Annons:
Etikettridning
Läst 3035 ggr
lisgillbaloo
12/29/17, 5:44 PM

Är jag för tung för min häst?

Hej igen, mycket frågor som sprider sig i mitt huvud. Denna frågar har jag undrat ganska länge nu.

Jag är ca 157 cm. Och väger kanske 75 kg!! Jag rider en welsh C-Ponny, och ridit han i kanske 2 år nu. Jag känner mig överviktigt. Isåfall, hur går jag ned? Eller hur hjälper jag mig själv? Vill helst inte prata med någon om de face to face. Då jag vill slippa de här blickarna på min kropp osv. 

Tacksam för svar ❤️

Annons:
Travis D
12/29/17, 5:49 PM
#1

Inget illa ment men tror att det är dags för större häst. Jag väger 46kg och får på min gamla ridskola inte rida C. Jag är tyvärr nog inte till någon hjälp med hur man går ner - är nog inte min specialitet

lisgillbaloo
12/29/17, 6:04 PM
#2

Ny häst. Eller ett ansvar av mig o gå ned i vikt :/

[RC1393]
12/29/17, 7:09 PM
#3

#46 Det lät helknäppt faktiskt. Rekommendationen är upp till 20% av hästens vikt, du är viktmässigt maxad för en ponny som väger 230 kg, som jämförelse väger mitt otränade russ på 121 cm runt 270 kg. 

Min C-ponny (maxad, dvs 140 cm) väger ca 420 kg, vilket betyder att hon kan bära ca 82 kg utan problem. Beroende på hur hög hästen är och hur den är byggd (och tränad) så skulle din vikt gå bra.

lisgillbaloo
12/29/17, 7:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

hittade en bild. Hoppade just den dagen så hade korta läder.

tiger tok
12/29/17, 8:10 PM
#5

Tycker det ser ok ut.

Tiktak697
12/29/17, 10:50 PM
#6

MAn kan då inte gå på de gammal 20% av hästens vikt det är helt orimligt tex är du på gymet orkar du en del men inte i 1-2 h i sträck att pyssla med denna belastning . Så nä tyvärr är du för syror för ponnyn. De du kan göra för att gå ner och ponnyn ska bli starkare är att tömköra titta på videor filmer hur man gör ta ut tränare och göra de ute och i paddocken det blir extra motion . Man kan mocka mycket hagar boxar hjälpa till all rörelse bidrar till att din kropp mår bättre. Se över vad du äter ät rätt nyttigt motionera mär du har tid gör en kul grej av det älskar du hösten och vill va kvar på de låte det bli din motivation. Och springa hjälper mycket också gör det med en kompis kanske gymma det är ju kul egentligen att motionera :)

Mvh Tiktak

Annons:
Rafflan
12/30/17, 2:51 AM
#7

#3 20% är bara skitsnack, det betyder att en D-ponny på 500 kr kan bära en ryttare på 100 kg!
På en normalbyggd häst tycker jag man kan räkna 15% för att få ett hum, om hästen är tunnare så får man ju ta med det i beräkningen, och om hästen är extremt grov (riktig arbetshäst) kan det ju bära mer än 15%. Men 15% av hästens kroppsvikt känns som en max gräns för dem flesta hästar.

#4 ser okej ut på bilden, men känner du dig tung, börja träna, finns övningar att göra hemma varje morgon och kväll, eller jogga, och absolut viktigast, äta rätt! inte massa sås, godis, eller annat utan äta nyttigt och vara sparsam med sötsaker och andra onyttigheter :)

[134643]
12/30/17, 4:04 AM
#8

Hur gammal är du? Är du ung anser jag att fokus ska ligga på att må bra, och inte främst att gå ner i vikt! Ponnytiden varar inte för evigt tyvärr.

lisgillbaloo
12/30/17, 10:40 AM
#9

Tack för de enorma tipsen o hjälpen! Jag äter inte godis o är vegetarian. Men är ganska mycket i stress och har inte tid för något annat än min häst. Då jag longerar honom Morgon, rider lunch pass och kvälls pass. I mellan det är de skolan. Sen hinner jag inte mycket mer :/ Men ska verkligen tänka på de ni sagt! tack!!🙂

[RC1393]
12/30/17, 11:00 AM
#10

#6 och #7 20 % kommer av de studier som finns, om inte ni kan länka till nyare studier som jag missat? Väger själv på övre gränsen på min ponny (d.v.s. 20 % inkl. utrustning) och har ridit henne i 4 år nu och har samtidigt regelbundet gått igenom henne med veterinär och kiropraktor, som alla sagt att det inte är någon fara på taket, vilket således varit i samspel med befintliga studier.

Gronstedt
12/30/17, 1:14 PM
#11

Frågar som #10, varifrån kommer uppgiften om 15 %? Den enda "studie" jag sett som anger detta värde är en där forskarna godtyckligt antagit att 15 % var ett "bra" värde, för att sedan undersöka hur stor andel av en viss grupp ryttare som vägde 15 % av hästens kroppsvikt eller mindre …

shia
12/30/17, 5:46 PM
#12

på bilden ser det okej ut, men jättesvårt att säga, din häst kan vara viktbärande eller ej. Jag tycker att du ska höra med en ridinstruktör, veterinär, kiropraktor vad den tycker. OMÖJLIGT för någon att på ett forum och bara på en siffra avgöra om du är för tung eller ej.

det du kan göra för att hjälpa din häst, är att försöka träna, finns många hemmaövningar, 7 minuts träningar osv. men låt inte fokuset ligga på att gå ner i vikt eller ej. utan på att få bättre kondition, mer vältränad för att din ridning ska bli bättre och du blir bättre på att rida. :)

Rafflan
12/30/17, 5:52 PM
#13

#10 & #11 handlar om att kolla på ekipaget, sätt upp en ryttare på 80 kg på en c-ponny och 100 kg på en d-ponny så ser ni direkt att ryttare är för tung för hästen.

Sätter ni dock upp en ryttare på 15% på samma hästar = 60 kg på c-ponny och 75 kg på D-ponny ser dem flesta ekipagen lagom ut, förutsatt att hästen är normal-grov byggd och inte tunn.

Annons:
[RC1393]
12/30/17, 6:26 PM
#14

#13 Och det är fortfarande godtyckligt, d.v.s. din åsikt om vad som är stort/litet. 20% har vetenskapligt stöd för att det inte gör någon skada, 15% är din personliga åsikt.

Rafflan
12/30/17, 9:28 PM
#15

#14 en ryttare på 80 kg på en c-ponny och 100 kg på en d-ponny är inget passande ekipage, man kommer se att ryttare än för tung för hästen, det har inget med personlig åsikt att göra.
Jag tycker oftast UNDER 15% är det optimala viken för att ridas regelbundet, DET är min personliga åsikt.

Gronstedt
12/30/17, 9:59 PM
#16

#13: Jag känner personligen till minst 5 ekipage (förmodligen fler) där hästen utan tecken på att vara besvärad bär ryttare som väger 20 % av hästens kroppsvikt i skolor, galopp, hoppning, förvänd galopp (riktig förvänd galopp, med god samling och balans), klättring … och där hästen tigger om att få rejsa i backarna och har energi att busbralla när vädret lockar till det. Så nej, det går inte generellt att säga att man "kommer att se att ryttare är för tung för hästen". Återkom gärna med underbygda fakta, jag är mycket intresserad!

Gronstedt
1/4/18, 10:59 AM
#17

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5561436/

Här hittade jag en studie av hur islandshästars steg i tölt påverkades av ökad ryttarvikt (mellan 20 och 35 % av hästens vikt). Där finns också en hel del länkar till andra studier, så där är en del att läsa 🙂.

Gronstedt
1/4/18, 11:12 AM
#18

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15656511

Den här verkar antyda att ryttare och i viss mån sadel påverkar ryggens rörelser, men inte lika mycket påverkar lemmarnas rörelser, vilket väl kan tyda på att risken för förslitningsskador i leder inte påverkas lika mycket av ryttarens vikt.

Själv tror jag att så länge hästen rör sig ledigt och lätt under ryttaren, så länge man inte hoppar, rider fort i utförsbackar eller på annat sätt utsätter lederna för extra belastning, och så länge man har en bra sadel på en vältränad rygg, så är de där 20 procenten en rimlig övre gräns. Även om lägre vikt förstås rimligen är ännu bättre, allt annat lika.

Upp till toppen
Annons: