Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 1343 ggr
Lisbeth E
1/15/18, 7:23 PM

Behöver råd och hjälp

Min dotter och hennes kompis skaffade en foderhäst med hjälp av kompisens mamma. Det hela gick väldigt snabbt och hästen kan endast skritt och trav är osäker i ridhus brallar till för minsta ljud. Hästen är ganska ostabil i kroppen. Stegrar sig och springer som en galninig i trav i ridhuset ner till dörren och vill ut. Till sakenhör är att hästen är väldigt lugn och mysig i stallet men det måste ju funka på alla plan. Min dotter har efter 2 1/2 månad tröttnat för att hon inte kan rida hästen ordentligt. Avtalet har jag varken sett eller skrivit nåt avtal oss föräldrar emellan. Kan jag bara dra mig ur. Känns skittaskigt och jag som förälder mår dåligt av detta. Rätta mig om jag har fel nu om man skaffar en foderhäst och är 2 familjer borde man inte dra upp ett kontrakt sinsemellan? Hade jag varit den som fixat hästen hade jag sett till att detta gjordes. Vad har jag för rätt att kliva av?

Annons:
Caf_Roy
1/15/18, 7:45 PM
#1

Rent juridiskt är även muntliga avtal giltiga även om det inte finns något skriftligt, bara svårare att bevisa. Antagligen har ni ett par månaders uppsägningstid i fodervärdsavtalet så mitt råd skulle vara att ta reda på hur lång tid det är, informera alla parter om att ni inte vill fortsätta men kommer betala er del av kostnaden och fortsätta ta era eventuella obligatoriska sysslor så länge som uppsägningstiden är. Då dumpas inget på den andra familjen men om dom väljer att fortsätta ändå är det upp till dom.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

tiger tok
1/15/18, 8:13 PM
#2

Vet faktiskt inte hur det är. Men för hästens skull tycker jag att du skall slå ett slag för att sälja den, den mår inte bra av bli riden sådär.

Caf_Roy
1/15/18, 8:22 PM
#3

#2 Det står att det är en foderhäst så om den ska säljas är det i så fall upp till ägaren, ts och den andra familjen har att välja på att fortsätta vara fodervärd eller lämna tillbaka den till ägaren.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Lona
1/15/18, 8:24 PM
#4

Om ni inte avtalat något, vare sig muntligt eller skriftligt, så kan ni bara dea er ur, ja. Dock kan man ju ta lite moraliskt ansvar med tex tre månaders uppsägning där ni betalar er del av kostnaderna och åtminstone tar hand om hästen så att den andra fodervärden har chans att lösa det hela. Det låg ju även i ert intresse att se till att foderhästen var lämplig och att upprätta ett vettigt avtal. Dessutom, om töserna är kompisar kan det väl vara värt en del att dra sig ur på ett snyggt sätt?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Zadeira
1/15/18, 8:26 PM
#5

Du skrev "Min dotter och hennes kompis skaffade en foderhäst med hjälp av kompisens mamma". Innebär det att du inte varit del av det hela, att de gjort det utan din vetskap eller ditt godkännande? För om du som målsman till din dotter (antar att hon är minderårig) inte gått med på något avtal har ni inga förpliktelser.

Jag hade oavsett inte låtit min dotter rida hästen om det går till sådär. Förstår att stallsysslor och så måste göras om man har skrivit under avtal, men att rida en häst som den låter rent av farligt.

tiger tok
1/15/18, 8:30 PM
#6

#3 då tycker jag i sådana fall att TS borde försöka argumentera till den andra familjens mamma om att hästen borde åka tillbaka till ägaren. Det är farligt både för barnen och hästen låter det som.

Annons:
Lisbeth E
1/15/18, 9:11 PM
#7

Det är en fd travhäst som är 10 år gammal. Ja jag känner mig inte lugn om hästen brallar ur för minsta lilla. Det är iaf ingen häst för 2 st 14 åriga tjejer som inte vet hur man lär en häst att galoppera. Om nåt händer när flickorna rider ut kommer man ju aldrig att förlåta sig själv. Som promenadhäst funkar hästen bra. Men man vill ju inte bara gå ut med en häst i koppel. Ja vi måste ju tala med den andra familjen mera. Jag var inte drivande i frågan att skaffa hästen. jag sa Ja på att min dotter fick vara med som fodervärd. Men blev inte delaktig eller involverad så som jag önskat. Allt känns kanska dåligt gällande detta just nu. Tackar för alla inputs i tråden

powerade
1/15/18, 11:33 PM
#8

Skulle nog säga som det är och berätta att det är farligt. Hästen behöver nog en mer erfaren. Foderhäst finns det

Caf_Roy
1/16/18, 3:56 PM
#9

Lycka till, hoppas det löser sig utan att någon tar illa vid sig.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: