Annons:
Etikettövrigt
Läst 2282 ggr
Travis D
1/2/18, 11:15 PM

Rädd för att rida

Hej! Försöker då min mamma att börja rida eftersom att det är dumt att ha 2 ridhästar men 1 ryttare. Fick henne att sitta upp på min häst men hon ville direkt ner. Enligt mamma så red hon för 25 år sedan men jag skulle snarare säga 100 år. Något tips på hur man kan få en rädd mamma att rida och bra lätta övningar?

Annons:
Rafflan
1/2/18, 11:29 PM
#1

Tycker inte man ska tvinga någon att rida om dem inte vill…

BokDuvan
1/2/18, 11:45 PM
#2

Om din mamma är rädd och inte vill tycker jag inte att du bör tvinga henne att rida, men om hon gillar hästar finns det såklart andra sätt att motionera dem utöver ridning. Att ha två ridhästar ser jag inte direkt som ngt större problem då det finns ryttare med fler hästar som alla rids varje dag. Medryttare kan också vara ett alternativ om man känner att tiden inte räcker till

JoannaLi
1/2/18, 11:47 PM
#3

Skaffa t.ex. en annan medryttare, eller se om det kan finnas något annat din mamma kanske är intresserad av att göra? Promenader, trickträning, tömkörning, körning? Vill hon inte, så tvinga inte! 

Om hon nu vill komma upp i sadeln, så kan en bra första övning vara att våga stå på en pall med sadlad häst intill. Leka med tanken att sätta upp foten i stigbygeln och sitta upp, tills man är trygg (låt det ta månader om det krävs!). Sedan börja lyfta foten. Sedan kanske sätta foten i. Greppa tyglar+man med båda fötter på pall…. Om du tänker i dessa tankegångar får du in ett bra tänk för hur man bearbetar rädsla, inte att kasta upp dem och tycka att de ska rida :)

Covfefe
1/2/18, 11:56 PM
#4

Inget illa menat, bara ren nyfikenhet: varför har ni 2 hästar om du bara vill rida på 1?

tiger tok
1/3/18, 7:43 AM
#5

Hon vill inte göra annat med hästarna, träna trix, longera, tömköra, köra osv?

lisgillbaloo
1/3/18, 4:24 PM
#6

Hästar är såå mycket mer än ridningen.  Låt de ta tid 😉

Annons:
Travis D
1/4/18, 8:34 PM
#7

#1 Mamma vill själv rida,jag tvingar henne inte. #2 Har inte tid att rida alla varje dag eftersom att jag har så många läxor. Och hon vill rida men hon får för sig att hon ska trilla av hela tiden #3 hon vill rida men får somsagt för sig att hon ska trilla av. Hon ville hoppa upp själv men efter två steg så blev hon rädd hon har sagt att hon känner sig trygg med våra privat hästar men är rädd att trilla av och skada sig, även när vi står stilla. #4 Jag vill komma ut på tävlingar men kunde inte hoppa några hopptävlingar på en höst som inte vill hoppa. Så jag fick ett hoppsto. #5. Till mig har hon sagt att hon vill upp men inte vågar. #6. Jag vet att dom är mycket mer än bara ridning men jag har inte så mycket tid att lära mamma rida och fixa alla läxor.. och rida hästarna. Att ha medryttare är inget alternativ för mig.

Rafflan
1/5/18, 2:51 AM
#8

#7 kanske kan hon börja på ridskola? så får hon börja om från 0 och hitta säkerheten igen, och sen kan hon ju sluta där och rida hemma när hon känner sig redo :)

Travis D
1/5/18, 3:16 AM
#9

#8 Det var tanken men mamma gillar inte ridskolor. Det är en ridskola i närheten men hästarna där är knäppa i bollen xD. Dom bockar och håller på.. hon säger att hon tycker att det är tryggare på våra hästar än deras. Och att hon aldrig skulle suttit upp på deras hästar..

Rafflan
1/5/18, 4:46 AM
#10

#9 privat tränare hemma då på era hästar? :)

tiger tok
1/5/18, 7:09 AM
#11

Har hon säkerhets väst? Säkerhetsstigbyglar? Kanske kan göra henne tryggare?

zemlathebunny
1/5/18, 5:59 PM
#12

Om du inte har tid med 2 hästar och hon helt enkelt inte vågar rida så ser jag ingen annan lösning än att sälja ena hästen…

Travis D
1/5/18, 7:09 PM
#13

#12 Kommer inte på fråga. Kommer aldrig säga honom. Vi köpte 2 st av en anledning och det var att lära Mamma rida och därför kommer vi inte sälja honom

Annons:
Travis D
1/5/18, 7:09 PM
#14

#11 Hon har all sådan utrustning fock inte det med stigbyglarna..

tiger tok
1/5/18, 8:01 PM
#15

Fast att köpa en häst till någon som är rädd för att rida är inte rättvist mot hästen.

zemlathebunny
1/5/18, 10:29 PM
#16

Men om hon nu inte vågar rida, ska ni låta hästen bara stå då eller? Det är ju som det är

Rafflan
1/6/18, 12:49 AM
#17

#15 & #16 en häst måste inte ridas, får dem en stimulerande vardag så mår många hästar bra som sällskaps hästar och kanske ridas någon gång då och då tex på helgerna när TS har mer tid.

tiger tok
1/6/18, 8:35 AM
#18

#17 jag vet. Jag har redan föreslagit annan aktivering. Men TS's mamma ville ju tydligen rida, men vågar inte, och TS har inte riktigt tid att lära mamman.

zemlathebunny
1/6/18, 8:59 AM
#19

Jo men TS verkar ju inte ha tid att aktivera hästen, Men jag tycker så här om hon nu verkligen vill rida och du vill att hon ska rida så låt henne ta de i hennes takt. Om hon inte vågar hoppa upp så är de ju så

Herveaux
1/6/18, 9:59 AM
#20

TS - Vet du om mor din är rädd för att hon ska ramla av för egen maskin så att säga? En bra startövning kanske i så fall skulle vara att köpa en balansboll som hon kan sitta och göra övningar på nere på trygga golvet hemma? 
Har man en god balans kan jag tänka mig att det känns en smula tryggare i sadeln (när hon kommer så långt).

Känner hon sig bekväm med att pyssla med hästarna från marken? 

Tycker #3 gav jättebra tips! 👍

Påminn också mamsen att det minsta av steg framåt är en stor seger och att bakslag inte är världens undergång.

(Jag vet inte vart i landet ni bor men jag hade gärna ställt upp som stöttepelare under proceduren att få henne trygg med att bara sitta i sadeln. Kan alldeles för lite om ridning för att kunna träna övningar osv. men att få folk att känna sig trygga och dämpa deras rödslor har jag lyckats med förr. Då har det iof handlat om höjder och hundar.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Travis D
1/6/18, 8:07 PM
#21

Tack #20 Ska se om jag kan köpa en balansboll åt mamma så kanske hon kan förbättra balansen för hon blev rädd att hon skulle trilla av så hon hoppade av direkt, bo i Stkhlm vet inte om det är nära dig men jag ska kolla om vi kan köpa en balansboll Tack för tipsen!

Alma Johansson
1/6/18, 11:33 PM
#22

Överväg att skaffa en medryttare, du kanske känner någon eller någon som känner någon som kan. Det är dumt och tvinga din stackars mor att rida om hon inte vill, men hon skulle nog kunna tömköra eller longera istället?

Rafflan
1/7/18, 2:10 AM
#23

#18 & #19 jag menade om hästen har en stimulerande vardag i hagen/boxen behöver den inte tränas, aktiveras eller göras något med, då kan den få gå som enbart sällskaps häst och då kan TS fokusera på den hästen hon behöver träna.

Travis D
1/7/18, 2:22 AM
#24

#23 Dom går på lösdrift där dom rör sig fritt varje dag.. Och så har vi lyckats få en tjej som går ut med den ena varannan dag / när hon är där #22 Mamma vill rida inget jag tvingar henne till, hon vill men vågar inte. Vi letar liksom medryttare men jag har höga krav på dom och många som provrider uppfyller inte kraven.

Caf_Roy
1/7/18, 7:38 AM
#25

Få henne att sätta fingret på exakt vad hon är rädd ska hända och jobba med dom rädslorna. Börja träna frihersdressyr så hon får bättre kontakt med och förtroende för hästen. Kanske ta hjälp av en mental tränare också, det har hjälpt min mamma med sin tävlingsfobi jättemycket!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

tiger tok
1/7/18, 7:58 AM
#26

#24 jag söker ev medryttar häst. Du får gärna pma information till mig/ länka till annan annons:)

Travis D
1/7/18, 11:52 AM
#27

#26 Okej :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: