Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 2252 ggr
akvarium123
1/21/18, 4:47 PM

Friskvårdsbidrag

Hej!

Nu är det ju så att friskvårdsbidrag kommit till ridsporten också (jippi!).

Men alltså får jag som ungdom/tonåring få ut det som bidrag om jag då jobbar? Eller är det bara vuxna som får ta ut det. För när jag läser om det så tolkar jag det som om de anställda får ta ut bidraget, men att det inte står någon slags åldersgräns till det.

Samt, Kan man ta ut friskvårdsbidrag för fler än 1 aktivitet. Och jag jobbar ju på 2 ställen kan jag ta ut friskvårdsbidraget på båda jobben eller är det ett arbete som gäller ifall man ska ta ut något.

För jag rider ju då på ridskola och det är väl bara för dom att skriva ut ett kvitto till mig som jag ger till min arbetsgivare?

Annons:
ApanAnn
1/21/18, 4:52 PM
#1

Det beror på om dina arbetsplatser erbjuder friskvårdsbidrag eller ej. Såhär funkar det på mitt jobb: Som tillsvidareanställd (tror inte timmisar får något, och de som jobbar deltid får mindre summa) får jag en viss summa i friskvårdsbidrag. Vi har en webbportal där vi kan ”köpa” olika saker. Jag kan blanda som jag vill och om bidraget tar slut kan jag ”köpa” saker mot löneavdrag om jag vill.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

akvarium123
1/21/18, 5:05 PM
#2

Ok.  Får kolla upp det med arbetsgivarna imorgon.

Farwuq
1/21/18, 6:00 PM
#3

Jobbar du får statliga myndigheter så lär summan var 3 000,- i friskvårdsbidrag.
Skattefritt dessutom om jag inte minns fel.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

akvarium123
1/21/18, 6:09 PM
#4

#3 Jaha! Så det är bara statliga företag? För pappa får friskvårdsbidrag och han jobbar antagligen inte på något statligt företag.

Farwuq
1/21/18, 6:14 PM
#5

Jag vet inte hur det är i det privata olika arbetsgivare har nog sin egna regler.
Jag jobbar för en statlig myndighet och jag får 3 000,-.
Mitt gymkort kostar 3 500,- så det passar mig väldigt bra.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

akvarium123
1/21/18, 6:16 PM
#6

Ok. Så om jag fattar detta rätt så är det upp till det olika arbetsgivarna att ge ut friskvårdsbidrag eller inte och hur mycket i bidrag man får. Är det så jag ska tolka det?

Annons:
Farwuq
1/21/18, 6:21 PM
#7

Jag vet inte mer, men kasta ett öga på detta.
https://friskvård.se/friskvardsbidrag/

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Sehvrin
1/21/18, 6:26 PM
#8

#3 Varierar på vilken statlig myndighet man jobbar på. Jag jobbar också på en statlig myndighet och får "bara" 1000 kronor/år i friskvårdsbidrag. (Utöver det får vi en friskvårdstimme i veckan vilket jag tycker är väldigt värdefullt)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

powerade
1/21/18, 6:57 PM
#9

De allra flesta ställen har ju bidrag och då beror det väl på anställningen också. Men tänk på att det är företaget som bestämmer vad som ingår i bidraget. Bara för ridningen kommit till nu betyder det inte att man får ta ut det på ridningen hos alla arbetsgivare:)

akvarium123
1/22/18, 7:07 AM
#10

Ok. Så det är helt enkelt olika hos olika arbetsgivare?

ApanAnn
1/22/18, 7:07 PM
#11

Jag jobbar i den privata sektorn och får ett ganska generöst friskvårdsbidrag. Summan är väldigt olika från arbetsgivare till arbetsgivare.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

akvarium123
1/23/18, 5:41 PM
#12

Ok har pratat med mina arbetsgivare idag och det fanns visst inget sådant för mig.

vevve89
1/31/18, 8:17 PM
#13

Jag jobbar på statligt företag och får ut 2000:-/år. Hjälper ju lite iaf.😊

Annons:
Farwuq
2/1/18, 9:06 AM
#14

Jag skrev just min ansökan på 3 000,- och lämnade in den på kansliet.
👍

Årskortet på gymmet kostar 3 449,-
Så… ett 24/7 årskort kostar mig 449,-

Jag brukar träna ca: 6h/vecka.

Det blir 1 korna och 44 öre/h.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

akvarium123
2/1/18, 7:30 PM
#15

#14 Ojdå! Hur klarar du av att träna 6 timmar per vecka?? Jag som kommer upp i 3 1/2 timmar om jag har tiden på min sida om man säger så haha. Fick tyvärr inte ut en enda krona, så det blir lite dyrare för mig kan man ju lugnt säga haha.

Men alltså jag planerar tiden EXTREMT bra enligt mig själv men jag kommer ändå mer eller mindre bara upp i 2-3 timmar. I och för sig så är jag kanske inte den som älskar att träna men man blir ju så himla mycket piggare och gladare så jag gör det ändå!

Farwuq
2/14/18, 12:46 PM
#16

Jag orkar träna, just för jag tränar och går till jobbet 5km per dag.
Ju mer man pressar sig ju mer orkar man vartefter.
Att »lägga sig« är som att bjuda in döden.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maleficum
2/15/18, 12:09 AM
#17

#16 Fast det stämmer inte alltid. Har självtidigare "gått in i väggen" och är efter det extremt känslig vilket snarare gör att ju mer jag försöker träna desto mindre orkar jag.

Råkade tyvärr göra lite för mycket för fem veckor sen vilket fortfarande sitter i så jag knappt orkar gå ens en 20 minuters promenad (har innan jag började få dessa problem orkat, utan problem, gå två timmars hundpromenader samt träna flera olika saker under en vecka).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Farwuq
2/15/18, 6:46 AM
#18

Vi är alla olika; sen kan det bero grundläggande sjukdom.
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: