Annons:
Etikettraser
Läst 1504 ggr
Råttälskaren4ever
1/6/18, 8:07 PM

Olika slags hästraser?

Hejsan! Jag är en tjej på 15 år och jag ska få en häst🐴❤️ Men vilken hästras ska jag ta? Jag är interiserad på hästraserna fullblod, varmblod och kallblod. Men vad är skillnaden? Jag vill helst ha en vit häst. Men jag tycker att de är sällsynta i full, kall och varmblodiga hästar. Och om man hittar en är de typ grå. Finns det någon ras där det är är vanligt att det är VITA hästar? Förutom lippizan. Och har ni några tips på hästraser som är bra för ”nybörjare” (jag har ridit i 10 år nu. Men jag har aldrig haft en egen häst) Jag vill ha en snabb och en bra hopphäst som Jag kan tävla med

Annons:
Travis D
1/6/18, 8:09 PM
#1

Camargue hästar är svåra att hitta men dom är alltid hel Vita :) - Kan kolla upp några raser som är vita om du vill :)

Travis D
1/6/18, 8:12 PM
#2

Det finns tex Percheron Dom är alltid vita eller svarta dock svåra att hitta till salu men det finns säkert ett bra siter någonstans. Jag tror att om du vill ha en tålig ras som är stor så skulle jag ha valt Nordsvensk dom är dessutom en fantastisk första häst! Skaffade min Nordsvensk som första häst.

Vikan
1/6/18, 8:17 PM
#3

Hästraser spelar egentligen mindre roll då alla individer är olika, och det är lättare att hitta en passande häst utan att snurra in sig alltför mycket på just ras och färg. Araber är, om jag inte misstar mig, en av de raser med flest skimmlar. Men stirra dig inte blind på sådant

Travis D
1/6/18, 8:18 PM
#4

Kolla in denna sajt http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=1050336&inriktning=&typ=4 Älskar att leta hästar och raser xD

JoannaLi
1/6/18, 8:18 PM
#5

Haha, ja, det var lite brett det ja, med alla varianter :D 

Jag tror att du får släppa färgen, och välj ras efter vad du vill ha för det ändamål du ska ha den till och vilken individ som passar dig! 

Skimlar är ovanliga, och det gör därför urvalet onödigt litet. 

Fundera på ungefär vilken storlek på häst du vill ha, vilken budget ni har, hur mycket du faktiskt tänker rida och på vilken nivå (realistiskt!), vilket temperament hästen ska ha - det är sådant som gör det lättare att hitta rätt i djungeln :)

vallhund
1/6/18, 8:18 PM
#6

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Travis D
1/6/18, 8:32 PM
#7

När jag valde häst var jag fast bestämma vid tigererad eller Skänk. Så jag kollade bara efter dom men hittade ingen passande. Sen insåg jag att man inte alltid kan lera färg så jag kollade på en annan och blev helt kär.. och nu har vi köpt honom en Brun fin Nordsvensk. - Skillnaden är t.ex att don är olika tåliga och rörliga: Kallblod: dom är otroligt köldtåliga dom brukar inte behöva täcken. Dom har en otroligt snäll personlighet och är bra första häst. Dom är kraftiga och tror kraftiga steg. Mycket dragning används i Norden vid Timmer m.m. mycket viktbörande och starka. Men ofta så har Tinkrar PSSM Varmblod: inte min specialitet så skriver det jag kan, dom är inte lika tåliga och behöver ofta täcken om vintern. Ofta snabba och igång. Blir ofta mellan 20 och 28 år. Smidigare men kan ha mer temperament. Inte lika lugna som kallblod ofta lite mer oroliga men det varerar Fullblod: absolut inte min specialitet men skriver det jag kan. Kan vara mycket oroliga och lättskrämda men också lugna. Fryser och har en lätt modell med inte mycket fett och inge kraftiga. Behöver täcke på vinterna och ibland på kall vår och höst. Alla fakta om full och Varm blod kanske inte stämmer till hundra men jag försöker :) - Månha raser kan råka ut för PSSM men ofta Tinkrar och Quater hästar. Det brukar stå i annonserna om dom har det.

Vikan
1/6/18, 8:45 PM
#8

#7 vill flika in om fullblod att de inte behöver vara frusna av sig alls. Bor visserligen i södra skåne där det som värst kan bli typ -10, och det ytterst sällan. Men, i det stalllet mitt fullblod står vet jag att ingen av hästarna där (bara araber) typ någonsin har täcke på sig, de går dock på lösdrift och har tillgång till torrt och vindskyddat. Ägaren har gjort så i år, och hästarna är hur nöjda som helst. 

Beror mer helt på om man täckar hästen (vissa behöver det oavsett ras) eller klipper, samt hullet. 

I övrigt kan jag säga att visst kan de vara lättskrämda, men är ryttaren lugn så är hästen lugn.

Råttälskaren4ever
1/6/18, 8:46 PM
#9

Jag vill gärna ha en stor häst. Fast smal om man säger så. (Smidig)

Vikan
1/6/18, 9:09 PM
#10

Olika halvblods- och varmblodsraser är några av de vanligaste hästarna som brukar vara högresta men med en relativt smidig kropp. Väldigt många hästar inom t.ex. dressyr eller hoppning är av halvblod/varmblod.  Men kolla t.ex. hästnet, eller försäljningsstall i närheten av dig

Travis D
1/6/18, 9:20 PM
#11

Vad är målet med din första häst? Vad vill du göra med den? Tävla western? Rida i skogen? Eller kanske hoppa? -- #8 Det beror på hur araberna är vana vid för klimat och somsagt så är inte Dom blodet min specialitet :)

Alma Johansson
1/6/18, 11:24 PM
#12

Gråa hästar blir som oftast vita tillslut, skimmel som vit färg på häst kallas. skimmlar föds alltid svarta, men bleknar av med åren!

Som första häst ska inte rasen ligga i fokus utan snarare lynnet på hästen, du vill ha en trygg häst som är snäll vid all hantering och ridning. En enkel häst. Oavsett hur länge du ridit bör du ha en enkel häst som första egna häst, jag själv har aldrig ägt en häst men skulle inte köpa en varmblodstravare som första egna häst bara för att den är billig. Varmblodstravare må vara alldeles fantastiska hästar, vackra och med ett hjärta av det renaste guld, men då de kommer direkt från banan har de ingen aning om vad ens ordet skänkel betyder och att träna en sån häst det första man gör som hästägare är inget att rekommendera. Det är ett senare projekt.

En häst eller ponny som tidigare varit ridskolehäst är ett utmärkt val, de är lugna, stabila, bra miljötränade och väldigt positiva. Såklart kan jag inte prata om alla ridskolehästar i hela landet, men det är i alla fall bilden jag fått av ridskoleponnyer genom mina år på ridskola!

En bra kaliber på sin första häst är nog halv- eller varmblod! Kallblod har en tendens att vara lite starka i tygeln, men ett halv- eller varmblod är väldigt lätta på tygeln.

Lona
1/6/18, 11:47 PM
#13

#12, Nja, skimlar kan födas med andra färger också, som tex fux eller brun, och sedan skimla av. Vanligt på tex islandshästar. I övrigt håller jag med dig, det låter som att TS ska leta efter en relativt trygg läromästare. En allroundhäst att göra lite av varje med. :-) TS; Hur mycket erfarenhet har du av hästskötsel mm? Det är snarare viktigare än ens ridförmåga, skulle jag vilja påstå. Se till att du har duktigt folk omkring dig som är villiga att ge tips och hjälp vad avser tex foderstat, skador/sjukdomar, utrustning och alla möjliga frågor och funderingar som brukar dyka upp!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Alma Johansson
1/7/18, 12:02 AM
#14

#13 Just det glömde bort dem i all hast. Skimmelskäckar finns ju med! Skäck när de föds och sedan blir dem successivt vitare, har jag sett mycket av på irländska korsningsponnyer. Jättehäftig färg!

Ja precis så är ju såklart allt från backen viktigt det med! Ha gärna hästen uppstallad på kanske en ridskola där du kanske känner ridlärarna, ridlärare brukar i regel alltid vara till lags och hjälpa till om man har något man undrar över!

tiger tok
1/7/18, 8:08 AM
#15

Bry dig inte om färgen/ras på din första häst. Du kommer älska din häst oavsett, även om den är brun;) Se till att hitta en enkel häst, men arbetsvillig, det är bäst som första häst. Jag personligen älskar stora kallblod, men har en liten shettis/russ korsning som är brun. Även fast jag tycker skäckar är urläckra;)

Råttälskaren4ever
1/7/18, 1:17 PM
#16

#11 Jag skulle vilja rida i skogen och hoppa

Alma Johansson
1/7/18, 1:45 PM
#17

Då skulle jag rekommendera dig att vända dig till de olika sportponnyerna. Hur hög ponny känner du att du vill ha? A, B, C, eller D? Vill du tävla?

Zepp
1/7/18, 3:23 PM
#18

#16

Glöm färg.. de flesta hästar är bruna!

Sattsa mer på "rida i skogen och hoppa"!

Själv har jag mer erfarenhet av Ardenner, Nordsvensk, Svenskt halvblod!

De två första som uppvuxen på bondgård, den sista som pojkvän/sambo med hästtokig partner!

Ridhästraser är alltid att föredra för dina behov.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Travis D
1/7/18, 3:44 PM
#19

Skulle kanske tipsa om Connemara :) det är en sportponny som brukar fungera lite överallt, min farfars går på lösdrift utan täcken och klarar sig perfect och dom är hyfsat stora :) tror att den skulle passa dig :)

Vrilen
1/7/18, 4:37 PM
#20

Skulle nog också säga Connemara=)

Annons:
Lona
1/7/18, 6:51 PM
#21

TS, hur lång är du? Du behöver givetvis inte skriva exakt vikt, men åt det smalare eller rundare hållet? Det är ju lite trist att köpa en ponny som du vuxit ur snart, även om man förstås inte ska köpa en jättehäst för att ha ”något att växa i”. Förutom connemara så gillar jag även New Forest, kanske welsh? Sen finns ju svensk ridponny, där har jag ingen koll alls - de fanns inte under min ponnytid. Jag skulle inte stirra mig blind på rasen (eller färgen!) utan försökt hitta en individ i lagom storlek, med ett trevligt temperament både när det gäller ridning och hantering. Helst inte alltför ung, utan med några år på nacken och gärna hyfsat välutbildad. Även om du ridit många år på ridskola så är det inte riktigt samma sak med en egen häst/ponny, då kan det vara bra med en läromästare som du kan utvecklas med och inte en oskolad häst eller unghäst som du måste utbilda.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[RC1393]
1/7/18, 7:17 PM
#22

Varmblod är en hästtyp, inte en ras. Alla raser, utom dem som klassas som kallblod eller ponny, hör till typen varmblod. Kallblodstypen är stora hästar som traditionellt används till bruksarbete och ponnysar är hästar under 148 cm.

Som partisk connemaraägare så rekommenderar jag givetvis en sådan. Finns otroligt många fina, både svenskfödda och irländare, att få tag på för ett rimligt pris, och den allra vanligaste färgen på connemaror är också skimmel (hemskaste färgen som finns om man vill ha en någorlunda ren häst måste jag inflika också). Det finns även övervuxna connemaror (d.v.s. att de växt över ponnymåttet) så letar man storhäst finns det här att hitta också. 

Men som fler sagt tidigare, stirra dig inte blind på en viss ras, det finns många guldklimpar där ute i alla former och färger. Hitta dig en trygg läromästare att utvecklas på. Jag har sett många som går från ridskola till att bli privathästägare och de drabbas fort av övermod och köper sig en riktig turbo lämpad för 140-klasser, som de sedan inte klarar av. Svenska aveln går väldigt mycket mot sporteliten, så det kan lätt bli så att man får för mycket häst för en vanlig hobbyryttare. Ta gärna hjälp av din ridinstruktör i ditt letande, hen kan säkert vägleda dig till rätt häst eftersom hen känner dig som ryttare.

Upp till toppen
Annons: