Annons:
Etikettridtravare
Läst 2698 ggr
catosi
1/13/18, 11:35 AM

Problem i Hoppningen

Hej! Jag har ett 10 årigt sto (ridtravare) som jag har provat hoppa med lite smått. De första hoppträningarna var hon jätte fin, hon taxerade till och med. Jag valde dock att ta en paus ifrån hoppningen för att träna upp galoppen och få den mer kontrollerad. Nu i veckan provade jag hoppa med henne igen. Hon fattade samlad galopp, taxerade och hoppade men i landningen drog hon ner huvudet och saktade ner. Jag provade hoppa några fler gånger men hon gjorde likadant. När hon gör så tappar både jag  och hon balansen. Varför gör hon så? Vad kan det bero på? Är det bara något hon har fått för sig eller kan hon ha ont?

Annons:
Alma Johansson
1/13/18, 3:34 PM
#1

Tror aldrig jag hört om en häst som gör så i hoppningen. Vet du med dig att hästen haft en skada tidigare? Om du visiterar henne, reagerar hon någonstans? Hon skulle kunna ha ont ja, så prova visitera henne ordentligt och se om det är någonstans som hon visar obehag. Om hon inte har ont så skulle det kunna vara ett finurligt knep som hittat på och då är det bara att jobba bort det genom att släppa handbromsen och driva med skänkel och vikt innan och efter hindret.

catosi
1/13/18, 5:24 PM
#2

Okej. Tack för tipsen. Kommer helt klart kolla genom henne. 👌 😊

catosi
1/13/18, 5:27 PM
#3

Hon har haft skador tidigare men dom ska vara åtgärdade nu, men hon kan ju ha rivit upp de igen. :/

Caf_Roy
1/14/18, 11:03 AM
#4

Har du provat att sätta upp cavalettihinder? Precis så höga att hon hoppar istället för att gå över dom i studsserie. Då får hon inse själv att det kanske inte är så smart att dra ner huvudet när hon landar eftersom det blir svårt att hoppa nästa då. Sen kan du höja ett av hindren i mitten lite i taget, tror det borde hjälpa. Förutsatt att hon inte har ont nånstans förstås.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: