Annons:
Etikettridning
Läst 1774 ggr
Wwsio
2017-12-20 13:42

En fråga till er ryttare

Är ni medvetna om vad ni gör när ni rider en häst? Vilken skada ni gör alltså. Här är en lista, och det är inte ens allt. Ni ger trycksador på hästens rygg när ni sitter på den och sliter på ryggraden när ni hoppar upp. Vilket faktiskt är en väldigt vanlig orsak till avlivning. Utrustningen väger totalt ca 15 kg, sen en ryttare på 75 kg. Alltså 90 kg. Benlindor, benskydd osv värmer senorna så mycket så dom skadas. Tvådelade bett eller bett med fler delar viker sig lätt i munnen när man drar och rycker i tyglarna. Ni vet när hästen tuggar utan anledning när man tex rider? Då har bettet vikt sig i munnen och trycker mot gommen. Hästen försöker undvika smärtan när den "tuggar". Hästskor tillåter inte hästens fötter att vidga ut sig som dom ska. Hästskor är också en anledning till skador i hovarna. Träns med nosgrimma (?) trycker ihop nosryggen och käken och orsakar skador. Träns som inte tillåter hästen att öppna munnen tvingar hästen att leva med smärtan som orsakars av bettet. Är ni ryttare medvetna om allt det här? Isåfall, hur tänker ni? Ni plågar ett djur för eran njutning och för att ni ska ha kul. Samtidigt som ni säger att ni älskar hästar.

Annons:
Gronstedt
2017-12-20 14:01
#1

Är du medveten om att du kläcker ur dig icke underbyggda påståenden? Kom igen när du har verkliga data, så kommer du att få svar.

Eelliiee
2017-12-20 14:57
#2

Hur kan du sitta och kasta skit på folk när du inte vet om något av detta är sant. Kom med riktig fakta och klaga sedan.

Wwsio
2017-12-20 15:14
#3

#2 kastar skit? När har jag kastat skit? Jag frågar er ryttare hur ni fortfarande kan rida fast det skadar hästen så otroligt mycket. En enkel fråga. Och hur vet du att det inte stämmer? Vildhästar som aldrig mött människor skadas väl inte utan anledning? En 9årig ponny på ridskolan jag gick på förut avlivades på grund av tryckskador, så jag har ju faktiskt källor. Det finns videos på Youtube med bevis och fakta om just detta. Nu vägrar du se sanningen för att du själv rider.

Lona
2017-12-20 15:40
#4

Det är klart att FELAKTIG hantering inte är bra, men ponnyn du nämner har ju uppenbarligen inte hanterats korrekt. Det är precis samma sak med en hund, hanterar du den fel så är det inte bra, men korrekt hantering och utrustning gör ingen skada och orsakar heller inte obehag. YouTube är för övrigt inte särskilt trovärdigt som källhänvisning.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vikan
2017-12-20 15:45
#5

Fel hantering, utrustning som inte passar eller hård ridning kan sådant hända, visst. Men sköter man det och inser att hästar inte är en maskin är det sällan man skadar hästen.

Gronstedt
2017-12-20 15:54
#6

TS, kom med riktiga källor om du vill diskutera. Icke namngivna filmer på YouTube eller icke verifierade påståenden är inte att betrakta som vederhäftiga källor.

Att komma med hätska  och icke underbyggda anklagelser kan däremot mycket väl anses vara att "kasta skit", vilket du gör i #0.

Annons:
tiger tok
2017-12-20 16:40
#7

Man kan hoppa upp från pall eller ramp. Korrekt utrustning är gjord för att vara skonsam mot hästen. Man säger att hästen är viktbärande eller inte, alltså kan man inte rida alla hästar om man väger 75 kg. Alla använder inte benskydd, och hästen får allt ta och göra sig ordentligt varm isf. Därför finns det olika bett eller bettlösa träns, för att alla hästar skall kunna ha utrustning som passar dem. Det är därför många låter sina hästar gå barfota eller med barfota skor. Vilka allvarliga skador sker pga skorna om dem är i rätt form, storlek och påsatta av välutbildad hovslagare? Därför finns det mått för hur hårt nosgrimman skall sitta. Jag är själv hästägare, och både rider och kör hästar, samt tidigare gått på ridskola.

Vrilen
2017-12-20 18:30
#8

Kom med riktig fakta, så är det diskonterbart.

Har egen häst så du vill väl kalla mig djurplågare?

Rider min häst på bettlöst då jag inte är ett stort fan av bett och vad det gör. Hästen har endast skor fram för att hon BEHÖVER det. Hon har hovar av låg kvalitet som gör att hon går ner dom väldigt fort eftersom hon går på lösdrift, vilket kan leda till att hon får problem med ryggen då.

Innan du går och tror saker så finns det fler sidor av myntet. Inte bara den du vill se. Det finns mycket hemskt i hästvärden men det finns ett snyggt sätt att göra det.

Du kanske aldrig har hört om olika ridstilar? Men då ska jag tala om för dig att det finns väldigt många, däribland frihetsdressyr, WE och så vidare.

Om du ska starta en sån här diskussion så var iallafall lite påläst om ämnen och kom med bra källor.

Wwsio
2017-12-20 20:36
#9

#7 Självklart kan man lösa det på andra sätt. Men en häst är inte gjord för att ridas på. Varför har vi ben isåfall? Är det inte sprickor i hoven som orsakas av hästskor? Är inte särskilt hästintresserad längre men har läst på en del. Skrev inte att det sker allvarliga skador, det har du hittat på själv. Men som du skrev, vissa använder inte benskydd, vissa har inte bett. Det här var en fråga till dom som använder det. Dom som väljer att skada hästarna med benskydd och bett.

Wwsio
2017-12-20 20:47
#10

#8 Men varför har hästen låg hovklavlité? För att hästen inte får rätt foder? Eller är den sönderavlad på grund av människor? Jag var intresserad av ridning, och har hört talas om många ridstilar. Varför skulle jag annars skriva en tråd om det ifall jag inte vet något? Think like a horse är en youtubekanal som förklarar varför viss utrustning är dålig. Videon "the effects of the bit" är en video som visar vad som händer i munnen när bettet viker sig. Dom har argument i dom videorna. Sen har vi Google. Källkritik var något jag fick lära mig i skolan, så jag har checkat olika sidor som säger samma saker. Då borde det stämma, för 3 olika sidor brukar ju inte skriva om samma sak om det inte är sant och dessutom inte har en pålitlig källa. All fakta är inte tagen från internet. Jag pratade med ridlärarna på ridskolan om ponnyn och dom berättade att han var allvarligt skadad och hade tryckskador.

Vikan
2017-12-20 20:57
#11

#9 Å andra sidan har vi ridit hästar i århundranden och det är inget direkt nytt fenomen.

 Sen finns det både för- och nackdelar med all sorts utrustning och i modern tid har vi utvecklat så många olika typer av samma utrustning för att försöka säkerhetsställa passform och minska slitage. Jag vet att t.ex. många använder benskydd vid ridpass för att förhindra att hästen trampar på sig för det kan gå riktigt illa. Bett har jag dock fortfarande delade åsikter om, men de skarpare betten är jag inget större fan av alls. Men ridning behöver inte alls vara skadligt

Lona
2017-12-20 20:57
#12

#10; Ok, nu skall jag vara hård - men du kanske inte ska kasta sten i glashus med tanke på din tråd i hundforumet?
Det problemet är knappast löst särskilt bra av dig, även om du försöker, eller hur?

Det går för övrigt hitta hur många källor med felaktig info som helst, med allt från att det finns gröna gubbar på Mars till att det är giftigt för hästar att äta vanligt gräs. Bara att googla…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tiger tok
2017-12-20 21:21
#13

Ja, skadorna i hovarna som orsakas av skorna måste ju vara såpass allvarliga att de trycker ned anledningarna till att vissa hästar har skor. Jag kan ju då tillägga att jag både använder bett och benskydd ibland. Bett används då min häst är 23 år gammal och alltid har ridits/körts med bett, och jag har köpt honom när han var 22 år. Iom att han funkar bra med bett och jag vet hur bett skall hanteras så fortsätter jag att använda det, på honom. Benskydd använder jag bl.a. vid transport, för att förhindra skador, även fast han är kolugn med att åka transport. Jag vet vilka förödande skador felsittande utrustning orsakar.

Annons:
Wwsio
2017-12-20 21:38
#14

#12 du drar in det för att sänka mig i det här ämnet? Ett helt annat ämne, har inte ens skrivit om någon hund i den här tråden. Det är patetisk att du tar upp andra saker bara för att du tycker jag har fel. Och jag vill inte ha folk som du i mina trådar, som inte har en aning om hur man beter sig. Tack och adjö.

Lona
2017-12-20 21:44
#15

#14, Sorry, men det är inte du som bestämmer vem som får svara i "dina trådar". Det här är ett diskussionsforum, om du inte märkt det?
Fine, hundtråden kanske inte har med detta att göra - men då kanske du skulle inse att man kan se med ödmjukhet på saker och inte anklaga folk direkt?
Om det inte var din avsikt med trådstarten så kanske du bör läsa igenom det du skrivit, med tanke på att det inte bara är jag som reagerat på ditt inlägg - som tolkas som ett påhopp.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ms_Raptorskull
2017-12-20 22:05
#16

Frågan är väl mer om du är medveten om hur outbildad du är. Liksom de människor som behandlar hästar på ett dåligt vis.

Vrilen
2017-12-20 22:09
#17

#8 

Jätte bra att du tittar på Rick's kanal! För vill du veta en sak? Jag hanterar min häst på precis samma sätt! Med respekt och en avläsning av hästen.

Min häst har alltid haft dålig hov kvalitet. Och nej, hon är inte sönder avlad. Hon är en himla korsning och ej avlad till att vara bra på något särskilt.

Hon föddes med lite kortare framben ( precis som sin mamma ), och om du inte visste det så lägger hästen 70% av sin vikt på frambenen. Då nötts hovarna av snabbare. I det vilda hade hon dött eftersom dom rör sig hela tiden. Det finns inga brister i fodret då hon äter tillskott för att hjälpa till med hovarna så som kiselgur.

Låter verkligen som du försöker dum förklara en hel sport TS🤔

Wwsio
2017-12-20 23:40
#18

#15 Tolkar ni det som ett påhopp, fine. Anledningen till att jag inte vill ha dig här är för att du bara är triggered. Du är triggered för att jag inte vill lyda dig för att du tror dig veta allt. Jag fattar att du bara kommer sprida negativitet.

Wwsio
2017-12-20 23:41
#19

#16 Outbildad? I vad? Hur menar du? Vad har jag fel i?

Herveaux
2017-12-20 23:46
#20

#18 Lonaa är väldigt kunnig om både häst och hund och sprider både mycket kunskap och positivitet omkring sig här på iFokus. ❤️

Du borde läsa och ta till dig vad folk skriver (både här och i andra trådar…) och inse att du själv har en del brister i dina egna kunskaper.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Ms_Raptorskull
2017-12-20 23:50
#21

#19 ..Vart ska jag börja? Allt? En häst som hanteras rätt, med utprovad utrustning tar inte skada från det du nämner. Det är tyvärr ofta inte fallet på en del ridskolor där hästarna får hanteras lite hursomhelst, så det blir lite knasigt att jämföra ett sådant fall med allmän hantering av häst.

zemlathebunny
2017-12-21 02:04
#22

Åh herregud TS du skämmer ut dig!

Lona
2017-12-21 07:57
#23

#18, Tack för ett gott skratt såhär på morgonen! Lite vilse i pannkakan, kanske? Jag tänker inte hålla på och tjafsa om VEM det är som egentligen sprider dålig stämning här och har tråkig attityd i sina svar men en hint kanske är hur många som håller med om ens synpunkter… #20, Tack! <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Wwsio
2017-12-21 08:14
#24

Låter inte det lite dumt? Hur ska jag veta vad ni tycker är fel om ni bara skriver att jag har fel? Berätta vad som är fel istället.

Gronstedt
2017-12-21 08:23
#25

#9 innehåller flera exempel på svepande, oriktiga påståenden. 

"Men en häst är inte gjord för att ridas på. Varför har vi ben isåfall?" Och pretroleum är inte gjord för  att hällas i bränsletankar, hundar är inte gjorda för att gå fot och kaniner är inte gjorda för att hoppa hinder heller, så den frågan är mer filosofisk än specifik för hästsporten.

"Är det inte sprickor i hoven som orsakas av hästskor?" Hovsprickor kan ha många orsaker, men syns oftare på oskodda än på skodda hovar. Underlag, foder och genetik påverkar och  hovbeslag kan behövas för att motverka sprickbildning. Får hästen sprickor i hovarna AV beslagen, har man en extremt inkompetent hovslagare.

"Dom som väljer att skada hästarna med benskydd och bett." Benskydd varken överhettar eller skadar senorna. Felaktigt använda, olämpliga skydd, benlindor eller bandage, som sitter på många timmar i sträck, kanske även när hästen inte arbetar, KAN skada senor och andra strukturer. Felaktigt inpassade bett och skit bakom styret KAN orsaka obehag och till och med skada, men det är ingenting som är generellt sant för alla kombinationer av häst, människa och huvudlag.

#19: Ingen vet ju vad du är utbildad i eller inte, men ingenting du har skrivit hittills tyder på att du har varken utbildning, kunskap eller vilja till lärande i fråga om hästar eller ridning. 

Naturligtvis förekommer problem och skador inom hästsport generellt och ridning speciellt. Det finns all anledning att diskutera detta. Men då ska man diskutera verkliga problem med underbyggda argument.

Caf_Roy
2017-12-21 10:22
#26

Jag rider mina hästar med olika bett eftersom jag har provat olika sorter (även bettlöst) och dom har visat vilka sorter just dom trivs bäst på. Det är olika från häst till häst men mina trivs bäst på tredelat tränsbett och odelat Pelham. Självklart går det att skada hästen med dom så det är upp till ryttaren att inte göra det utan att använda dom för att mjukt kommunicera med hästen på ett sätt den tycker om. Skor har vi för att den moderna hästen är avlad på prestation och inte hovkvalitet, så det är väldigt få moderna hästar som kan gå utan skor. Tro mig, med tanke på vad skorna kostar skulle jag bli överlycklig om dom kunde gå utan, men det kan dom inte. Angående att hovarna utvidgar sig gör dom det i skorna också, efter verkning sticker skorna ut lite runt hoven och när hoven har vidgat sig så långt skon tillåter är det dags att verka igen. Tryckskador kan hästar få av dåligt utpassad utrustning, ligger sadeln korrekt fördelar den tyngden och gör det bekvämt för hästen. De flesta ryttare sitter också upp från en pall för att undvika att slita på hästens rygg. Angående benskydd och lindor vet jag, till skillnad från dig, hur dom påverkar hästens ben och kan därför använda dom på rätt sätt, vilket hjälper hästarnas ben. Du kanske borde skaffa dig lite bättre information om hur verkligheten ser ut innan du slänger ur dig såna här saker.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

powerade
2017-12-21 12:58
#27

Jag rider min häst på rak bett eller bettlöst då han inte gillar något annat. Vi har en sadel som är utpassad av sadelprovare som känt genom hästen om hårda muskler eller liknande som kan komma om man har felaktig sadel. Och han kändes väldigt bra. Så jag antar att han inte att han blivit skadad av sadeln så som du vill påstå att det blir utav att man rider. Vi har inga benskydd eftersom han inte behöver det. Vi använder skor för att han ska kunna få röra sig normalt då han annars slipar ner på hovarna så mycket att dom blir sne och han får dåliga vinklar i ben och står med benen under hela kroppen istället. Allt som du påstår att vi skadar hästarna. Nej. Kan väl hålla med om att en häst inte är byggd för att man ska rida på dem. Men med bra utrustning och noggrann och varierat arbete så blir de inte skadade.

Annons:
vallhund
2017-12-21 13:11
#28

animals fur help peta photoshop protesting shouting yelling - 2032427264

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[134643]
2017-12-21 14:17
#29

Oj, vilket angrepp! Hade du velat ha en diskussion hade du knappast formulerat dig så. Du får nog förvänta dig att folk blir lite defensiva när de blir attackerade, speciellt när det handlar om något de lägger ner så många timmar och hela sin själ i att göra. Nästa gång du vill diskutera något så testa med att fråga om hur andra upplever saker innan du utgår från att du har rätt.

axa
2017-12-21 21:05
#30

Jag blir lite nyfiken vart du fick motivationen ifrån att göra angrepp på ryttare för? Var ponnyn som avlivades en favorit vilket gjorde dig upprörd?

Jag personligen gillar inte den typiska ridskoleverksamheten som är standarden idag - utifrån vad jag har sett (finns självklart undantag!), och kan se mycket som är fel inom ridsporten. Men majoriteten strävar alltid efter hästens bästa. Stora varierande hagar, att de får ha en flock, analyserad och rättfärdig kost, får aktiveras dagligen på olika sätt (INTE bara ridning, jag vill även att min häst ska få möjlighet att "vila" ryggen, och arbetar därmed från marken och tricktränar varav vi i dagsläget bemästrar 41 trick, gör frihetsdressyr, går långa promenader i skog och mark, vattentrampar den varmare årstiden, osv., flera gånger i veckan). Mer aktivering än vad din hund tycks få. Och jag har haft honom i 1.5 år, då jag har studier 08-15.30, åker till stallet vilket tar 1h, mockar och gör höpåsar, m.m., vilket tar 1h, fixar med min häst vilket i regel tar 3h varje dag (ofta mer), åker sedan hem 1h. Vips så har 6h passerat. Har jag tid och möjlighet så spenderar jag utan problem +8h i stallet, det är standard för mig. Pluggade den tid som behövdes då jag kom hem på kvällarna. Man får saker att fungera om man vill, man får göra uppoffringar. Man kan inte sitta och vänta på att saker ska komma till en. 

Jag måste säga att det är intressant med detta angrepp utan bakomliggande kunskap eller fakta, mer än en utnött ridskolehäst du inte alls vet den fulla bakgrunden eller skötseln till. Tänker inte försvara ponnyns död, då jag inte är förtjust i ridskoleverksamheter. Skulle inte kunna stödja de längre, men dem har satt min grund jag bär på idag. 

Många privatryttare känner sina hästar utan & innan, kan se på hästen om problem finns eller känner det på dem. Intressant fakta för dig - problem hästen kan bära på är ofta lättupptäckta då man rider dem, eftersom man kan känna hur hästen rör sig och arbetar.

Bett är inte alltid så trevliga, nej. Jag gillar inte bett så värst mycket, jag har kämpat med bettlöst, men alla hästar är olika, och det är bara att acceptera. Min häst är inte nöjd att ridas bettlöst i dressyren - det får jag då acceptera tills vi nått den punkt där han klarar det. För om jag inte respekterar att han inte har styrkan och förståelsen som krävs - så kommer han gå sönder kroppsmässigt. Kan jag inte rida honom som han bör ridas, i en korrekt form och utföra arbetena som de ska så att han jobbar igenom hela kroppen - så kommer han inte hålla ö.h.t. Hästarna som lever i fångenskap har inte den ytan som vildhästarna har, det gör också att man inte bara kan ställa av en häst i en hage och förvänta sig att den ska må bra. En häst som inte får mental och fysisk stimulans mår inte bra och blir deprimerad, frustrerad, svårhanterad och farlig i många fall. 

Min häst är helt barfota. Har "gummitofflor, aka barfotaboots" om underlaget är extremt grusigt eller om han har blöta hovar under de tuffare årstiderna då de slits enklare då. Jag föredrar barfota - men det är en hel del jobb och åtanke bakom det som inte alla orkar med eller klarar av. Man bör även ha förståelse för att människan rubbat det naturliga urvalet hos alla djur i fångenskap, och att även de svaga individerna levt vidare och fört generna till ett sämre resultat. Därför finns det många hästar som BEHÖVER ha skor för att inte plågas dagarna ut i ända. Du vet, du har förstört dig själv. Varför går du med skor för? För att du måste? Nähe, jag tycker att alla människor ska gå barfota - det är ju naturligt?! Tänk efter lite.

Benlindor och benskydd är för att skydda hästen och används på vettiga grunder. Varför skulle vi frivilligt förstöra våra hästar när dem redan kostar så mycket som dem gör (och vi såklart älskar dem) 😉

Utrustningen har du uppenbarligen ingen aning om. Det är nämligen så att det varierar helt och hållet från vilken storlek av häst - och vilken utrustning man använder. Westernsadlar är i regel tyngre, men utformade för en bred och stor tryckfördelning som skonar hästen, min allroundsadel är t.ex några kilon tyngre än min dressyrsadel som är jättelätt i vikt. Barbackapaddar väger något enstaka kilo. Vet du hur många discipliner det finns inom ridsporten - och alla har olika utrustning anpassade för att skona hästen inom just det. Nosgrimman har ju flera hål att sättas i, och då är det upp till en själv att kunna avgöra att det inte är skadligt för hästen, och om man inte vill ha nosgrimma så är tränsen så smart gjorda - att man kan ta bort dem 😮 eller kanske ännu bättre för den som ej vill ha det - köpa ett träns utan nosgrimma - sånt finns också!

Vet du hur många yrken det finns inom hästvärlden? Hur mycket man betalar för rehab, förebyggande träning såsom vattenband, massörer, kiropraktik, akepunktur, osv, osv. Enorma summor pengar. 

Vikten, är viktig att tänka på. Men bara för att du har en viss vikt, betyder det inte att du kan rida vissa hästar. En välbyggd D-ponny som är rätt och bra musklad kan bättre bära upp en ryttare än en större omusklad. Mycket handlar även om ryttarens ridning och balans. Hur du rider kommer speglas i  välmåendet hos din häst.

Hästen har varit domesticerad i 6000 år, hade hästarna tagit en sådan extrem skada av ridningen så hade vi inte gjort det i dagsläget och de är avlade för att hålla till sina ändamål. Dessutom, vissa hästar med ryggproblem BEHÖVER ridas så gott som varje dag för att deras ryggtillstånd inte ska förvärras och den därmed ska behöva avlivas eller ständigt plågas. Men detta visste du nog inte om - hur tänker du kring det?

Jag t.ex., sätter alltid min häst framför mig själv. Är det något så är det alltid han som är prio ett. Oavsett vad. Skulle han visa obehag av att jag satt upp eller red runt - så skulle han säga ifrån. Vill han inte något - så gör han inte något. Ändå ställer han upp för mig i ur och skur. T.ex. om jag planerar gå en promenad med honom på kvällen, varav han inte känner för det och tvärvägrar att gå - står där som en åsna - då tvingar jag honom inte, för det är för hans skull jag tar promenaden och vill han inte gå en promenad just då så blir ju inte jag lyckligare av att tvinga honom när jag vet att han inte uppskattar den. Ändå så kunde han tidigare den dagen vara jätteglad över att vi red ut och red full galopp i skogen och klev över stock och sten, i repgrimma. Jag tänker utifrån honom och analyserar beteende och helhet. Jag ändrar åsikt eller tanke direkt om jag upplever det vara bättre för honom.

Åter tillbaka till min tankeställning i början, hur fick du för dig allt detta?

Travis D
2017-12-21 22:44
#31

Att du skriver detta är nästan en skam för ryttare. Alla detta falska fakta du skriver är en skam. Du kanske plågar din häst men det gör för i helskotta ingen annan frisk. Dessutom väger inte alla ryttare 75 kg och du är uppenbarligen inte erfaren om hästar efter all denna falska fakta. Om hästarna hatade detta så mycket varför tillåter dom du då? Och nu kanske inte har något band till dina hästar men jag och min har ett mycket starkt. Att du slänger skit på oss är skamligt. Nysve behöver motioneras och jag hjälper honom. Vi är bästa vänner inte ägare och djur utan vän och vän. Nysve finns alltid här för mig och jag älskar honom och jag vet att han känner likadant jag menar han väger mer 50 gånger mer än mig Nysve kan sticka om han vill men han VÄLJER att stanna. Frågan är inte hur vi tänker utan hur du tänkte när du skrev denna skit. Vad har du hört all detta ska du skriver? Du måste pratat med en plågare eller något för den du prataded vet inget om hästar.

Tyst
2017-12-22 13:48
#32

Vilket roligt inlägg! Youtube är inte världens bästa källa tyvärr. Läs gärna mer om hästar och vår ridnings påverkan på hästar i till exempel PubMed eller Google Scholar.

Emiliaforsberg03
2017-12-27 15:10
#33

1. Idag och i flera tusen år har hästar avlats till att bära. Tro mig alla hästar kan inte bära men idag är man noga med hur dem bär och så dem gör det på ett korrekt sätt utan att skada dem. Beroende på ras (och individuellt) kan en häst galant klara 90 kg. 2. I dag så är det mer än vanligt att man provar ett antal olika bett innan men väljer ett så att det passar hästen. Alltså så att hästen är bekväm. 3. Visst kan lindor vara skadliga, men har man dem på så länge så dem blir det är man rent ut sagt djur plågare. Man använder lindor för att skydda dem och inget annat. Personligen använder jag utrustning som fördelat vikten på ett korrekt sätt enligt min häst. Du kan inte komma och påstå att vi alla är djurplågare när du tydligen inte vet hur det går till. Klaga i andra länder där djur plågeri är lagligt. Kom inte till oss som är ett av dem bästa länderna i världen och klaga. <3 lycka till att få bekräftelse och uppmärksamhet lilla vännen

Rafflan
2017-12-29 03:14
#34

Ni ger trycksador på hästens rygg när ni sitter på den och sliter på ryggraden när ni hoppar upp. Vilket faktiskt är en väldigt vanlig orsak till avlivning. Utrustningen väger totalt ca 15 kg, sen en ryttare på 75 kg. Alltså 90 kg.
En korrekt sadel och korrekt ridning ger inga skador, men bra att du poängterar hur viktigt det är med korrekt utrustning och ridning 

Benlindor, benskydd osv värmer senorna så mycket så dom skadas
Samma här, skydd, lindor, mm som används korrekt skadar inte, men åter igen så använder folk utrustning utan kunskap vilket skadar hästarna

Tvådelade bett eller bett med fler delar viker sig lätt i munnen när man drar och rycker i tyglarna. Ni vet när hästen tuggar utan anledning när man tex rider? Då har bettet vikt sig i munnen och trycker mot gommen. Hästen försöker undvika smärtan när den "tuggar".
För långa bett viker sig i munnen, rätt längd på bett viker sig inte i munnen, men 2-delade bett ger ett konstigt tryck i munnen och dem flesta använder inte dem pga det. Man ska inte dra eller rycka i tyglarna! Hästen tuggar inte pga smärta, dock kan den lägga tungan över bettet pga smärta eller gapa pga smärta.

Hästskor tillåter inte hästens fötter att vidga ut sig som dom ska. Hästskor är också en anledning till skador i hovarna.
Hästar som skos av utbildad hovslagare har inga problem pga skorna.

Träns med nosgrimma (?) trycker ihop nosryggen och käken och orsakar skador. Träns som inte tillåter hästen att öppna munnen tvingar hästen att leva med smärtan som orsakars av bettet.
Korrekta nosgrimmor orsakar inte skada. Dock är det många okunniga som använder dem felaktigt som du skriver det och då orsakar skada.

Alla dina frågor tyder på att du har 0 kunskap om utrustning, dess inverkar och hur den ska sitta, det är bra att du verkar förstå vilket lidande dålig och fel utrustning och ridning orsakar hästen. Men du verkar ha missat att korrekt utrustning och ridning inte skadar hästen :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: