Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1838 ggr
Ninwe
1/29/18, 6:16 PM

Hjälp med gymnasiearbete

Hej!

Jag går sista året på naturvetenskapsprogrammet och håller just nu på med ett gymnasiearbete om hur hästar påverkas av naturlig respektive traditionell hästhållning. Jag undrar därför om det finns någon som skulle kunna tänka sig att svara på några frågor. En del av svaren kommer att användas i mitt arbete, givetvis anonymt. 

Numrera gärna svaren, så blir det lättare för mig att sammanställa sedan. 

1. Vad har du för typ av häst/hästar?

2. Vad använder du hästen/hästarna till? (T.ex. hoppning, körning etc.)

3. Står din/dina häst/hästar i box, spilta eller på lösdrift? Varför? Hur ser miljön ut där hästen/hästarna står? (T.ex. hur stora hagar, hur mycket utevistelse etc.)

4. Lever din/dina häst/hästar i flock? Varför/varför inte? Om ja, hur stor flock? 

5. Är din/dina häst/hästar skodd/skodda? Varför/varför inte? 

Tack på förhand! Glad

Mvh,

Ninni

Hälsningar,
Ninni :-)

Annons:
powerade
1/29/18, 7:04 PM
#1

1. Varmblodstravare 2. Rider mest i skogen. Dressyr på banan ibland lite hoppning. 3. Han står på lösdrift 100% Om året. Hagen vet jag inte hur stor den är. Men de kan springa omkring och busa bäst dom vill med fri tillgång på hösilage. 4. Han står just nu i en flock på 5. Men har varit i flock på 8. 5. Han har skor på nu då han nästan nött bort hovväggen när han kom till mig. Samt för att kunna ha brodd på vintern då det stundvis är väldigt isigt. Så hjälper det ju till att skydda hovarna när vi rider omkring i skogen o.s.v:)

Vikan
1/29/18, 7:34 PM
#2

1. Vad har du för typ av häst/hästar?
- Arabisk fullblod

2. Vad använder du hästen/hästarna till? (T.ex. hoppning, körning etc.)
- Mest uteritter, använder dock även mina uteritter till att även "dressyra" lite och träna in basic saker som att lyssna på mina vikthjälper bättre, samla sig osv. Har inga tävlingsambitioner dock, så siktar inte jättehögt i hand utbildningsnivå

3. Står din/dina häst/hästar i box, spilta eller på lösdrift? Varför? Hur ser miljön ut där hästen/hästarna står? (T.ex. hur stora hagar, hur mycket utevistelse etc.)
- Lösdrift med tillgång till att gå in i en bit av stallet. Större boxar som är öppna på kvällarna/natten samt ett vindskydd i hagen. Stora hagar, inga exakta mått men de kan definitvt röra sig i alla gångarter och busa. 

4. Lever din/dina häst/hästar i flock? Varför/varför inte? Om ja, hur stor flock? 
- Han lever i en flock, just nu är de totat 3 stycken som han gått med som föl, varav en är hans pappa. Som föl gick han i en flock på 5-6 stycken, men efterhand som de hästarna försvunnit är de bara 3 stycken och det fungerar utmärkt. Är egentligen bara fodervärd, men ägaren vill låta de leva ett så naturligt liv som hon kan ge dem och därför är det viktigt med hästkompisar.

5. Är din/dina häst/hästar skodd/skodda? Varför/varför inte? 
- Han är oskodd. Aldrig varit skodd, och det är som ovan anledning att de hålls så naturligt som möjligt och har redan relativt bra hovar så det går. Behover finns inte heller för att börja sko, han ömmar inte och vi har fina vägar runtom stallet

Travis D
1/29/18, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

1. Vad har du för typ av häst/hästar? -jag har en Nordsvensk brukshäst 2. Vad använder du hästen/hästarna till? (T.ex. hoppning, körning etc.) -jag har honom som allround, d.v.s hoppar lite, rider lite dressyr, kör honom m.m 3. Står din/dina häst/hästar i box, spilta eller på lösdrift? Varför? Hur ser miljön ut där hästen/hästarna står? (T.ex. hur stora hagar, hur mycket utevistelse etc.) - Nysve som han heter går på lösdrift där han kan röra sig fritt på stor yta hela tiden även när jag inte är där. I hagen har han en bit med skog och vattenställe (jätte fin liten vattenhåla där dom kan bada om dom vill) och massa fri mark. 4. Lever din/dina häst/hästar i flock? Varför/varför inte? Om ja, hur stor flock? -Ja han lever med sin flock på 6 hästar (där han är ledare) han trivs bättre i flock och kan knappt lämna lösdriften utan att var annan minut gnägga för att se hur dom mår. Han kan helt enkelt inte vara utan dom 5. Är din/dina häst/hästar skodd/skodda? Varför/varför inte? - Ja då han efter en skada i sitt första hem har mycket känsliga hovar så har vi skor på honom för att hovarna annars på honom går sönder lätt. Lycka till med ditt Skolarbete ❤

Travis D
1/29/18, 7:56 PM
#4
Maleficum
1/30/18, 10:21 AM
#5

Har ingen egen häst men vet inte om du har intresse av att få frågorna svarade på angående ridskolehästarna där jag rider? Och kanske även de hästar där jag tidigare arbetsträna?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

tiger tok
1/30/18, 2:37 PM
#6

1. Russ, shettis, Nordsvensk och varmblodstravare. Har haft fjording förr. 2. Körning framförallt och annars allround (longering, tömkörning, ridning). 3. Samtliga står på Box, två av dem är gamla och behöver få komma in och vila sig, de märks att de vill komma in. Resten har bara blivit så, funderar på att fixa ett lösdrift i framtiden. Alla har stora hagar i kuperade miljöer och gräsytor. De går inte ute så mycket som jag önskar, vill helst ha dem ute runt 12 timmar/dygn. 4. Ja dem går i flock, alla hästarnas är olika ålder och raser, både ston och valackar. Från 6-22 år är dem. Jag vill ha en naturlig flockgemenskap, det ger många fördelar tycker jag. Lära sig ledarskap, att leka/busa med andra hästar samt sällskap. 5. 1 av dem är en fånghäst (självklart går han inte på gräsytorna) och behöver skor ibland för att avlasta framhovarna, annars går han barfota, han har stenhårda hovar. Den ena har så dålig hovkvalitet och slipar dem ojämnt så han behöver skor. Ena shettisen och russet går barfota, dem har toppkvalitet på sina hovar. Varmblodet kom just från travet och därför skodd runtom. Den ena tävlar trav och hade skor runtom, men vilar nu över vintern så hon går oskodd.

Annons:
[RC1393]
1/30/18, 6:05 PM
#7

1. Vad har du för typ av häst/hästar?

Ponnyer (connemaraponny och gotlandsruss). 

2. Vad använder du hästen/hästarna till? (T.ex. hoppning, körning etc.)

Connemaran- främst ridning i dressyr, men även hoppning och körning. Har ingen tillgång till ridbana i nära anslutning så motion och träning sker främst i skogen.
Russet- tänkt som körhäst men just nu främst som sällskap.

3. Står din/dina häst/hästar i box, spilta eller på lösdrift? Varför? Hur ser miljön ut där hästen/hästarna står? (T.ex. hur stora hagar, hur mycket utevistelse etc.)

Det beror lite på. Vid en längre tid kallare väder (ca -15 och kallare) så står hästarna inne i box nattetid då den ena är klippt och behöver få vara utan täcke ibland också, vilket är svårt om det är kallare ute. I övrigt står de på ute med ligghall och begränsad fodertillgång. Hagen är ca 20x40 och när de är installade nattetid så är de ute 15-16 timmar per dygn. 

Vår, sommar och höst går de ute 24/7 och går, så länge vädret tillåter, på hagar som varierar mellan 0,5-4 ha med både ängsmark, löv- och barrskog. 

4. Lever din/dina häst/hästar i flock? Varför/varför inte? Om ja, hur stor flock? 

Ja, eftersom de är flockdjur och därmed trivs bäst så. Jag har bara två hästar i dagsläget så det är de två som går tillsammans, en 11 årig valack och ett 9 årigt sto.

5. Är din/dina häst/hästar skodd/skodda? Varför/varför inte? 

Den ena är skodd eftersom hon skulle ligga mer raklång på marken vid uteritter än upprätt gående vintertid, sommartid så hade hon inte haft några hovar kvar utan skor eftersom hon promenerar omkring en hel del sommartid, både med ryttare och på egen hand. Den andra går barfota men ska eventuellt på skor fram nu i dagarna eftersom hoven spruckit fram (p.g.a. hårt underlag i hagen tidigare i vinter), som inte riktigt vill gå till sig. Annars går han barfota eftersom han fungerar mest som sällskap för tillfället och därmed inte har några behov av skor eller brodd, eftersom hagen är relativt halkfri.

Ninwe
1/30/18, 6:40 PM
#8

#5 Väldigt gärna! 🙂

Hälsningar,
Ninni :-)

elladora
1/31/18, 11:55 AM
#9

Hoppas det funkar med hästar som man har haft också, men det ger ju svar på frågorna det också ;)

1. Vad har du för typ av häst/hästar?

Shettis, russ och fjording

2. Vad använder du hästen/hästarna till? (T.ex. hoppning, körning etc.)

Shettisen används till körning och ridning, russet till ridning (mycket hopp i både skog och på bana då hon tycker det är roligast) och fjordingen till ridning (och tolkning på vintern när vädret tillåter) 

3. Står din/dina häst/hästar i box, spilta eller på lösdrift? Varför? Hur ser miljön ut där hästen/hästarna står? (T.ex. hur stora hagar, hur mycket utevistelse etc.)

Shettisen och russet stod ett tag på lösdrift och det funkade finfint tills ett träd föll över vindskyddet när det va storm (det såg ut ungefär som ett plockepinn med brädor efter stormen). (vi hade såklart tagit in hästarna långt innan pga stormen) Efter det stod alla tre i box. På vintern gick alla hästar i vinterhagen med varierad terräng (vet inte riktigt hur stor den va men rätt stor) och dom va ute ca 12 timmar/dag om inte vädret är riktigt kaos. Hade täcke (endast regntäcke) på när det va riktigt skitväder, typ slaskregn samtidigt som det var massa blåst. Dom flesta ponnysar gick utan täcke.
Sen vår, Sommar och tidig höst gick dom ute dygnet runt i stora sommarhagar. 

4. Lever din/dina häst/hästar i flock? Varför/varför inte? Om ja, hur stor flock? 

Ja, på vintern va dom 8-12 st och nästan alla, kallblod, halvblod och varmblod, tillsammans. På sommarn gick dom uppdelade då ponnysarna behövde magrare bete för att inte svälla upp. Och såklart gick hingstarna för sig själva både vinter och sommar. Hästar är ett flockdjur och jag tycker inte dom ska behöva gå själva och våra hästar trivdes bra med det. 

5. Är din/dina häst/hästar skodd/skodda? Varför/varför inte? 

Alla var helskodda. Shettisen pga att hon blev väldigt öm utan skor, russet gick med skor åren jag tränade och tävlade mycket då hon slet ner hovarna endel då och sedan på vintern pga av brodd och snösulor. Fjordingen fick ha skor för samma anledning (minus tävlandet då han ej va på den nivån) dessutom blev han väldigt klumpig oskodd av någon anledning. Vi försökte dock ha hästarna oskodda när det gick.

Maleficum
1/31/18, 12:01 PM
#10

Stall 1

1. Vad har du för typ av häst/hästar?

Ponnyer och stora hästar av olika raser

2. Vad använder du hästen/hästarna till? (T.ex. hoppning, körning etc.)

Ridskola och ett fåtal privathästar. Några av hästarna är inkörda och används ibland till körning. För ridskolehästar är det främst lektioner i ridhuset, när väder tillåter lektion i nyanlagd utebana eller uteritt. Beroende på individ och dagsform går de varierat antal lektioner per dag.

3. Står din/dina häst/hästar i box, spilta eller på lösdrift? Varför? Hur ser miljön ut där hästen/hästarna står? (T.ex. hur stora hagar, hur mycket utevistelse etc.)

Sedan i somras står de i nybyggt stall där alla har box (tidigare stod några i spilta). Har hagvistelse i grupper på förmiddagarna. Tyvärr finns inte möjlighet för jättestora hagar men de har möjlighet att springa runt och busa med varandra (För tillfället rymmer stallet mer hästar än vad det finns hagplatser till så stor del av stallet är tomt). Sommartid går hästarna i början av säsongen omväxlingsvis i en gräshage där de även går vissa nätter, Sommarlovet spenderar de flesta hästar på sommarbete tillsammans i stor gräshage vid en sjö (fåtalet kan inte hålla hull under sommarbete och där fixas andra lösningar där de kan gå i gräshage på dagarna men står uppstallade nattetid)

4. Lever din/dina häst/hästar i flock? Varför/varför inte? Om ja, hur stor flock?

Dagtid när de är ute i hage går de i bestämda flockar (som stohage, ponnyhage, valackhagar osv). Storleken på flockarna varierar. Eftersom hästar är sociala flockdjur så behöver de möjligheten att kunna umgås med varandra.

5. Är din/dina häst/hästar skodd/skodda? Varför/varför inte?

Alla hästar är skodda då de lever i en situation där det troligen skulle vara svårt (eller omöjligt) att hålla dem oskodda.

Stall 2

1. Vad har du för typ av häst/hästar?

Främst islandshästar men ett fåtal lusitano och två shettisar.

2. Vad använder du hästen/hästarna till? (T.ex. hoppning, körning etc.)

Några av islandshästarna används till ridskola, ett stort antal är privata, andra är där för inridning/tillridning/tävlingshästar

3. Står din/dina häst/hästar i box, spilta eller på lösdrift? Varför? Hur ser miljön ut där hästen/hästarna står? (T.ex. hur stora hagar, hur mycket utevistelse etc.)

Majoriteten av ridskolehästarna står på lösdrift (tas in i box där de flesta står två och två på eftermiddagen om de ska gå lektion), ett fåtal står på box nattetid. Majoriteten av privathästarna går också på lösdrift men ett fåtal står inne i box under natten, Lusitanosarna (speciellt hingsten) står inne i box under natten. Hagarna för lösdriften skiftas beroende på årstid. Vintertid vid riktigt kalla dagar så skiftas hästar runt så att det ska stå hästar inne i stallen dygnet runt för att hålla värmen uppe. Hästarna som är på lösdrift har ligghallar och vintertid har de fri tillgång på hösilage.

4. Lever din/dina häst/hästar i flock? Varför/varför inte? Om ja, hur stor flock?

Hästarna går minst två stycken tillsammans, för lösdriften går de flera. Hingsten går tillsammans med en valack (som han också står stallad bredvid). En islandshäst hingst som tidigare stod där gick i en hage själv med valackar i hagarna bredvid.

5. Är din/dina häst/hästar skodd/skodda? Varför/varför inte?

Hur hästarna var skodda varierade beroende på hästarna och ägarna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: