Annons:
Etikettridning
Läst 3233 ggr
DoktorVinter
12/23/17, 3:33 AM

Rida som överviktig/tjock?

Jag har alltid varit överviktig. Nu för tiden är jag tjock. Försöker vara tillfreds med detta eftersom det är extremt svårt för mig att gå ner i vikt. (Har en hormonell obalans i kroppen plus sjukt sockerberoende..) Jag vill heller inte sjunka in i min ätstörning igen, som jag har haft i flera år. 

Jag red under fem år totalt och slutade när jag var 16 pga smärtor i foten. 

Nu undrar jag om det är -någon- hästras som kan bära en överviktig ryttare eller någon ridskola (eller annat stall) i Göteborgsområdet som tar emot överviktiga ryttare? Jag vet ju att viktgränsen oftast är 95 kg på ridskolehästar. Men hästar är det enda jag mår bra av och jag har inte ridit på 8 år.. Jag kommer ha som nyårsmål att kunna rida en häst i december 2018, men frågan är om jag lyckas gå ner så mycket. Jag vill inte säga en exakt vikt, men jag väger nästan lika mycket som 2.5 människor. Det är ungefär 1 människa att "gå ner" tills jag väger 95 kg kan man säga. 

Just nu har jag bestämt träff med en person som, ifall vi klickar, kommer låta mig hjälpa till med hästarna i hennes stall i alla fall. Det är en bit på vägen!

Alla tips välkomnas med öppna armar. Tack på förhand!

Annons:
tiger tok
12/23/17, 6:24 AM
#1

Kallblod brukar vara starka, fjordingar, kallblodstravare, ardenner, brukstyp av nordsvensk tex!

tiger tok
12/23/17, 8:20 AM
#2

Kan det förresten vara ett alternativ att köra häst och vagn/arbeta från marken med höstarna? Eller är det just ridning som är av intresse?

Tiktak697
12/23/17, 9:04 AM
#3

Min mamma är så kallat tjock och har avstått ridningen just för att hon anser man har ett ansvar . Vem ger mig rätten att behandlad ett djur så vem säger att det är godkänt och hur starkt djuret än är ok sitta lite på de men stt rids rida träna eller bara rida ut är inte ok säger mamma. Jag har mitt ansvar och inte orsaka djur något lidande pg mitt egna nöje. De finns inga bevis på som säger stt en häst pallar mer eller minde eller om man säger så ska orka mer en den andra eller bekväm med det. Gymmar man tex säger mamma vissa vikter är jobbigare än andra men du kommer till en pungat där det är obekvämt även för den starkaste vist klarar du den men det är inte särskiljt bekvämt den stunden det är bara något du klarar av och inte i en timme kanske bara i några min. Så näää säger mamma kommer aldrig rida tills jag går ner Ovs om de så sker aldrig självisk är inte mamma och ansvarsfull. Där emot pysslar mamma i stallet mockar tömkör rör på sig hela tiden ser efter sin kost allt mer och utan att änka på det så har hon tappat i massor

Mvh Tiktak

Gronstedt
12/23/17, 6:50 PM
#4

TS, de få undersökningar som finns tyder på att en häst kan bära cirka 20 % av sin egen kroppsvikt utan att överansträngas. Andra begränsningar ligger i hästens byggnad, muskelsättning och träningsstatus, men 20 % är ett riktvärde att utgå från. En kraftig halvblodstyp på 650 kg kan alltså bära cirka 130 kg vid "normal ridning". Om man bara skrittar en liten stund, kan hästen bära betydligt mer. Snabba gångarter med stor belastning sliter naturligtvis mer på hästens kropp. Själv är jag nära de där 20 procenten för hästen jag rider, varför jag inte rider alla dagar - vanligen ett eller två ganska korta pass per vecka. I övrigt kör vi, tömkör, tränar Trail in Hand med mera. Det finns mycket mer än ridning man kan göra tillsammans med en häst.

DoktorVinter
12/23/17, 7:43 PM
#5

Tack för era svar hörrni! Ja, det är själva ridningen, och då främst galopp och hoppning, som är av intresse. Jag försöker vara så ansvarsfull jag kan och det är därför jag vill förändra min kroppsform nu, för att kunna göra det jag älskar att göra utan att skada hästarna. Men jag tycker om att arbeta med hästar från marken också, att tömma hästar är roligt, även om jag bara testat en gång. (Det var en katastrof för övrigt,  men lärorikt och intressant!) Jag hoppas på att få utlopp för min hästkärlek när jag väl har hittat ett fint stall med snälla, omtänksamma människor och hästar som blir glada av att se mig komma i stallgången. Haha. Ja, jag är MER än pepp på att få hänga i stallet igen. Vi får se om det klickar med kvinnan jag ska träffa på onsdag. Jag uppdaterar er gärna efteråt!

Maleficum
12/23/17, 9:01 PM
#6

#5 Hoppas det går bra på onsdag och att allt funkar :D att bara börja hänga i stallet och umgås med hästar kommer säkerligen av sig själv hjälpa dig komma ner i en vikt där du kan börja rida igen! :) Håller tummarna för dig!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Tiktak697
12/24/17, 6:12 AM
#7

Men vad fint av dog vi håller tummar och tår för dig Good jul uppdatera mer en gärna kul att få följa ❤️

Mvh Tiktak

powerade
12/26/17, 11:25 AM
#8

Red en kallblodtravare och satt upp 100kg på honom. Blev inte så många steg då man såg att han tyckte det var jobbigt. En brukshäst eller en som är bättre musklad eller så skulle nog klara ett par kilo mer. Sen har vi ju större arbetshästar vilka brukar klara mer vikt. Även om man har kilon för mycket är det ju inte säkert att man är för tung heller.. beror ju på hur lång man är också.

Gronstedt
12/27/17, 3:19 PM
#9

Hoppas det går bra!

En annan sak är att man får massor av "gratisträning" när man håller på med hästar, och ännu mer när man faktiskt arbetar dem från marken. Det ger kondition och styrka och kan till och med underlätta viktnedgång. Jag har själv mycket svårt att gå ned, men är trots min vikt ganska vältränad och har hyfsad kondition - tack vare hästlivet.

Rafflan
12/29/17, 3:02 AM
#10

#8 kallblodstravare är sällan speciellt grova så bara för dem heter kallblod betyder det inte att dem kan bära lika mycket som tex ardenner, bruks nordis, mm

DoktorVinter
12/30/17, 2:40 AM
#11

Hej igen! Det gick väldigt bra i stallet och jag ska dit varje onsdag nu framöver. 2018 blir ett hästår! :) Jag är väldigt exalterad! Jag SKA bli hälsosam nu! För hästarnas skull!

Maleficum
12/30/17, 10:19 AM
#12

#11 Vad roligt! Grattis!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cola&Bacardi
1/1/18, 8:11 PM
#13

#11 Vad kul!

Mvh Linnea 

Annons:
Upp till toppen
Annons: