Annons:
Etikettfoder
Läst 2085 ggr
Råttälskaren4ever
12/26/17, 12:36 PM

När ska man ge sin häst foder?

Hejsan alla hästälskare! Jag undrar en sak. När ska man ge sin häst foder? Vissa säger på morgonen och kvällen. Och vissa säger efter ridpasset. Och vissa säger på kvällen men på dan kan man ge de ngt äpple eller så. Vilken har rätt? Och vilket foder ska man ge?

Annons:
DoktorVinter
12/26/17, 1:01 PM
#1

Såhär står det på www.ridsport.se

"– Hästen ska alltid ha tillgång till friskt dricksvatten och en saltsten.
– Grovfodret är hästens viktigaste foder och det kan den aldrig vara utan. Grovfoderregeln anger minst 1 kg ts/100 kg kroppsvikt/dygn.
– Ge inte hästen kraftfoder om det inte behövs.
– Är din häst överviktig eller för tunn ska du ändra på foderstaten. En överviktig häst behöver även mer motion.
– Grovfodergivan ska fördelas jämt över dygnet, ungefär 3-5 gånger per dygn."

Jag vet att när jag hjälpte till i en före detta kompis stall utfodrade vi med hö i hagen runt middag har jag för mig. Sedan blötlade hon lusern (pellets) och gav det senare på kvällen. Jag vet inte om det är så för alla hästar dock. Det beror nog på vikt och sådär! Googla lite så hittar du kanske bättre svar. Lycka till!

DoktorVinter
12/26/17, 1:03 PM
#2

Jag reserverar mig för viss glömskhet dock, då jag har jättedåligt minne! Kan ha varit så att hästen fick lusern till lunch…. Usch, svårt att minnas!

Tiktak697
12/26/17, 1:57 PM
#3

Kan sägs såhär som nr säger. Kraft ska man undvika men hö är altod bra pch böttre att ge . Tex innan ett ridpass kan de va bra att ge lite hö så att magsyran försvinner lite så stt deninte klukar up på oskyddade delar av magen de ger mer en tillfredställande lugnande magenoch känsla för hästen innan ridpass . Alltid alltid bättre med hö min får till pch med lite mellan morgon och Lunch och insläpp ska jag rida får den innan så att syran inte ger obehag . Där emot om den behöver gå upp i vikt ger man hösten i första hand mer hö och ser över kvaliten . Men ska man nu ge kraft så är det rekommenderat att sprida ut givan på flera måltider och att hösten äter hö 10 min inna den får kraft så att det inte orsakar magsår. Alltå ska man då som de säger sig självt inte ge hösten kraft foder innan ridning på tom mage och inte efter. Är de lucern som egentligen inte är böttre än ett bra hö och också grovfoder kan man ge utan oro om inte det är inpeletsform

Mvh Tiktak

JoannaLi
12/26/17, 4:32 PM
#4

När ska man ge sin häst foder? Vissa säger på morgonen och kvällen. Och vissa säger efter ridpasset. Och vissa säger på kvällen men på dan kan man ge de ngt äpple eller så. Vilken har rätt? Och vilket foder ska man ge?

Jag anser att hästen ska få så många ättimmar per dygn som bara möjligt, och om inte möjligt ska man ge så jämnt ätmönster som möjligt, dvs så många utfodringar om dagen som bara möjligt! Våra fick 4 ggr/dag, men hade gärna gett fler gånger. 

Och vilket foder beror på hästen, men foderstaten ska alltid baseras på så mycket grovfoder, hö/hösilage, som bara möjligt, och så lägger man till t.ex. mineraltillskott (beroende på analysen), eller olika energifoder om hästen inte klarar sig på enbart grovfoder.

Maleficum
12/26/17, 5:38 PM
#5

På ridskolan jag rider på får de hö 3-4 gånger per dygn (om jag minns rätt) och får kraftfoder vid lunchfodringen, sen har de alltid tillgång till foderhalm i boxen att pilla med och tugga på mellan fodergivorna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Vrilen
12/26/17, 7:06 PM
#6

Våra hästar som går på lösdrift har fri tillgång på grovfoder. Sen får dom kraftfoder efter ridning.

Medans dom som går inne på natten får grovfoder morgon, lunch,eftermiddag och kväll. Dom får sitt kraftfoder när dom får sitt kvälls hö.

Annons:
powerade
12/27/17, 1:51 AM
#7

Ju fler fodertillfällen. Desto bättre mår magen. Vanligast är väl morgon lunch kväll. När min stod på boxvila fick han ett proppfullt nät på morgon och ett på kvällen men det räcker betydligt längre än utan nätet.( stå vanligtvis på lösdrift) Ger man hästen tillräckligt och bra hö så behövs oftast inget tilläggsfoder. Matar man med kraftfoder o.s.v ge antingen före ridturen( om de står på lösdrift ska det inte vara några bekymmer) eller till en annan måltid. Att mata efter ridturen kan ge vissa hästar mer hemlängtan ;)

Travis D
12/28/17, 2:42 AM
#8

Det beror ju på häst till häst hur den motioneras m.m. min häst rids ca 2-3 går i veckan i ca 1-3 h. Han går på fri tillgång till foder på lösdrift. Min äter bara hö och mineraler efter ridpass (kan smyga in en morot eller två).

Upp till toppen
Annons: