Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 983 ggr
Herveaux
1/8/18, 10:21 AM

Det perfekta grimskaftet?

Sen jag började praktisera i stall har pysslaren i mig fått kli i fingrarna. 😛
Nästa projekt: lära mig att splitsa. Splitsa grimskaft. 

Så nu undrar nyfiken i en strut hur ditt perfekta grimskaftet ser ut? 
Längd? Tjocklek? Material? Typ av hake? Färg?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Alma Johansson
1/8/18, 10:36 AM
#1

Jag brukar föredra de där enkla från hööks, alltså bomullsrepen som är två meter långa med pistolhake, enkla och simpla med inte för mycket svårigheter. Jag är inte direkt någon kräsen ryttare om jag säger så 😛

powerade
1/8/18, 12:54 PM
#2

Säger som #1 dock hade jag varit nöjd om det var längre än 2 meter då jag har en rädd häst som ibland kan rätsticka. Då är 2 m lite kort xD

tiger tok
1/8/18, 2:25 PM
#3

Bomull, rejäl pistolhake (inte kul när haken går sönder!!), gärna i klara och starka färger. Normal tjocklek och längd, ogillar för långa=klumpigt.

Gronstedt
1/8/18, 2:28 PM
#4

Cirka 2-2,5 meter, men framför allt splitsade med ögla i änden, så att man enkelt kan sätta i en ny hake om det behövs. Rejäl pistolhake, som går att hantera med handskar på. Stark, klar färg så att det syns.

Caf_Roy
1/8/18, 3:45 PM
#5

Det ska vara ett material som inte bränner handen om hästen drar och inte suger åt sig vatten (gillar inte grimskaft som är som att krama ur en svamp när man ska ta in hästarna i regnet eller blir solida ispinnar när det är kallt).

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Lona
1/10/18, 10:00 PM
#6

Inte för stela så att de är svåra att binda upp hästen med (men inte för tunna/sladdriga heller) och väldigt gärna med någon typ av reflexinslag.
Finns inte särskilt många grimskaft som har det, tyvärr.
Längden får gärna vara något längre än vanligt och som andra redan påpekat, av något material som är hyfsat tåligt mot väta. Våra hästars grimmor hänger utomhus (uteboxar) och de blir verkligen pisseblöta - dessutom blir de sura och stinker om de inte torkar hyfsat snabbt.

Inte helt fel med ett längre alternativ också, typ "westerngrimskaft" som man kan träna hästen från marken med.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Travis D
1/10/18, 10:05 PM
#7

Gillar hööks och myone's tät flätade grimskraft fast i 3 meter :)

Upp till toppen
Annons: