det är bättre.

zemlathebunny
2/7/18, 9:14 AM
#18

Vi har redan ett bra band och vi tränar från marken 1-2 dagar i veckan redan fast då är han lös och följer efter mig, sen tränar vi tricks osv

Men jag tänker att det borde vara okej om sadelutprovaren har sagt det, sen ska jag testa en annan sadel på fredag som är bredare i bommen och om den passar bättre ska jag få låna den tills att jag köpt en egen

Upp till toppen
Annons: