Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1285 ggr
zemlathebunny
2017-12-29 12:56

Tips till en blivande hästägare :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag ska till våren ta hästen jag rider just nu på foder för ev senare köp om allt fungerar bra! Det är jag verkligen jättetaggad på men har aldrig ägt en häst förut och mina föräldrar är inte speciellt hästkunniga så skulle vilja ha era bästa stalltips och vad ni tycker är viktigt att tänka på!🙂 Bara allmänt viktiga detaljer som ni önskat att ni hade vetat/ haft bättre koll på när ni köpte eran första häst😃

Lägger in en bild på hästen också😂

Annons:
Travis D
2017-12-29 14:45
#1

Vet inte vad ni gjort bär du haft hen på foder men jag jobbade första veckan bared att gå i skogen alttså inte rida sedan red jag efter en vecka och tränade lite över bommar när jag känt att vi fungerade. Så mitt tips till dig är att börja lugnt och jobba uppåt 😊

tiger tok
2017-12-29 15:46
#2

Hitta stall dit du kan ta dig själv, med trevliga (!) och hästkunniga personer!

zemlathebunny
2017-12-30 11:31
#3

#1 #2 Vi har redan hittat ett stall och det stallet är granne till där han står nu så vi kommer nog fortsätta från där vi var i ridningen ☺ Men tack för tipsen😊 Ni får gärna komma med fler!

Alma Johansson
2018-01-07 00:07
#4

Se till att ha en bra foderstat som fungerar till din häst, då helst torrhö, eftersom hösilage egentligen är för häftigt för deras magar. Dessutom är hösilage svårt att dosera, eftersom det är blött så behöver höpåsen väga tyngre, men hur exakt mycket tyngre kräver alldeles för mycket matte och mikrande av hösilage för att veta. 

Hovkratsar kan man aldrig ha för många av, de rackarna har ben.

frost_schäfer
2018-01-07 11:15
#5

När jag köpte min första häst så fick han stå  utan att ridas i två månader(kanske överdrivet långt men det var p.g.a en operation som behövde tid för mig så jag kunde inte rida på två månader) Men undertiden så longerade vi ,promenarade ,tricktränade och byggde upp en band från marken. Han var väldigt ouppfostrad när jag fick honom så det var mycket att jobba på. Men när vi började med ridningen så började jag bara med att skritta och byggde upp allt långsamt. Tog mig nog fyra månader innan jag ens galopperade på honom. Men vi fick ett bra band mellan varandra från marken som var väldigt viktigt. Allt går liksom så mycket lättare nu i hanteringen. Det tog lång tid innan vi började rida ut och nu har det gått ett helt år och jag har inte ens hoppat på honom. 

Köp ett litet apotek med alsolsprit, bommulspads och glöm inte att ha ett förband om hästen skulle börja blöda mycket.  Ha även nummer redo till veterinär. Har du hunnit kolla upp någon hovslagare? :)

Och ett vettigt tips som jag själv förträngde  var att man kanske inte borde köpa hundra miljoner saker (absolut hovkratsar är alltid bra att ha ) men för min häst slutade det med tre fleacetäcken, två vintertäcken, exemtäcke(han har inte ens exem 🤔) och flugtäcke.Sen alla 25 olika schabrak som man knappt hinner andvända. Köpte ett schabrak med brodderat namn och jag går bara och väntar på att andvända det till nästa häst då det här inte blev någon tävlingshäst.  Så ta det lungt med grejerna även om det är rakarnas roligt att shoppa till hästen :D Många av sakerna andvänder man knappt tyvärr.

Tänk på att det är en omställning för hästen att byta stall(om den nu ska byta stall)  När vi flyttade våran häst till ett nytt stall så fick han bara stå i boxen hela  eftermiddagen och natten och sen gå ut i hagen dagen efter. Det är inte den bästa lösningar för alla hästar men våran häst som är väldigt hög i rang och orkar inte kämpa för rangen så han får gå själv men andra hästar på båda sidor staket och han har en jättestor hage och hannverkar trivas med det och vi har inte stått här så länge och han ska väll för eller senare komma in i flocken men vi började såhär.

Och sista kneppet försök att lära hästen att stå still häst du ska hoppa up i sadeln samt en andvändbar sak : lär hästen att om hästen är i boxen och du säger att den ska stå där så dun kan backa 1 meter och ha boxdörren öppen. För mig var det en roligt trick och många blir imponerade när hästen kan stå på ridbanan medan man hämtar t.ex konner (vi har som ett tak i böarjar av volten med bommar, konte ect) där står min häst utan att röra sig alls medan man kan mocka undan på volten eller hämta konner ect.Men ha alltid hästen inom synhåll såklart. Har även tränat inkallning med min häst. Då gjorde jag såhär : Jag stå några meter ifrån min häst , vi står ine på en stängs ridbana. Jag lockar på honom och när han komer fram får han godis. Dem lär sig fort. Jag har även en äldre häst som inte gör mer än han måste. 

Och ett STORT lycka till nu med hästen ❤️

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

zemlathebunny
2018-01-07 18:37
#6

#4 #5 tack för jättebra tips! Jag har inte hunnit ta kontakt med någon hovslagare ännu men det börjar vara dags att göra det☺ Jag skulle behöva lite hjälp med vad jag behöver köpa in😕 Det jag har redan är väl typ: 1 fleecetäcke 1 stalltäcke 1 ridtäcke För många Schabrak (😂😂) Longerlina Ryktsaker Smörjgrejer Träns Stigbyglar Förbygel. Vill inte köpa saker som jag inte kommer behöva till en början😂

Annons:
Alma Johansson
2018-01-07 18:55
#7

Hur mycket utrustning får du med dig tillsammans med hästen?

Eftersom du redan har ridit hästen mycket vet du ju vad hästen behöver. Därför så kan du köpa ett eller annat bett, det är bra för hästen och din ridning att lite då och då byta bett, behöver inte vara många alls! 2-3 bett att byta mellan fungerar alldeles utmärkt!

Travis D
2018-01-07 19:49
#8

#6 Kanske ska du köpa en sadel? :)

zemlathebunny
2018-01-07 20:23
#9

#7 Det vet jag inte riktigt, får fråga nuvarande ägare om de☺ Han avskyr det flesta betten så de han har nu är typ det enda han fungerar på. Fast jag antar att det finns en hel del bett som jag inte har testat så jag kanske ska utforska lite mer bett😂 #8 Sadeln vet jag inte om jag får med hästen eller om jag måste köpa ny så det får jag ta sen:)

zemlathebunny
2018-01-10 06:45
#10

Är det någon som vet vars man kollar om det finns någon p&j? :)

Travis D
2018-01-10 08:52
#11

#10 Tdb (tävlibgs databasen)

[RC1393]
2018-01-11 19:33
#12

#10 TDB under "arrangemang" samt på sin lokala klubbs hemsida. Det brukar vara rätt lugnt i januari-februari och sedan kanske det hålls någon P&J närmare högtävlingssäsongen på våren.

Upp till toppen
Annons: