Annons:
Etikettislandshästar
Läst 1366 ggr
Emiliaforsberg03
12/27/17, 2:31 PM

Problem

Jag har lite problem med min 15 åriga islandshäst. För det första så springer hon av banan när vi tävlar, ibland när hon fått nog kan hon börja stegra och sist men inte minst så springer hon ibland ut ur paddocken. Vad ska jag göra imot detta,?

Annons:
Gronstedt
12/27/17, 2:36 PM
#1

Först och främst: Låt en duktig veterinär gå igenom hästen för att säkerställa att hon inte har ont någonstans och låt andra proffs kolla att utrustningen är i bra skick och passar.

Om smärta och obehag kan uteslutas, analysera situationen. Vad händer innan och  när hon gör så här? Vad ställer du för krav på henne? Vet hon vad hon ska göra och är trygg med det? Trivs hon med uppgiften? Är beteendet nytt? Vad har i så fall ändrats som kan få henne att göra så här? Vad gör du när hon gör så här?

Lona
12/27/17, 2:49 PM
#2

Instämmer med #1 men undrar också hur länge du har haft hästen?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Emiliaforsberg03
12/27/17, 2:53 PM
#3

Grejen är att hon är veterinär kollad pch det är inget problem med utrustningen, hon gör så med sadel, barbacka alla olika bett, grimma, Hackamore mm. Hon gör även så när hon longeras. Alltså springer ut ut paddocken. Men så fort nån sitter på och hon blir "ihållen" gör hon ingenting. På tävling tror jag mest hon blir stressad, men skulle gärna vilja komma på ett sätt att träna bort det… Vad gäller stegringen så funderar jag på om det är typ lathet, men alla säger att jag ska vara konsekvent. Grejen med det är hur är man konsekvent utan att göra illa henne? Dem säger att jag ska piska till henne, men jag vill gärna inte göra det.

Emiliaforsberg03
12/27/17, 2:54 PM
#4

Och beteendet är inte nytt, hon var värre förut. Hon testade mig rejält varje gång jag red. Men jag önskar att det går att få bort beteendet helt då hon är en fantastisk häst.

Gronstedt
12/27/17, 3:05 PM
#5

"Konsekvent" har ingenting med våld att göra, det handlar bara om att alltid ställa samma krav, alltid ge likadana hjälper  för det resultat man vill ha och alltid belöna samma beteende.

Den första och enklaste åtgärden är att stänga till paddocken, så att det helt enkelt är omöjligt att gå ut.

Sedan får du helt enkelt använda dina hjälper för att se till att hon inte går ut. Det är viktigt att komma ihåg att en häst går inte dit huvudet pekar, utan dit bogen pekar. Om du drar i hästens huvud för att svänga den bort från utgången, kommer bogen att gå åt andra hållet och hästen går dit den vill. Se till att hästen är rak i kropp och hals eller till och med svagt böjd och ställd åt det håll den vill gå. Och ge rejäl eftergift när hon går förbi utan att ge sig ut.

Och som sagt, analysera. Händer det varje dag? Varje varv? Med alla ryttare? I alla gångarter? I alla väder? Händer det något annat i eller utanför paddocken i samband med att hon vill gå ut? Vad gör hon när hon kommit ut? Vad gör du när hon försöker ge sig iväg.

Jag måste säga att jag är tveksam till om en häst skulle ge sig till att stegra av "lathet". Det är kräver ansträngning att stegra och det är något som en häst tar till för att verkligen säga ifrån på skarpen. Hon vill tala om något när hon stegrar - försök klura ut vad!

Emiliaforsberg03
12/27/17, 3:26 PM
#6

Tack för svar! Ska prova det med bogen! Sammanhangen hon stegrar på är: *när vi är på väg att rida ut själva, och hon kommit på att vi ska göra det också. * ibland gör hon det när jag ska ta galopp, direkt efter går hon över i gallopp. Nu är det så att det bara är jag som rider, men jag kan lite om hur hon hadde det innan. Hon som äger henne fick henne gratis sen så red en väldigt dålig ryttare henne innan jag började rida henne. Hon var rent ut sagt elak och gav henne hårda smällar när hon inte lyssnade. Kan hon stegra av osäkerhet? Då hon inte är väldigt skolad. Det går framåt för oss men jag vill att vi ska kunna trivas helt och hållet med varandra .

Annons:
Gronstedt
12/27/17, 3:42 PM
#7

#6: När jag hade egen häst, stegrade hon sig när vi skulle rida ut ensamma, eller när jag ville att hon skulle gå först. I hennes fall var det att hon var rädd och osäker och verkligen inte ville gå bort ifrån sin trygga hemmiljö, och jag var då inte tillräckligt trygg och duktig för att vara tillräckligt trygg för henne också.  Så det kan absolut vara en orsak även i ert fall. Och en sådan häst blir inte det minsta bättre om man skulle "piska till" den, så du gör helt rätt i att inte lyssna på dem som säger det. Möjligen kan du knacka lätt på ytterbogen med spöt för att hjälpa till att hindra hästen att ramla iväg åt det hållet.

Om jag var som du skulle jag jobba mer från marken. Gå ut och gå med henne, låt henne ta tid på sig att upptäcka att det inte är så farligt att vara ute ensam med dig. Var bredvid henne i stället för ovanpå tills ni lärt känna varandra bättre.

På Natural horsemanship iFokus finns många tips på bland annat de så kallade sju lekarna och andra saker man kan göra för att hitta fram till ett tryggt och tillitsfullt samarbete.

Lona
12/27/17, 4:50 PM
#8

@Gronstedt, du har alltid så kloka, välformulerade och kunniga svar! En stor eloge till dig :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Caf_Roy
12/27/17, 11:30 PM
#9

Är hon van att få stryk när hon stegrar sig ökar det spänningarna och blir en ond spiral, så var noga med att det aldrig blir några negativa konsekvenser när sånt händer, istället bara försöker du be henne igen mjukare så hon inte känner att hon måste försvara sig. Du kan "stänga till" oönskade vägar hon vill ta genom att hålla koll på bogen och så, hindra henne från att dra iväg, när hon slutar försöka gå ut andas ni och sen ber du henne mjukt att gå åt det hållet du ville. När hon märker att hon inte blir bestraffad kommer hon bli mindre ängslig och mer mottaglig för vad du vill. Ge mycket beröm och bekräftelse när hon gör något rätt, det bygger upp hennes självförtroende och tillit till dig.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Gronstedt
12/28/17, 9:24 AM
#10

#8: Tack för vänliga ord!☺️

Upp till toppen
Annons: