Annons:
Etikettbeteende
Läst 851 ggr
Hajen06
2018-01-03 22:20

Häst

Hej! Idag red jag en häst/ponny som jag brukar rida med en kompis. Hennes häst stannar fort på kommando från galopp till trav å skritt. Så när vi galopperar rider jag bakom henne för annars rusar min häst iväg. Men idag red jag med en annan person och hon satt på fyrhjuling. När jag galopperade fick jag ej stopp på min häst Anja. Jag styrde åt ett håll och försökte få in henne i kanten av skogen men hon stannade ej. Vet inte hur jah ska göra nästa gång. Förslag och tips?

Annons:
Linn Is The New
2018-01-03 22:45
#1

Alltså detta problem kan ju bero på flera olika anledningar.

  • Hur utbildad är hästen?
  • Har hästen lärt sig alla kommandon?
  • Är hästen lättstressad eller blir triggad av fordon/andra hästar?
  • Hur hanterar du situationen? 
  • Är hästen så aktiv att den kanske skulle behöva mer hjärngympa i sin vardag?
  • Något som inte stämmer med fodret?

Jag har själv fått hoppa av i farten när vissa hästar inte stannat. Detta kräver dock både mod och en bra avsittning i rätt sekund. Att styra in i skogen brukar inte hjälpa för min del, om det inte är en väldigt tät skog då hästen istället kan se en inte allt för tät skog som en flyktväg. Jag tycker inte att du bör rida ut vid en fyrhjuling igen. Sen kanske du har en väldigt "het" och tävlingsinriktad häst vilket gör att när hästen får chansen, springer tills den inte orkar mer. 

Det finns massor av bra övningar att göra. Men det tar tid. Du måste först se över vad det är som inte stämmer. Är det en häst som tävlat på bana förut kan de också vara en anledning till varför hästen får en sådan energi då den är tränad för att springa. Sen beror det också på hur du hanterar situationen. Skriker du? Pratar du med högre toner? Hur reagerar hästen? Blir du stel och väldigt stressad? Drar du i bettet på hästen när du försöker stanna?

Jag har ju tyvärr inte så mycket information men det kan bero på så många olika saker.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Vikan
2018-01-03 23:16
#2

Den är kollad så den inte har ont och försöker fly undan arbetet? Har du ridit hästen mycket eller kan det vara ett beteende där hästen försöker testa dig - gör den annars likadant om andra rider?

Prata med en lugn röst och sitta tillbaka brukar fungera för mig, men det beror på vilka kommandon hästen lärt sig. Annars hade jag börjat från början med basic kommandon, dvs. börja i skritt till halt och få ett fungerande kommando och kontroll, sedan trav till skitt osv. Men som sagt, det beror på vart problemet ligger

Alma Johansson
2018-01-06 23:47
#3

Öva på avbrott och halter på en ridbana. Tänk på att i en halt ligger 25% i handen och resten i din sits, hur skumt det än låter, så spänn rumpmusklerna samtidigt som magmusklerna. När du spänner rumpan så "låser" du sitsen, du blir automatiskt stilla i sitsen och följer inte med i hästens rörelser och det bromsar hästen. Prova också att göra några halter från skritt i början av passet bara med hjälp av rumpan och sedan i slutet av passet, bara för att se skillnaden! Du kan göra det vart eller vartannat pass också.

Du kommer känna efter ett tag hur mycket "bekvämare" det kommer bli med avbrotten när du använder kroppen snarare än tygeln.

Upp till toppen
Annons: