Annons:
Etikettridning
Läst 1171 ggr
Travis D
2017-12-28 02:25

Lära galopp på läskig f.d travare

Hej! Jag har ju då som rubriken säger ett problem med att jag vill "lära" min f.d travare att börja galoppera igen. Jag försöker att lära honom så som jag lärt mig. Ena foten fram andra bak men han struntar i den detaljen och kör i full fart iväg i trav. Jag vet inte riktigt hur man ska lära in hästar galopp, har kollat videor, läst böcker m.m. men hittar inte hur. Jag har stöd från Elina som är 14 som rider in en islänning, så vi typ lär in dom tillsammans men skillnaden är att min är 14 och Grillnír är 5. Grillnír som då islandshästen heter lyckas dom få galoppera men Nysve (min f.d travare) vill bara trava efter i full fart. Om jag skänklar på för att få upp honom i galopp så fattar han inte vad jag menar och stannar bara och försöker lista ut vad jag vill. Eftersom jag och han har lite svårt att bestämma oss så kan vi få svårt att kommunicera. Jag är dessutom lite rädd att trilla av eftersom jag vet att han gärna busar vi en speciell punkt och pga knä skada inte bör trilla av på den hårda frusna marken (i paddocken) om den ska läka "fort". Borde jag vänta till i sommar då marken är mjukare och knäet läkt eller kanske hyra ridhuset en bit bort? Hjälp gärna med idéer om när jag borde träna in galoppen, vad jag ska tänka på och hur jag ska göra ev. Vart jag kan läsa/ se video på hur jag kan göra för att lära in galoppen. /tack o hej leverpastej ♡♡☆

Annons:
Travis D
2017-12-28 02:27
#1

Vill tillägga att han galopperar när vi longera bara inte typ vill görs det med ryttare/ inte kan fattningen

JoannaLi
2017-12-28 08:57
#2

#1 Det är väl klart att han inte kan fattningen, ingen har ju lärt honom den ;) 

Det jag hade gjort är att låta din kompis longera hästen medan du sitter på. Få hästen att galoppera (hur ni nu gör det? Röstkommando?), och så ger du en mjuk fattning samtidigt. Eller om ni har röstkommando i longeringen, så ge röstkommandot när du rider, och fasa sedan in fattningen :)

Travis D
2017-12-28 09:10
#3

#2 Han ska kunna kommando men inte använt det på typ 4-5 år och typ glömt bort det.. Han travar till och med när han släpps ut till hagen även fast galoppen borde gå snabbare 😅

JoannaLi
2017-12-28 11:23
#4

#3 Men hur gör ni i longeringen? Jag hade satsat på att lära honom en ren fattning där, på röstkommando. Då kan du lätt ta med det i ridningen :)

Gronstedt
2017-12-28 11:33
#5

Det är nog inte så smart att försöka galoppera alls om paddocken är hårdfrusen. Men börja med att träna upp hans muskler, så att han kan bära sig och dig utan problem. Då har ni en bra grund för att kunna göra fina galoppfattningar.

Om ni dessutom är osäkra på er kommunikation, så träna på att vara överens och förstå varandra innan ni börjar med sådant som går fortare. Ju fortare det går desto större är risken att för skador när missförstånden kommer. 

När underlaget är bättre så gör som du fått tips om ovan, lär in ett röstkommando i töm/lina/lös och använd det när du rider, samtidigt som du ger tydliga och konsekventa galopphjälper. Och så massa beröm när det blir galopp, även om det inte blir så snyggt i början. Det är bara att repetera, så blir det allt bättre med tiden.

Travis D
2017-12-28 19:33
#6

Han kan redan röstkommandon det är så vi får upp honom i galopp vid longering. Men med ryttare vill han bara trava. Menade inte med kommunikationen på det sättet men det är inte det som är problemet. Större muskler kan Nysve nog inte få (hehe). Något annat tips? Har tänkt att fråga gamla ägaren om hon kan komma förbi (hon har erbjudit sig att hjälpa till) kanske kan hon longera medan jag rider? Ska jag ha sadel eller inte? Nysve blir busigare med sadel och tryggare utan men vill ju inte trilla av 😧

Annons:
JoannaLi
2017-12-28 23:04
#7

#6 Men dåså! Be någon longera, eller sätt upp någon annan, så att någon rider och någon longerar, ge röstkommando och skänkel samtidigt så att han fattar galopp. Beröm! Minska röstkommandon allt mer, och ge mer och mer bara skänkeln. 

Ha sadel :) Det kan annars bli en duns i fattningen som kan skrämmas/ömma etc. 

Och känner du dig inte trygg, så vänta! Man behöver knappast galoppen för att rida, man kan göra så mycket utan den :)

Lona
2017-12-29 02:21
#8

Fast även om han har mycket muskler så kanske det inte är RÄTT muskler? Trav (som din häst verkar föredra även i frihet?) och galopp använder helt olika muskelgrupper, och i en annan samverkan. Jämför två elitidrottare, båda har toppkondition och är välmusklade men en höjdhoppare och en brottare har helt olika träningsupplägg och kroppsbyggnad. Han kanske behöver stärka sina muskler - det kräver en hel del att hålla ihop kroppen i en vettig galopp, och inte minst att göra en ordentlig galoppfattning - och även smidigheten? Jobba mycket med att stärka rumpan på olika sätt, gärna med just galoppfattningar när du longerar. Fatta galopp, låt honom ta några språng, sakta ner. Fatta ny galopp osv. Försök undvika att han slängtravar mellan nersaktningarna och galoppfattningarna utan ha en jämn, balanserad trav. Ut i skog och mark, klättra gärna, rid i kringelikrokar i skogen. Följ inte bara stigen/vägen utan rid ”offpist” så han får använda hela kroppen och även behöver lyssna på dig och dina hjälper. Men det handlar ju inte bara om HANS träning och form, det gäller även som ryttare att kunna sitta i god balans och att på bästa sätt kunna hjälpa honom att få en bra galopp. Nu säger jag inte att det är så, men om han måste anstränga sig att hålla ryttaren i rätt balans så är det naturligtvis mycket jobbigare än tvärtom. En ryttare som kan lösgöra och även samla hästen lite lagom ger mycket bättre förutsättningar för en bra, rund galopp än en ryttare som mer ”åker med” - eller kanske sitter helt i obalans.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Rafflan
2017-12-29 02:58
#9

Han är avlad för att trava och tränad för det, därför väljer han hellre trav än galopp, för att få en travare att galoppera måste du först träna galoppen från marken så han få muskler, det krävs mycket muskler för en travare att orka galoppera och balansera sig med ryttare jämfört med att galoppera själv i paddocken, och även lära in ett galopp kommando :)

[134643]
2017-12-29 09:25
#10

Hur länge har du haft hästen? Jag tycker inte att det är fel att vänta till efter vintern, och under tiden bygga muskler, förtroende och öva på glaoppfattningarna från marken. Speciellt eftersom du skriver att du är lite osäker, då är det lätt att du spänner dig och då blir det svårare för hästen. Att ta in en tränare är också guld värt!

Travis D
2017-12-29 14:40
#11

Jag har tänkt att jag borde vänta till efter vintern både för underlaget blir bättre och då har vi lärt känna varandra ännu bättre och mitt knä läkt. Har ju bara haft honom hos mig i ca 2 månader men har "känt" honom i ca 6 månader innan vi köpte honom. Vi har skaffat en privat tränare och så får vi hjälp av Maria som vi köpt honom av

shia
2017-12-30 17:57
#12

ska lära in min passhäst galopp nu, ridit in å utbildat honom i ett år . han bär sig i skritt å trav å går i bra form, fått mkt lovord från ridlärare/dressyrdommar som snabbt tittat förbi. VIll nu börja lära honom galopp för att komma vidare, men vill inte göra "fel" så vi har bokat in oss på veckoträning hos en tränare så ska be denne om hjälp:) 

en annan häst i stallet, som jag eg ridit längre men färre gånger(inte direkt haft honom i prio ett) men iaf så har jag börjat rida galoppintervaller i backe med honom, första gången förra veckan! låg brevid en som körde, tog tillbaka lite, gav galoppfattning och vipsXD då vart det galopp, en härlig galoppXD han som körde brevid(tränare å ägaren) frågade hur gjorde du, förstod han? har ni tränat på det innan eller? haha, hade ingen aning om hur jag gjorde men förstod gjorde han å hade just börjat trava lite mer på honom när jag red. 

vart bara 1 och 1/2 vända galopp den gången då både han å jag vart rätt trötta (1 mil ridit totalt, 1,5 km galopp) nästa gång vart det 4 intervaller, galopp 3,75 (drygt 3,5 km) och totalt reds det 1,7mil. 

då förstod han galoppskänkeln alla gångerXD så lätt resp svårt kan det vara.

men nja, tar nog hjälp av ridlärare till min passhästXD då jag vill vara mer nogrann med honomXD

Alma Johansson
2018-01-06 23:58
#13

Ta ett längre dressyrspö som du petar till lite lätt med alldeles samtidigt och galoppskänkeln och ta hjälp av en volt eller ett hörn så lättare får komma fram till rätt galopp. Eftersom din häst är en travare så är skänklarna ännu lite främmande för honom och än mer främmande är det nog när skänklarna byter plats och ena är mer fram och den andra bakåt, eftersom en galoppskänkel inte hör till vanligheterna för en travhäst, de har ju aldrig behövt lära sig dem! 

Ha dressyrspöet i den yttre handen mot yttre bak, eftersom det är det benet som ska starta fattningen. Den yttre skänkeln skall vara mer bakåt än den inre, helt riktigt. Medans den inre behöver du inte flytta, att den ska framåt har inte direkt någon större inverkan, utan håll den skänkeln mer som ett stöd för att hålla hästen kvar på spåret. Och under fattningen kan du också lite lätt ta i yttre tygeln, bara lite lätt för att förhindra att hästen knatar fram i en obekväm slängtrav. Din inre handen han en aningens högre upp än den yttre också.

Annons:
Travis D
2018-01-07 02:25
#14

#13 Han är rädd och blir typ nervös av spön och av någon anledning så ska han alltid busa i paddocken..

shia
2018-01-07 07:39
#15

Annat tips är att ta dressyrlektioner:) s får bådd du tips för ayt göra rätt å samt att du får hjälp ayt lära din

shia
2018-01-07 07:39
#16

Häst

Caf_Roy
2018-01-07 08:00
#17

Har du provat att fatta galopp över hinder? Det behöver inte vara högt, bara så pass att han hoppar och inte bara kliver över. Då borde han fortsätta galoppera efter hindret. Behöver han lite mer hjälp kan du lägga några galoppbommar direkt efter hindret också. Ha honom i en energisk men samlad trav fram till hindret, ge en lätt galoppskänkel vid avstampet och släpp fram i galopp. Funkar det och han hoppar över hindret och bommarna och fortsätter galoppera efter, säg att han är duktig och fortsätt galoppera ett par varv innan du bryter av och berömmer massor! Huvudsyftet med den här övningen är att lära honom att galopp är duktigt och något du vill ha samt att bygga upp hans förmåga och styrka att galoppera, så det blir lättare för honom att lista ut och kunna göra vad du ber om. När han blivit starkare i galoppen kan du successivt ta bort hindren.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Alma Johansson
2018-01-07 10:11
#18

Om han är spörädd så kan du ha någon som longerar dig under fattningen! Du får helt enkelt tänka hästen som en unghäst när det kommer till fattningen, eftersom han aldrig lärd sig det. Så du gör fattningen och longeraren ska se till att hästen fattar galopp, så kommer hästen successivt lära sig vad galoppskänkeln betyder.

Upp till toppen
Annons: