Annons:
Etikettövrigt
Läst 1150 ggr
akvarium123
12/29/17, 7:48 PM

Tankar om fodervärd

Hej!

Tänkte höra era tankar om fodervärd och också hur ni som är ungdomar/barn hur ni löser det med läxor och skolan. Samt hur mycket tid det faktiskt tar att vara i stallet.

Ekonomin? Hur mycket kostar detta per månad

Häst+Boxplats+Övriga kostnader

Obs 

In och utsläpp samt fodringar ingår.

Tacksam för alla funderingar som finns då jag ev letar efter foderhäst med en kompis och tänker ifall vi behöver vara fler.

Annons:
Vikan
12/29/17, 9:04 PM
#1

Går andra året i gymnasiet om det kan ge ett hum om hur mycket läxor/skolarbete jag har. Stallet ligger nära, 2 km, så att pendla tar inte lång tid för mig. Hästen står hos egentliga ägaren, som har full förståelse om det är mycket i skolan och tar hand om honom om det skulle behövas - vilket jag är extremt tacksam de få gångerna jag får extremt mycket i skolan. Spenderar väl minst två timmar per dag i stallet, men gör varierade saker. Rider jag eller promenerar är jag där betydligt längre än om han får en mysdag eller longeras/tränas från marken. 

Under de ljusa månaderna brukar jag göra klart läxor osv innan stallet just för att få de avklarat och slippa stressa i stallet för att hinna hem. Annars tar jag vara på hålor eller inställda lektioner för att göra skolarbete, eller går upp tidigt trots sovmorgon för att få klart sådant. Nu i mörkret försöker jag dock åka ut till stallet först så jag kan slippa total mörker. 

Han går på lösdrift så under vinterhalvåret är det lite dyrare eftersom de köper in mer halm och hö, och då går det på ungefär 2400 där i princip allt ingår. Stallhyran varierar dock rätt mycket beroende på var man har hästen osv. Men sen jag blev fodervärd på honom (maj) har jag utöver det kanske betalat 3000-4000; för att ha tagit ut en tandläkare, hovslagare och sadelutprovare samt småutrisning som jag köpt.

Han går barfota och ägaren/jag filar hovarna vid behov och tar ut hovslagare nån gång per år för att kolla så det ser bra ut. Har hästen skor kan det dock tillkomma extra kostnader pga det, samt om man väljer att träna för tränare. Just nu har jag ingen tränare så därför slipper jag undan lite billigare. Kan också tänka mig att om du/ni vill köpa någon form av kompletteringsfoder kommer det också bli en extrakostnad.

[134643]
12/30/17, 4:15 AM
#2

Det är alltid lite riskabelt att skaffa foderhäst med en kompis, har hört om många gånger då det inte fungerat. Ha därför en plan b ifall din kompis om något år hittar andra intressen, eller om ni inte kommer överens. Att vara 3 som ska dela jämt på en häst och bestämma lika mycket låter som att be om problem. Det är klart att det KAN fungera, men det är ju dumt om en häst kommer i kläm. Angående tid så kan jag säga att mycket beror på vart hästen står. Jag som till exempel kör i nästan en timme för att ta mig till stallet behöver mycket mer tid nu än vad jag gjorde när hästen stod 20 minuter bort. Eftersom du kommer dela hästen så har du ju i alla fall 3-4 dagars fritid varje vecka, vilket är bra. Det kan bli otroligt mycket plugg i skolan under vissa perioder. Jag var också tvungen att jobba de andra 3-4 dagarna, vilket gjorde att den pluggtiden försvann. Ibland gick jag i skolan 8:30-16, jobbade 17-21 och åkte till stallet efter det. Så fundera lite över hur livet för övrigt kan komma att se ut för dig. Studiebidraget räcker inte långt, så jag antar att dina föräldrar kommer att betala? Annars är ju det där extrajobbet nödvändigt. Ni behöver också en stor budget ifall hästen blir sjuk eller skadad.

akvarium123
12/30/17, 2:34 PM
#3

För vi tänkte ju att vi skulle "dela" på hästen för vi hade ju redan blivit "skrämda" av mamma och pappa att ni kommer ju aldrig träffa oss längre… Vilket var därför vi ville ha en till men det klart det kan ju alltid vara så att det blir problem och kan tänka mig att det händer. Men  det var därför vi båda fick sitta ner och tänka på vilken person vi ville ha med. Exempel ingen som tar för mycket plats och så vidare… För vi ville ju inte se att en person får rida alla gånger i veckan men att vi då delar på dagarna fast att vi inte gjorde det…

Så det är därför vi har tänkt EXTREMT mycket på det. Sen att nån kanske slutar FINE men då får vi nog tänka oss igenom det igen. 

Men tiden är nog det vi ärmest rädda för… Hur lång tar det ungefär??

Vi är så unga så vi får tyvärr inget studiebidrag ännu men vi jobbar (Jag är 13)  så just nu så är väl mer tanken hur mycket det kostar att ha hästen per månad för tror att vi kan dela upp det.  Tjänar drygt 4000kr per månad… 

Men skulle detta räcka?

Vikan
12/30/17, 3:49 PM
#4

Ni måste ha extra pengar utifall att som kan täcka eventuella veterinärräkningar om olyckan är framme, vilket tyvärr kan ske när som helst om man har otur. Sådant kan bli otroligt dyrt. Men kommer ni få pengarstöd från era vårdnadshavare?

[134643]
12/30/17, 4:38 PM
#5

#3 Tid beror ju på. Räkna med en timme och kanske lite till att mocka och fixa hö och allt det. Sen beror det ju på om man ska rida eller inte. Och sen tillkommer saker som att städa, putsa utrustning, laga saker, hjälpa till… sen vill man ju inte stressa heller, det ska ju vara kul och hästen behöver kärlek och omtanke också. Jag brukar nog vara 2-6 timmar i stallet. Ni behöver en ordentlig buffert om något skiter sig. Det kan bli många många tusen. Hur mycket det kostar beror mycket på vad stallplatsen kostar. Sen har du mat, hovslagare, utrustning, försäkring och veterinär på det. Någonstans mellan 3000-6000 per månad kanske? Som sagt, det är jättesvårt att säga. Vissa månader kostar hästen kanske 3000 men sen går en sadel sönder eller tänder behöver kollas eller en sko trillar av 3 gånger. Man vet liksom aldrig och det behövs en stadig ekonomi och buffert. Oftast så har man ingen stadig ekonomi när man är 13, och mycket kan ändras på väldigt kort tid.

akvarium123
12/30/17, 5:10 PM
#6

Ok. Jo men vi vet inte riktigt nu. Hur är det med foderhäst? Är det inte så att ägaren har något ansvar också eller äger man "hela" ansvaret själv?

Som ifall hästen blir sjuk exempelvis. Blir det jag som fodervärd eller ägaren som har ansvaret då eller är det någonting som är upp till var och en?

Och vad tar försäkringen??

Absolut en 13 åring har ingen stadig ekonomi och jag kan väl inte säga att min ekonomi är den mest stadigaste men är betydligt mycket mer "ordningsam" med min ekonomi än väldigt många andra tonåringar.

Annons:
Gronstedt
12/30/17, 5:30 PM
#7

#6: Det finns inga regler, varje fodervärd och ägare kommer överens om hur kostnader och ansvar ska fördelas. 

Men det är nog få hästägare som skulle låta en eller flera 13-åringar stå på kontraktet, någon av era föräldrar lär vara tvungen att skriva på kontraktet och ta på sig det yttersta ansvaret för hästen. Alltså vara beredd att punga ut med det som inte ni har råd med, om det är något som är nödvändigt för hästens hälsa och välbefinnande.

akvarium123
12/30/17, 7:18 PM
#8

Ok Tack för alla tips!

Lona
1/3/18, 12:26 AM
#9

Instämmer med #7, och faktiskt så kan ni som minderåriga inte ingå ett avtal som håller rent juridiskt. Era föräldrar/målsmän måste alltså skriva på kontraktet.
(Och ett kontrakt ska ni absolut ha, både mellan hästägaren och er som fodervärdar, samt mellan er som ska "dela" på hästen. Ni bör även veterinärbesiktiga hästen i samband med att ni ska ta över den.)

Även om du är ansvarstagande och är bra med det ekonomiska för en 13-åring så måste du ha back-up av dina föräldrar eller liknande.
Det är definitivt inte kul när hästen kostar vartenda öre man har och man får ont i magen av en bagatell som en tappsko…
Hur mycket det kostar att ha hästen/månad varierar så oerhört, inte bara beroende på stallhyran utan även på vilket foder hästen behöver, strö om inte det ingår, om den behöver någon speciell behandling, hur ofta tänderna behöver ses över (har ni otur behövs det minst två ggr/år), om något går sönder - har hästen komplett utrustning med sig eller behöver ni stå för den biten?
Det varierar även på var i landet man bor, närmare storstäderna är det vanligtvis dyrare med det mesta.

Veterinärkostnader kan skena iväg hur långt som helst även om man har en bra försäkring. Vem som betalar vad är som sagt upp till hästägaren och dig, men räkna med att få betala veterinärräkningar för vanliga skador som sår som behöver behandling, en enklare hälta och så vidare. Det är många tusenlappar som rinner iväg på relativt små skador som ändå behöver veterinärvård och till det kommer förstås eventuell medicin.

Kan ni även ta ansvar för en sjuk eller skadad häst? Bedöma om det behövs en veterinär eller inte, och i så fall akut eller om ni kan avvakta?
Man ska inte måla f-n på väggen men det behövs inga större skador för att hästen måste iväg till klinik, ibland akut (har ni tillgång till transport? Bil med dragkrok? Någon som kan köra?) eller att det behövs behandling ett par gånger om dagen, med att tex ge medicin, byta bandage och så vidare. Inte helt sällan ges antibiotika med en injektion - kan ni tänka er att ge hästen det?

Hur löser ni det om en av er (eller båda!) blir sjuk och inte kan ta hand om hästen, även om det bara gäller ett par veckor?
Kan ni vara i stallet dagtid när det behövs, till exempel när hovslagaren kommer eller om det är annat som behöver göras?
En del hovslagare är bussiga och kräver inte att ägaren/fodervärden/medryttaren är med, men det behövs ändå en lösning så att hästen är ren, torr och "lättillgänglig" när hen kommer.

Kommer ni att ha hästen i ett stall där det finns äldre och mer erfaret hästfolk och som är beredda att ställa upp med tips och hjälp om det behövs?

Är stallägaren beredd på att ha minderåriga som ansvariga för en häst? Hen har också ett visst ansvar för att hästen tas om hand på rätt sätt.

Tänk också på att skolan kommer att kräva mer och mer de kommande åren. Även om en foderhäst inte behöver vara ett lika långsiktigt åtagande som när man köper en häst så ÄR det ett stort ansvar, som tar både tid, ork och pengar.

Jag kanske låter negativ men det är viktiga saker att tänka över innan man står där med skägget i brevlådan. Det är väldigt tråkigt om det inte funkar och man står där med ett misslyckande.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

akvarium123
1/3/18, 8:56 PM
#10

Ok tack för tipsen #9. Som det ser ut nu så kommer det bli till Sommaren 18 då vi ska testa på det först i 2 månader men får lämna tillbaka hästen ifall det inte alls fungerar. Och efter det får vi då kolla upp hur vi tyckte det gick mm och säga till ägaren hur det kändes.

Sen så tror jag som du säger att kontrakt mellan fodervärdar också vore bra. Men allt annat har vi diskuterat och har kommit fram till hur vi ska göra.

Tack för alla tips!

[134643]
1/4/18, 7:12 AM
#11

#10! Tänk bara på att det blir annorlunda när skolan väl börjar igen ;)

Upp till toppen
Annons: