Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1281 ggr
Matildaab
2017-12-14 19:56

Ridlektions tips?

Jag har hållt lektioner för mindre barn i över ett år nu, barn mellan 4-11 år ungefär i olika nivå grupper. Nybörjare och Fortsättning  (grunder) och Fortsättning 2 (där dem fått koll på galopp och kontroll i ridningen. )
Jag skulle vilja ha massa tips på upplägg, övningar mm. Jag känner att det skulle vara kul med nya idéer till lektionerna  nästa termin, inte bara det vanliga, så som slalom mellan koner och halt mellan sockerbitarna osv.  Alla tips och idéer är välkomna!! Tack på förhand.

Annons:
Caf_Roy
2017-12-14 22:05
#1

Använd WE-hinder!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Gronstedt
2017-12-15 07:18
#2

En väldigt enkel sak är att inte köra vanlig slalom, utan en liten bana där de ska gå genom konportar, svänga åt höger och vänster med olika radie, kanske göra halt och rygga ut ur en port etc. Det brukar fungera väldigt bra för att få ryttare att räta upp sig, slappna av och titta framåt, vilket i sin tur brukar ha god verkan på hästarna och ridningen.

tiger tok
2017-12-17 08:47
#3

Tolka Rida ut Foderlära (teori) Rida volter Rida lätt Rida över bommar (komma rätt på, olika gångarter över) Löshoppning (gå igenom olika slags hinder) Träna på att leda en häst mellan koner, och lämna/hämta hästen i boxen på ett säkert sätt. Rida mellan, stanna mellan, göra volter runt träd, stå upp i backar, gå över stockar (detta tycker barnen här är jättekul!!)

Maleficum
2017-12-17 17:51
#4

Det jag kommer ihåg från när jag var yngre och börja rida och som var några av mina favoritlektioner var bla när vi gjorde balans/sits övningar (som att sitta damsadel, dra upp benen, rida lätt utan stigbyglar mm), en annan rolig sak var gymkhana och det absolut bästa var när vi skulle lära oss galoppera så blev vi longerade så man kunde sitta och bara känna hur det kändes (så första gången jag galoppera satt jag med armarna rakt ut och blunda, så härligt!), över lag om man har möjlighet till det tycker jag longeringsövningar är riktigt bra då man kan koncentrera sig på sig själv och sitsen.

Barbackaridning var ju också en favorit även om min älsklingsponny hade en extrem ryggrad så det sluta alltid med att man hade skavsår i rumpan :P

#1 håller med att WE är riktigt skoj också och en bra ide!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

tiger tok
2017-12-18 07:55
#5

#4 just det! Barbacka, gymkhana och balansövningar (bakochfram, jorden runt, nudda hästens svans och öron, lägga sig bakåt, sitta på knä osv osv)

Upp till toppen
Annons: