Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1039 ggr
zemlathebunny
2018-01-21 17:38

Behöver tips och råd!

Hej! Jag ska alldeles strax köpa en häst och jag känner att jag skulle behöva lite mer råd om vad man ska göra i vissa situationer osv.

Om jag till exempel tar in min häst och ser ett litet sår på benet. Förutsatt att hästen inte haltar och inte är svullen eller varm, vad ska jag göra? Ska jag tvätta med något och typ lägga på kompresser och en linda? Eller ska man bara låta det vara? Och vad anses som allvarligt och inte så allvarligt? 

 Inget hat nu, jag har hållit på med hästar väldigt länge men har inte riktigt greppat det här med sår-vård.  

Tacksam för svar! Ni får gärna komma med andra tips när det gäller vård av sjukdomar osv. :)

Annons:
Vixxen
2018-01-21 18:18
#1

Tvätta med nån sårtvätt och håll koll de närmaste dagarna så det läker.

tiger tok
2018-01-21 18:20
#2

Jag är inte ett stort fan av bakterie dödande medel (typ jodopax osv) iom att det också dödar goda bakterier. Om det inte är djupt eller smutsigt tvättas det med vatten, och sedan får man hålla koll så det läker bra.

powerade
2018-01-23 01:30
#3

Extremt stora eller djupa sår kan behövas en översikt av veterinär för att sys eller så. Vanliga sår brukar jag duscha men kallvatten sen brukar jag göra koksaltlösning som jag även gärna använder själv till sår. Blåspray har jag använt på broddtramp eller liknande bara för att få rent sen inte brytt mig då det varit kallt och snö. Beroende på väder och underlag så är det alltid bäst att INTE linda eller lägga om sår. Extremt lerigt eller liknande kan det vara bra att lägga om till det tagit ihop sig lite.

powerade
2018-01-23 01:32
#4

På tal om jodopax #2 så har jag hört att det kan "bränna " såren och läkningen blir försvårad:/ 1dl vatten 1kryddmått salt utan Jod så hardu en okej rengöring.

Upp till toppen
Annons: