Annons:
Etikettraser
Läst 1519 ggr
frost_schäfer
2018-01-14 17:23

Walking tennese

Hej,ni  vet rasen walking tennese…

Ni vet den rasen som man tävlar i någon speciell gångart (vissa andvänder biglick)

Men hur är rasen walking tennesse?

Finns det att få tag på någon som inte utsatts för Biglick?(för er som inte vet, google it 😉)

Letar efter en sport i ridningen och känns som jag testat det mesta, hoppning, dressyr, terräng, trickträning och så vidare :)

Men inget passar mig…

Tänkte ifall man kan tävla med en Walking Tenesse i den där gångarts tävlingen… Anses man som djurplågare om man ens funderar på att tävla i det?

SJÄLVKLART inte något med biglick osv utan på shyssta villkor :D

Finns det något stuteri i Sverige?

Tack på förhand, inga påhop tack :)

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Annons:
Alma Johansson
2018-01-14 17:45
#1

Biglick är jag osäker på om det ens är lagligt här i Sverige, eller i alla fall har jag aldrig hört något annat påstående och inte heller sett det utföras inom Sveriges landsgränser. Tenesse Walking Horse-tävlingar tvekar jag också ens finns här, eftersom det är en väldigt liten sport här, det var ju till och med rätt nyligt som Reining (en annan amerikansk tävlingsgren) lades till i svenska ridsportsförbundet. Men jag är säker på att det går att finna Tenesse Walking hästar här i Sverige, i alla fall i Europa att importera hit. 

Men om du letar tävlingsgrenar så kan jag rekommendera att testa working equation (stav?) eller trail, de båda är rätt snarlika, men trail är en westerngren. Du kan ju kolla runt bland alla de olika westerngrenar som finns, det finns ganska många som alla ser rätt skojiga ut!

tiger tok
2018-01-14 18:02
#2

Körning med häst och vagn kanske kan vara något om du vill tävla? Det är sjukt kul🙂 Tölt/pass med islänning annars, om du vill tävla i gångarter!

Travis D
2018-01-14 21:40
#3

Körning är jätte roligt! Biglick är olagligt i sverige eftersom ca 3/5 hästar som kör dör och 2/5 dör efter bara första starten. Men testa körning eller horseball! Det är jätte roligt

Caf_Roy
2018-01-15 01:05
#4

Jag håller med Alma om att du borde prova WE (Working Equitation)! Det är lite som en blandning mellan dressyr och trickträning, med "omhoppning" (speed)! Är du istället inne på att tävla rena gångartstävlingar är det islandshäst du ska satsa på.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Travis D
2018-01-15 22:11
#5

Men biglick är iallafal olagligt och rasen heter väl Tenesse walker horse?

Lona
2018-01-15 23:11
#6

#5, Tennessee Walking Horse :-) TS, vad tycker du bäst om hittills vad gäller hästar och olika grenar? Är det gångartsridning så är det som sagt islandshästar som gäller här i Sverige. Är du ute efter att tävla eller ”bara” hobbyridning?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Maleficum
2018-01-16 00:54
#7

Som övriga undrar är det just gångerna du är intresserad av?

Har du kikat in på sidan gångartshästar? Där har de också lista på uppfödare för en del gångartshästar. http://www.gangartshastar.com/uppfoumldare.html

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
2018-01-16 13:04
#8

Dock kan jag lägga till att om man vill rida lektion regelbundet och utvecklas inom gångartsridningen så kan det vara ett problem att hitta en bra instruktör om det inte är en islänning (eller liknande hästtyp) som man har. Även ”vanlig” ridning kan vara svårt att hitta en kompetent instruktör till med en gångartshäst, det kan behövas en med erfarenhet av andra gångarter än skritt, trav och galopp. (De flesta gångartshästar har inte helt separerade gångarter utan traven kan tex bli passtaktig, då är det en fördel om instruktören kan hantera det.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

frost_schäfer
2018-01-16 20:40
#9

Svarar er alla på samma gång :)

Känns som jag testat de flesta grenar. Men ska även testa körning.Håller på att köra in min ponny nu :)

Som jag skrev , biglick är ju djurplågeri och såklart olagligt… Men dem har ju en extra gångart som kan komma fram utan gift osv :)

Vill ut och tävla med nästa häst(nuvarande häst är omöjlig att transportera) 

Vilka fler sporter borde man testa? Vill ju verkligen inte tröttna på hästarna.

Rider en islänning just nu sporadisk bara för att få variation men det känns som islandshästridning inte är min grej riktigt tyvärr. Har funderat mycket på ifall man ska börja hoppa men jag har ingen lämlig häst att lära sig på då han själv skulle behöva lära sig ett och annat om hoppning.

Men man kanske borde köpa en läromästare  inom hoppning som nästa häst 🤔Han var tänkt att vara läromästare men visade sig behöva en människoläromästare.Hästen jag har nu är 24 år och det blir väll dags att köpa ny häst snart,dem lever ju inte hur länge som helst 😢

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Lona
2018-01-16 21:17
#10

Distansridning, western? Akademiskt?
Nu menar jag inte att propagera för just islandshästar men många gånger harvar man omkring i någon gren utan att det "tänder till" - för att man inte har en tillräckligt bra häst eller inte är tillräckligt duktig själv.
För att utveckla och plocka fram en hästs förmåga inom någon gren gäller det ju att man är rätt duktig som ryttare (/kusk) eller åtminstone har bra hjälp i form av en lämplig instruktör mm.

Jag red islänningar sporadiskt i många år utan att vara särskilt begeistrad. Sen hamnade jag på "rätt" häst där vi kunde utvecklas tillsammans och - wow!
Numera är jag helt såld på islandshästar och har svårt att tänka mig någon annan form av ridning eller häst. Det beror väl iofs på att jag gillar deras lynne också, pigga och fartiga men ändå coola, liksom.

För mig är resan lika viktig som målet, det är lika roligt att sitta och fnula på en ren tölt och kunna bygga upp den som att de facto vara ute och tävla, men det kan jag delvis tänka mig är en åldersgrej?
Jag var mer tävlingsintresserad när jag var yngre.

Jag tror att det till viss del är så att "Plötsligt händer det…", man hamnar på rätt häst eller i rätt sällskap, får en upplevelse utöver det vanliga och så är man fast.
Åtminstone har jag känt så, både vad gäller ridningen och hundarna.
Det är inte särskilt kul att hålla på och grisepassa runt i lite halvdan ridning, men en maffig ökad tölt eller passläggning är något, det!
Det är ju detsamma inom andra grenar, förr eller senare hittar du nog rätt.🙂
Lite kan det nog hjälpa om du släpper "Jag måste hitta rätt gren-tanken"; gör vad du känner för just nu, leder det till något så är det bra, annars har du i alla fall haft kul på vägen.

Rider du förresten för någon instruktör för tillfället? Jag kan tycka att man kan få en "kick off" av att hitta en bra instruktör, åka på läger eller en helgkurs. Man får lite nytändning, liksom.👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Caf_Roy
2018-01-17 00:00
#11

Varför är den omöjlig att transportera? Jag tycker att du borde prova Working Equitation! Det är i grunden dressyr men handlar mycket om samarbete och förtroende. Tror också att allt skulle bli roligare om du började träna för en bra tränare och fick göra framsteg!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Maleficum
2018-01-17 14:14
#12

Kan hålla med andra om att testa WE! Vi har gjort lite WE på min ridskola och det är superskoj :) Ökar även samarbetet ännu mer med hästen och ger bra miljöträning då man kan ha en del knasiga hinder. Finns massa variation också då man ju kan sätta ihop banor på massa olika sätt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tanami
2018-01-19 18:25
#13

https://www.youtube.com/watch?v=yJCAF-g1WBE
Här är en av deras helt naturliga gångarter :)

http://carolinearman.weebly.com/

Annons:
Upp till toppen
Annons: