Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2231 ggr
svampi
1/10/18, 2:56 PM

Strålröta på häst i lösdrift

Jag sköter om en nordsvensk som har rätt illa strålröta på alla fyra hovar. För tillfället behandlas den då och då genom att lägga i små tussar med gasbinda med zinkpasta i. Den trycks in i mittstålfåran. Jag tycker inte det blir något förbättring. Vad kan man mer göra?

Annons:
Tiktak697
1/10/18, 6:13 PM
#1

De du skall göra ( min är också på lösdrift ) när du ska rida spola av hovarna ordentligt med vatten (varmt vatten får bort allt bästa ) Sen spola Äppel cider vinäger när du skall rida de gör susen ska du se men då skall de göras varje gång . Sen när du släpper tillbaka hästen kläggs på kära under tassarna men kära kan du använda kanske i 1-2 veckor max då de dödar vävnad. Så de är inte att rekommendera för användning alls men absolut inte längre en 2 v . Men att rida mera får ut socker ur kroppen och hovarna de gör härsken svettig och tvätta hovar ordentligt spruta äppelcidervinäger. De kommer bli skillnad låt hovarna få möjlighet att torka. Om du kan ha några timmar på box eller några nätter då och då så att hovarna får vila helst i spån och sanna prosidur tvätta och äppelsv. Och mycket motion är a och o Och nästan en 1 är också att se över hästens kost strål röta älskar socker ta bort onödigt kraft ge hösten mer hö och rid mer och ha ine lite på box 2 ggr v i början räcker vid skit väder så vidare som det står ovan

Mvh Tiktak

Lona
1/10/18, 10:11 PM
#2

Vad säger er hovslagare?
Vi har en häst i stallet som lätt får hovröta vilket förvisso inte är riktigt samma sak men jag kan tänka mig att det kan behandlas liknande.
Förutom att tvätta med äppelcidervinäger (finns på 5-litersdunkar, köp inte småflaskor i mataffären!) så får hon den även i maten.
Som tidigare tipsats om, se över foderstaten. Ta bort onödigt "krafs" (i synnerhet om det innehåller mycket socker vilket många tillskott och kraftfoder tyvärr ofta gör) men ge gärna biotin.
Våra har fått någon mash nu i vinter också, vet inte om det beror på den men hovarna har varit betydligt bättre än tidigare vintrar, trots lika mycket fukt och lera. Kan kolla upp vilket märke det är? Möjligen Pavo men är inte säker.

Innan du kladdar på vanlig hovtjära så spraya gärna med flytande tjära (finns att köpa i vissa hästaffärer), det är tunnare och går in i alla små sprickor mm. Sätt sedan på den vanliga tjäran som ger ett bättre skydd mot vätan.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

svampi
1/11/18, 6:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för tipsen! Får testa att med äppelcidervinäger först och sen mer motion. Tjära får nog bli ett sista alternativ för ägaren vill inte använda de… Ska man helst rida/promenera på mjukt eller hårt underlag? Skickar med en bild på hur det ser ut.

tiger tok
1/11/18, 6:41 AM
#4

Kan han gå avskodd?

svampi
1/11/18, 7:34 AM
#5

Nä hon har dålig kvalité på hovarna och blir väldigt öm

Tiktak697
1/11/18, 12:14 PM
#6

Varierat underlag är ba men sångare strålen får pumpas och användas de kan de va i ridhuset och på grus steniga vägar bäst är allmänt mycket mycket motion och inte bara i några dagar utan veckor månader

Mvh Tiktak

Annons:
Urhasten
2/13/18, 7:40 PM
#7

Har du provat någon pasta som ex. Hovboost från Greenfoot? Den hjälper mina hästar när dem har bakteriella angrepp!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: