Annons:
Etikettövrigt
Läst 894 ggr
Hästar4ever
1/8/18, 12:54 AM

andalusian

Hejsan! andalusian är en vacker hästras enligt mig. Det står att den främst används till dressyr. Men kan man rida med den i skogen och hoppa över en massa hinder som en "hopphäst" . Och kan man gå på hopplektioner med den? Och är andalusian snabb?? 🚫🚫Jag är inte hästkunnig. Jag ville bara fråga mina frågor till de som kan mycket om hästar. Så inget hat för att jag inte kan så mycket ok?🚫🚫

Annons:
Alma Johansson
1/8/18, 9:06 AM
#1

Självklart kan man hoppa med en andalusierhäst också, men man bör tänka på att de inte är avlade till att klara os-nivå direkt. Andalusierhästen är ju en dressyrhäst i grunden och därför kanske ingen stjärna i hoppningen, men absolut kan man hoppa mindre hinder. Och rida i skogen kan man med fördel göra, det tycker hästen mest bara är kul!

Råttälskaren4ever
1/8/18, 11:04 AM
#2

#1 hur högt ”kan” de hoppa? Vad är det för skillnad på hopphäst och dressyrhästar? Har hopphästar längre ben??

Råttälskaren4ever
1/8/18, 11:04 AM
#3

#1 hur högt ”kan” de hoppa? Vad är det för skillnad på hopphäst och dressyrhästar? Har hopphästar längre ben??

Vrilen
1/8/18, 11:23 AM
#4

#2

Beror helt på hästen. Vissa kan säkert hoppa runt 1,20 medans andra bara 50.

Skillnaden mellan hopp och dressyrhäst är hur dom är uppbyggda. Dressyrhästen är avlad för att ha fina steg och hopphästen för att ha bra uppbyggda ben så att den kan hoppa högt.

Nej hopphästar har inte längre ben.

Alma Johansson
1/8/18, 11:24 AM
#5

Det beror alldeles på, man kan ju med tiden träna upp hästens mag- och ryggmuskler så den kan hoppa högre, men man kan absolut med lite träning hoppa över metern. 

En hopphäst kan förstås se lika dan ut som en dressyrhäst. Det svenska halvblodet tävlar ju på höga nivåer i både dressyr och hoppning, det beror endast på ryttarens intresse. Men en hopphäst kan med fördel ha lite längre ben eller vara lite nättare i kroppen än en dressyrhäst. Men grejen med andalusiern är att de inte avlas för att passa i hoppningen utan de är avlade för att ha fina gångarter och vara riktiga stjärnor i dressyren, men om man ska hoppa på hobbynivå ska inte detta vara ett problem. Bara det att hästen inte kommer kunna ta de riktigt höga hoppen eftersom de har inte kroppen för det.

Hästar4ever
1/8/18, 1:04 PM
#6

#4 Ok tack för svar❤

Annons:
Hästar4ever
1/8/18, 1:07 PM
#7

#5 är andalusian snabb?

Alma Johansson
1/8/18, 2:24 PM
#8

Snabb och snabb, det beror såklart på vad man jämför med! Den är såklart inte lika snabb som det amerikanska fullblodet. Men nog kan en andalusierhäst vara snabb den med.

[RC1393]
1/8/18, 8:41 PM
#9

Generellt alla varmblodiga hästar (d.v.s. ridhästar) lämpar sig väl i klasserna som tävlas på hobbynivå, oavsett bakgrund. Nog kan exteriöra svårigheter förekomma (t.ex. för lång rygg som kan vara en skadlig häst att ha till hoppning), men ska man vara rent generell så kan de allra flesta hästar gå relativt högt i klasser med rätt träning och inställning. 

Ska vi se snabbhet som hopphäst så står det väldigt individuellt, men du rider inte en hoppbana någonstans i närheten av en hästs topphastighet så jag kan nog lova att en andalusier är snabb nog för hoppbanorna (rätt förberedd d.v.s.).

Upp till toppen
Annons: