Annons:
Etikettridning
Läst 1419 ggr
[julia.gdb]
2018-01-13 19:09

Problem med att rida utan en annan häst!

Hej! Mitt namn är Julia och jag har en gammal (21) men i bra skick Islandshäst och han vägrar gå utan en ledare framför sig vilket inte är ett så stort problem när vi tävlar i och med att vi tävlar i distans. Men när vi först fick han var han 19 år och vi hadde han installad i ett bra stall med hans bästisar. Under den tiden kunde vi gallopera själva runt i al'en. Sen upptäckte vi att där fanns mögel i taket så vi flyttade genast stall tillsammans med hans bästisar. I det stallet fanns det bara massa barn som sprang runt i stallet och det gjorde han stressad vilket sen ledde till att jag inte kunde skritta med han själv för då skenade han iväg. efter ca  2 månaders tid bestämde vi oss för att flytt han till ett annat stall där han trivs jättebra det enda som fattas är hans bästisar. När vi först flyttade han till det nuvarande stall var det inga problem han fick en bästis direkt som var en korsning, men efter bara 1 månad bestämde sig ägarna till korsningen att sälja han då han var lite för stark och för pigg. Då var min hästs hjärta tomt. Sedan visar det sig att ägarna som sålde korsningen hade skaffat sig ännu en häst det var en häst med ett 6 månaders gammalt föl. Min häst, stoet och fölet gick i samma hage och skapade en foster-familj. Nu när jag ska rida min häst går det till såhär (Nu kommer alla problem)

1. Jag tar in han själv i stallet oftast med en annan ponny så att han får sällskap. Redan då är han spänd och gnäggar efter fölet.

2. Jag ryktar, sadlar och tränsar ler sedan ut han i paddocken där han äntligen ser hans föl.

3. Jag sitter upp och han är spänd. Vi skrittar och det går bra. Sedan ska vi tölta, han töltar ca 5 steg och sedan stannar han. Jag skänklar och skänklar ingenting händer. Sedan blir han frustrerad och gör bakut.

4. Det lutar oftast med att jag kliver av och ler han in i stallet.

Han är dock jättesnäll under uteritter när det finns en annan häst) eller i paddocken (när det finns en annan häst)

De här problemen leder till att jag inte kan träna han till distanstävlingar för att ingen annan kan rida ut så långt med tanke på att de har unghästar.

Snälla hjälp mig! Jag har försökt med spö men han spänner sig ännu mer och ev. sticker han.               Skulle varit jättesnällt om ni har några tips och dela med er av :D

Annons:
tiger tok
2018-01-13 20:41
#1

Är det ett alternativ att ställa honom i en annan hage, där han inte ser stoet/fölet? Låter hemskt, men han kanske inte blir lika beroende då?

lisgillbaloo
2018-01-20 00:02
#2

Låter inte alls lätt eller roligt.

Mitt tips till dig är att vänja hästen till att gå ifrån de andra ett tag. Du kan bara gå ut på en promenad med honom. När ni är ute och går kan ni hitta på något roligt, så han inte tycker det är " jobbigt " utan de andra hästarna.   Jag använder mig av belöningsmetoder till mina hästar, när de gör något bra får dem en morotsbit ( eller liknande ) 

Vänj hästen till att du är hans ledare. Han ska känna sig trygg med dig på ryggen, det tar tid och mycket arbete ligger bakom det. Men du fixar det 🙂

Hoppas du och din häst löser det!❤️

Upp till toppen
Annons: