Annons:
Etikettövrigt
Läst 1343 ggr
frost_schäfer
2018-01-25 16:35

Inte passa ihop med hästen

Hej tänkte vi kunde starta en tråd för de som känner att dem inte riktigt passar ihop med sin häst personligt. Vilka är era bästa tips? Hur länge bör man ge det innan man inser att ,nej det var ingen häst för mig.Eller tycker ni att man aldrig borde kunna säga så? Kom med era bästa tips och åsikter när det gäller hästen och ens egen personkemi!:) Ska bli intressant att läsa! :)

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Annons:
BokDuvan
2018-01-25 18:09
#1

Att rida en häst man inte matchar är inte så kul. Finns en häst jag rider då och då, vi kan bli så osynkade ibland och ärligt talat är det inte kul när vi inte passar ihop. De flesta gångerna går det bra men de tillfällen vi inte matchar känner jag bara för att krypa ner under täcket haha. Tycker att man ska försöka jobba med hästen men om det inte går så går det inte. Det är inte rättvist för hästen heller att inte matcha med ryttaren

Gronstedt
2018-01-26 10:35
#2

Ibland funkar det bara inte, det måste man nog erkänna. Men jag tror att det ofta mer handlar om att hästen inte passar till den människan vill göra, än att personligheterna inte passar ihop. Det är svårt att skilja på.

En vek, försiktig häst passar inte för en ryttare som vill hoppa svåra hinder till publikens jubel. En flegmatisk, mentalt "markbunden" häst passar inte för en ryttare som vill rida de högsta dressyrklasserna med nerv och engagemang. En het häst med nerverna utanpå passar inte en ryttare som vill promenadrida i ett område med mycket liv och rörelse.

Sedan kan förstås både häst och människa lära sig och utvecklas, men det måste nog ändå finnas något slags grund att bygga på.

powerade
2018-01-26 11:33
#3

Lite så känner jag med min häst. Jag känner att jag inte kan vara konsekvent nog att få han att förstå alltid. Men samtidigt så tror jag på att med träning kommer det bli bättre. För vissa dagar klickar det bara samt att om man ser tillbaka från 1.5 år sedan när han kom så är det stor skillnad ändå

lisgillbaloo
2018-01-28 19:13
#4

Jag tror att det tar ett tag för dig som ryttare att hitta hästens personligheter. Min ponny överraskar mig än i dag och jag har haft honom i 3 år snart. Jag tror också att man måste lära sig hästens språk, och visserligen tar det ett tag. Men när du lärt dig hästens rörelser, personligheter och språk blir allt så mycket lättare. 

Övningar för detta rekommenderar jag sammarbetsövningar. Där man släpper hästen i en ( om nu möjligheten finns ) paddock, genom att kalla på hästen med rösten och rörelser gör mycket för både din och hästens utbildning. Belöningsmetoden är ett utmärkt sätt för hästen o lära sig vad du vill.

Travis D
2018-01-29 20:06
#5

Själv tycker jag att just första veckan är svårast. Och det är lätt att ge upp direkt

Det är veckan som brukar vara spännande, tråkig och lärorik.

Första veckan med Nysve red jag inget för jag hade bestämt mig att jag vill lära känna honom först. Det var tråkigt att bar gå runt i området och mäta gränserna han har o så men mycket lärorikt och spännande.

Jag tycker att funkar det inte i 3 månader MINST ska man nog testa en annan. Tyvär så kan ju inte alla hästar passa alla ryttare. Jag ville bli av med min häst dom 2 första veckorna för han slängde runt i paddocken och försökte bocka (dock var han inte bra på det 😟) Men efter ca 3 veckor testade vi något nytt som han gillade och det var en helt ny häst!

 Mina bästa tips är nog;

1. Vänta med att rida innan ni lärt känna varandra (jag väntade 1 vecka innan jag red honom sedan 3 dagar och så)

2. Allting tar sin tid om dressyr inte funkar testa hoppning (T.ex) precis som oss människor så kan inte hästen alltid ha sitt bästa humör.

3. Bara för att "kompisen" säger jag vill rida honom direkt. Vänta tills DU känner dig säker på hen. Hade jag låtit min kompis hoppa upp direkt et jag inte om hon hade kommit tillbaka 😉

Men tänk alltid att "After rains comes sunshine" (efter regnet kommer solen) 😃

shia
2018-01-29 22:10
#6

#5 Att vänta 1 v med att rida, tror inte det är en sån bra idé(om hästen nu inte vilat länge, ej är i kondtion osv) men det är klart, man kan ju motionera den på andra sätt och vänja vid miljön, men skulle nog hellre råda mångs korta turer ibörjan tills man lärt känna varandra. Helst höra med fd ägaren hur den motionerade å hur hädten är om den vilat osv. Fast, det är klart, har inte så mkt erfarenhet av att köpa ridhäst osv. . Var ett kallblod som såldes som ridhäst mwn problemer som vart var att ryttarn endast red kanske 2-3 km istället för den 2 mil han var van att gå varje dag så han vart galen. När hästar kommer till vårt stall är de ofta körda redan samma dag eller dagen efter just för att hösten ska komma igång i rutinerna och lära känna oss i stallet.

Annons:
Travis D
2018-01-30 19:08
#7

#6 somsagt så är det på min erfarenhet och hur jag gjorde.

Min häst hade inte gått på 2 veckor då förren jag provridit. Jag höll igång honom på andra sett och lät honom se området. Om man hoppar direkt upp och ska hoppträna på 1 meter så märker man inte av olaterna den har och skaderisken kan öka med 50 %. Därför tycker jag att man kan hålla på med tillits övningar i början och sånt istället för att hoppa upp och galoppera med en travare ex.

shia
2018-01-31 07:51
#8

:) då förstår jag fast det jah menar med att rida är då Skritta runt, trava lite rida slalom runt träd, backträna, kanske ta något skutt över ett nedfallet träd eller så :) inga GP rörelser eller 1:50 hinder direkt :)

Upp till toppen
Annons: