Annons:
Etikettridning
Läst 1120 ggr
Travis D
12/17/17, 7:21 PM

Barbacka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har haft Nysve u 1 månad och vi har blivit bra vänner. Vi rider i skog och han går fram överallt m.m och vi har blivit mycket bra vänner faktiskt han är söt och gullig hahah och sköter sig men vågar jag hoppa upp barbacka? Han är 158 och har aldrig ridit någon så stor förut barbacka och vet inte om jag vågar? Han busar i stortsett aldrig bara i paddock där han kan hoppa rakt ut. Jag är rädd att trilla av och skada mig och sedan inte våga hoppa upp igen 😦 Jag vet att ridlärare säger att man ska hoppa upp direkt men när ingen ridlärare kan säga till än hur vågar man då komma upp igen på en nästintill okänd häst? Det är ganska halt i paddocken men tar typ 15 min att rida till ridhus men kanske är det värt att rida dit för att sedan rida barbacka utan att trilla av och landa på is. Har ni idéer eller tankar och tips

Annons:
Travis D
12/17/17, 7:21 PM
#1

Skriv gärna här i kommentars fältet

Maleficum
12/17/17, 7:48 PM
#2

Har du möjlighet att ta hjälp av någon annan? Isåfall skulle jag föreslå att du testar rida barbacka när du har någon annan där som i början kan leda hästen tills du känner dig bekväm och märker om hästen trivs med det eller inte.

Han verkar ju också ha bra med man så speciellt i början skulle jag ha tagit hjälp med att hålla ordentligt mantag, alternativt sätta ett stigläder runt halsen som man kan hålla i som extra stöd.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[malda]
12/17/17, 8:14 PM
#3

Varför funderar du ens på att rida barbacka i nuläget? Det är väl bättre att vänta tills du känner dig mer och trygg och säker på både dig själv och hästen, och tills underlaget är lite mjukare. Finns ingen anledning att skynda på något sådant. Fortsätt att lära känna varandra och sätt säkerheten först!

Quirinia
12/17/17, 8:34 PM
#4

Tycker inte du ska rida barbacka om du inte känner dig 100 trygg med det. :-)

Vikan
12/17/17, 8:53 PM
#5

Rid inte barbacka om du inte känner dig bekväm, men #1 gav bra tips. Dessutom brukar man i regel inte skada sig så värst när man trillar av mer än något blåmärke, men som sagt, vänta om det känns bättre

[134643]
12/18/17, 3:18 AM
#6

Tycker också att det gör mer skada att rida barbacka om man spänner sig och är orolig, hästen känner ju av det! Som någon annan sa kanske någon kan leda honom när du rider? Angående storlek skulle jag inte oroa mig så mycket, jag rider min unghäst/travare på 170 barbacka. Att ramla av är inte så farligt de flesta gångerna, och då är det bara att sitta upp igen :)

Annons:
Travis D
12/18/17, 7:32 AM
#7

#1 har alltid min mamma i stallet med mig som brukar gå bredvid (då han inte slänger sig iväg när hon går där och har råkar ha någon förälskelse till henne) #2. Ok, har alltid gillat barbacka och ville se om han tyckte detsamma #3. Ok #4. Ok 5.

Travis D
12/18/17, 7:33 AM
#8

#5. Mamma brukar kunna hjälpa mig att leda m.m i paddocken

tiger tok
12/18/17, 7:58 AM
#9

Rid barbacka om du vill. Ha med din mamma som stöd i början kanske? Rider man barbacka brukar det vara lätt att känna om man glider på sne, och kan då bara glida av:)

Travis D
12/18/17, 4:58 PM
#10

Vet inte om jag utryckte mig fel men menade såhär: har ni tips på vad man ska tänka på när jag testar barbacka för första gången på honom (han är inte van vi barbacka)1

Gronstedt
12/18/17, 5:07 PM
#11

#10: Vänj honom vid att du hänger på honom barbacka, står på uppsittningspall eller liknande och lutar dig över honom och så vidare. Ha gärna någon annan med som håller i honom.

När du sitter upp, gör det lugnt och stillsamt från någon hög plats - försök inte hoppa och klänga upp innan han är van. Stå på något som är så högt att du kan lägga över benet över ryggen och bara mjukt sätta dig ned.

Låt någon leda honom de första stegen och låt bli att ta i tyglarna, annars är det lätt att du drar till i tyglarna om du tappar balansen och det kan göra honom spänd. Blir han spänd och vill dansa lite, så håll stadigt i manen och sitt lugnt och balanserat och prata med honom, så han känner att detta inte är konstigare än att bli riden med sadel.

Försök inte göra något mer än strosa runt för halvlånga tyglar förrän han känns lugn och avspänd. Ta det lugnt bara, så brukar det gå bra.

Travis D
12/21/17, 10:57 PM
#12

#10 Det är då han busar. När man bara går runt därför vill jag ksk rida i skogen för där sköter han sig

Travis D
12/23/17, 6:47 PM
#13

Red honom barbacka och han skötte sig GALANT Tack för allt hjälp 😃❤️

Annons:
Gronstedt
12/23/17, 6:51 PM
#14

Gott det - grattis !

Upp till toppen
Annons: