Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1602 ggr
Travis D
2018-01-04 23:34

Svår longerade hästar

Min Nordsvensk och min shetlamdsponny vill inte bli longerade. Shettyn: När aladdin ska bli longerade så måste någon springa brevid, jag tror inte han är van vid att bli longerad för han verkar inte fatta grejen. Han kan skritta/trava/galoppera 1-2 varv men sen vänder han in och kollar på mig. Jag tror att han inte förstår vad vi håller på med. Nordsvensken: Nysve vet exakt vad jag håller på med men han är för stark och för full av egen vilja. Han tycker att longering är tråkigt så han taggar upp med bokningar och drar iväg med mig så jag dras efter. Han låter sig longeras när den gamla ägaren är med men utan henne så bryr han sig inte. Han taggar upp och vill bara trava inte skritta eller galoppera och det slutar med att han antingen blir för snabb och drar iväg eller springer rakt inoch stannar en meter ifrån och vill typ vänta på nästa "order". Vet ni hur jag kan lära dom att longeras?

Annons:
Travis D
2018-01-04 23:35
#1

Bockning inte bokning

Rafflan
2018-01-05 02:57
#2

Shettisen förstår nog inte vad du vill, se om du kan läsa/kolla Youtube hur man lär longering och prova det.

Nordsvensken, kan vara så att har misstolkar dina signaler? då kan han longeras men busar med dig kan det vara för att han vet att han Kan busa med dig, eller för att han inte förstår dina signaler, hästar är extremt känsliga för signaler och kroppspåk så kan vara något sånt, kanske be någon tränare stå och kolla på och se om dem kan ge tips och hjälpa? :)

tiger tok
2018-01-05 07:07
#3

Du har ingen snodd du kan spänns in nordsvensken med (löst)? Så han kanske börjar arbeta korrekt och inte orkar/vill/kan bocka.

powerade
2018-01-06 13:27
#4

Hade nog provat tömkörning. Är lättare att få en häst att vara ute på spåren och inte komma in som shettisen vill samt det är lättare att hålla inne en stark häst som vill springa iväg samt att jag känner det är lättare att få kontakt med hästen så den lyssnar. Detta är bara vad jag upplevt men man kan ju alltid testa:)

tiger tok
2018-01-06 16:40
#5

#4 jätte bra tips!

Alma Johansson
2018-01-06 23:36
#6

Tömkörning precis som #4 säger! Tömkörning är dessutom mycket, mycket roligare än longering. Du kan variera dig mycket mer, du kan göra sidoförande rörelser och se exakt vad du behöver jobba på med sen när du sitter på hästryggen.

Annons:
tiger tok
2018-01-07 08:00
#7

Man kan tömköra banor/i skogen också! Det är en jättekul övning!

Travis D
2018-01-08 13:13
#8

#6 Tack för tipset ska testa men vill longera innan ridning för att han inte ska bli lika pigg.

tiger tok
2018-01-08 14:17
#9

#8 man kan longera med tömmar!

Travis D
2018-01-08 16:10
#10

$9 Men problemet är att han inte låter sig Longeras! Så tömmarna hjälper inte.

Vikan
2018-01-08 16:26
#11

#10 Funkar att tömlongera, som vanlig longering fast med två tömmar som gör det enklare att "kontrollera" var hästen är. Han kanske tycker det blir tydligare? Annars får du ta hjälp av förra ägaren så du lär dig hur hon har gjort

Gronstedt
2018-01-08 16:29
#12

TS, börja med att bygga upp ett respektfullt och förtroendefullt förhållande mellan dig och hästen. När ni känner varandra och är överens om reglerna kan ni tillsammans lära er praktiskt taget vad som helst med tålamod och konsekvens. Det är en mycket enklare väg att gå än att leta tips och tricks för alla olika saker man vill göra.

Upp till toppen
Annons: