Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2009 ggr
powerade
2018-01-14 11:47

Broddtramp i hoven

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår upptäckte jag att min häst trampat ett hål i hoven och det blödde. Är ju som en liten flisa nu som ligger över själva såret. Skulle ni försöka ta bort den eller låta den vara kvar? Och hur ska jag få bort den?

Annons:
tiger tok
2018-01-14 13:08
#1

Är det djupt?

Cecilia.S
2018-01-14 15:23
#2

Om jag vore du hade jag rådfrågat hästens hovslagare. Han/hon kan hovar bäst (förhoppningsvis bättre än oss här på Ridsport iFokus) och känner just din hästs hovar mycket bättre än vad vi gör. Jag hoppas att det löser sig!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

powerade
2018-01-14 19:05
#3

#1 vet inte hur djupt.. böjde bara på flunsan och kikade. Är ett sår där under. Tänkte mest för att kunna hålla koll hur det ser ut kanske det är bra att få bort så man ser tydligt:/ Det hade blött så jag sköljde av med vatten och sprutade dit lite sårrengöring.

Stallmima
2018-01-14 20:05
#4

Gör rent och smörj såret mjukt. Skulle överväga att ha gummiboots på hästen

strixxa
2018-01-14 20:50
#5

Sådär trampade min häst också in brodden. Jag sköljde rent med vatten och hexocil några dagar i rad. Sen smörjde jag med jodopax. Nu går han med boots på alla fyra i hagen då jag inte litar på vart han sätter fötterna

Lona
2018-01-14 21:00
#6

När blev han stelkrampsvaccinerad senast?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
powerade
2018-01-14 21:32
#7

#4 alla som har på boots har dom borta många skador har han gjort ovanför vart botsen slutar. Eventuellt att han får ha dom såhär ett tag efter nyår då han är mer rädd än vanligt då. #6 han har fått vara för någon månad sen

Caf_Roy
2018-01-15 01:21
#8

Det är viktigt att få bort fliken (använd ren sax eller hovkniv) så det inte samlas bakterier under. Är marken frusen ha inget på, det mår bäst av att få andas. Skippa bootsen, hade du haft ett sår på handleden skulle inte du vilja ha en klocka på den armen. Det nöter på skorpan så det kan komma in bakterier och skapar en skyddad miljö för dom att växa i. Är det så pass lerigt att det blir lera på såret, håll det rent och skydda från leran med ett bandage. När det har blivit en stadig skorpa på såret behöver du inte oroa dig längre. Vintern är en djävlig årstid i det här landet för oss hästfolk, men enligt mina erfarenheter är risken större att dom får mugg av att ha boots i hagen som nöter på karlederna och stänger inne smuts och bakterier än att dom trampar på sig med broddarna utan. Dessutom läker broddtramp mycket snabbare och bättre än mugg och gör inte alls lika ont för hästen. Dom brukar också bli bättre på att inte trampa på sig efter ett tag utan boots.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

powerade
2018-01-15 06:03
#9

#8 som tur är bor vi i kylan och allt i hagen är fruset med snö. Hans andra sår har varit täckt med is i ett par dagar som tinat bort då vi har varit inne en stund. Just så här vi ju tur. Ska se om det går ta bortfliken. Kanske kan någon hjälpa mig:/

shia
2018-01-15 07:37
#10

Om ngn häst hos oss typ trampa sig eller så brukar vi skära bort fliken(om det är ngn flik)raka/klippa pälsen runt om och sedan blåspraya. Om det ör bra underlag ute(inte geggigt osv) får den gå utan skydd men är det lerigt byt vi hage och/eller lindar bandage runt.

Upp till toppen
Annons: