Annons:
Etikettridning
Läst 1070 ggr
penguini
2018-01-12 14:25

Ridrädsla

Hej på er! 

Jag kommer inte ihåg första gången jag satt på en häst, detta då jag är uppfödd på en hästgård och ridning alltid varit en naturlig del av vardagen. Men ändå har jag alltid lidit av någon form av ridrädsla.

Det var delvis denna som fick mig att sluta med ridningen som tonåring. Har en storasyster som är hoppryttare och helt orädd, och detta trots att hon garanterat råkat ut för betydligt allvarligare olyckor än jag. Jag var alltid mer åt dressyrhållet för att detta kändes säkrare.

Nu flera år senare har jag börjat rida igen  på ridskola, och det har kommit att bli höjdpunkten i min vardag, men fortfarande känner jag hur rädslan kryper inpå mig. Jag letar efter saker som ska skrämma upp hästen, undviker att rida förbi porten ifall denna skulle gnissla till, åker det förbi en traktor utanför så ställer jag mig snabbt i mitten av ridhuset och håller andan.

HUR ska jag komma ur detta tänket? Det suger glädjen ur det jag egentligen har så nära hjärtat. Har ni några knep som funkar för er? Hur tänker ni kring ridrädsla?

Ser fram emot att läsa era tankar kring detta ämnet. ❤️

Annons:
Alma Johansson
2018-01-12 15:12
#1

Jag var en period väldigt rädd när det gick för fort, om hästen slängtravade eller om hästen skenade iväg, men det hände så sällan och ändå var jag rädd ifall det skulle hända. Jag antar att det är liknande för dig just nu, du är rädd för att om hästen blir rädd. När jag kom över min lilla rädsla så tänkte jag hela tiden att, om hästen gör något så vet jag ju vad jag ska göra. Det gör lite att jag övertalar mig själv att jag visst har koll på läget, eftersom jag vet om att jag kan hantera sådana situationer, då jag fått vara med om dem själv. Idag har jag knappt några problem alls med det där! Jag blir såklart lite extra vaksam om jag ser att andra hästar blir lite skeptiska på en fyrhjuling som brukar stå i ridhuset under vinterhalvåret, men jag vet att hästarna slutar bry sig efter man skrittat fram en stund.

Så mitt tips till dig är att övertala dig själv att du har koll på läget, då kommer allt gå galant. Eftersom du är uppväxt på hästgård och ridit rätt mycket så är jag helt övertygad om att du egentligen vet att du har koll på läget!

powerade
2018-01-12 17:48
#2

Jag brukar försöka att inte bry mig så kanske inte hästen heller bryr sig. Och se till att du kanske får rida hästar som vanligtvis aldrig brukar bli rädda. Jag har aldrig varit rädd när jag rider men ibland om något händer så blir jag faktiskt rädd men det släpper sen. Sen om du vet att du sitter bra i sadeln så kanske det känns tryggare också. Har en som har paniksnöre i sadeln som hon håller fast om något händer

[134643]
2018-01-13 10:16
#3

Jag undviker också gärna saker som jag tror kan skrämma hästen. För mig har det hjälpt att tvinga mig att göra det ändå, och försöka se framför mig vad som kommer hända ifall han blir rädd. Tror jag till exempel att han kommer bli rädd för en traktor som åker till vänster om oss, då går jag förbi och ser framför mig att ifall han kastar sig åt höger så trycker jag ner vänster stigbygel, tar tag i vänster tygel och manen. På så sätt känner jag att även om något händer så har jag koll, samtidigt som jag tvingar mig att göra det läskiga och 99 gånger av 100 går det ju också bra! Så jag tror att det är viktigt att inte låta rädslorna vinna genom att undvika saker, och sen tror jag att självförtroende är viktigt. Om du kan hantera situationen när hästen blir rädd har du ju ingenting att vara rädd för! Men det har ju också att göra med hur väl du känner hästen. Jag vet precis hur min häst kommer reagera när han blir rädd på en uteritt till exempel, jag vet att han hoppar till men aldrig sticker, och då kan jag också förlita mig på det. Vet inte om det blev rörigt haha! Men alltså; gör det som är läskigt trots att det är läskigt, fundera över vad hästen kan göra och vad du kan göra om något händer, och lita på dina förmågor! :)

lisgillbaloo
2018-01-19 23:52
#4

Mitt bästa tips till dig är att ta det i din takt, ta det i dina rörelser. Det måste inte gå fort hela tiden. Gör ridningen rolig, innan du går till stallet kan du tänka på mål du ska ha när du rider. då blir det mycket roligare och känna att " Jag gjorde det här !".  Utan att du sätter för höga mål som du själv tycker är svåra att uppnå.

när du sitter på hästen och spänner dig eller är rädd och osäker, så smittar du lätt av dig till hästen eftersom hästen känner en trygghet hos dig ( Oftast ) och om du är rädd blir hästen osäker. DU ska vara som en före bild för hästen kan man säga. 

Jag hoppas varmt att allt går bra för dig inom dina drömmar och mål med ridningen❤️

Upp till toppen
Annons: