Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 963 ggr
shia
12/13/17, 11:12 PM

Lära galopp!

Hej! För ett år sen lite drygt kom en häst till stallet som blev min passhäst. Började rida den å utbildat därefter på ja, vet ej vilket sätt:D gått både bra å dåligt, ett tag gick de inte så bta, han körde upp huvudet i skritt å trav förstod inte skänklarna(ibörjan) men inte gav vi upp nej, vi fortsatte träna å efter en hel sommar av träning så börja de lätta. Sedan hösten starta går han i form i skritt å trav, har fint steg. Kan skänkelvikning, lyssnar på minsta vikthjälp osv. Var på en pay and ride å starta Ld1 å med en stenhård dommare(hon hittar 24000 saker att kommentera 24/7(ridit lektioner/ridakolerävlingar osv för henne) å hon skrev BARA bra saker. (ägaren/tränaren till hästen hade surrat med halva läktarn innan jag ens kommit in i manegen, å när jag skritta/trava fram prata dommaren med en person som peka å fråga om det var den hästen (han är en travare, å var andra gången i ridhus) på en lite knubbig spänd häst, nä utan den svarta. Å asså hörde deras samtal:P de kunde inte 1 förstå att det bara var andra gången i ridhus 2 att det var en travhäst som tävlar aktivt, 3 att den bara var 5 år. Haha, höll på dö av skratt inombords. Gick super på den pay and riden! Massor med bra kommentarer, fint steg å mjukt steg i traven lugn å fin å samlad å bra stillhet halten bra skritt osv. (kolla man bara på skritt å traven såg han bättre ut än hästen i La) Iaf så skulle han säljas som ridhäst, men blir kvar till min lycka då jag får ha honom "som min egen" som tack för att jag hjälp till i stallet, så rid å kör honom nästan varje dag:D Nu vill jag lära honom galopp då jag tycker han verkar redo för det, och behöver tips för att göra det på bästa sätt. Läst runt och hittat bla att man kan ha en bom i hörnet å trava samlat in å sen i hörnet smacka på å ge galoppskänkel osv å lära så å undra om de är bra strategi att först lära honom att galoppera (var visserligen galopphäst i trav när han kom men de e ju annat) mitt mål är att komma ut å tävla nästa år i Lc1-Lb1 å framöver inom 5-6 åt msv

Annons:
[134643]
12/14/17, 10:25 AM
#1

Har nyligen fått in galoppen på min travare. Vi använde oss av tre olika metoder. Dock så säger alla väldigt olika och många rynkar på näsan åt vårt sätt att lära in, men jag tycker att det viktiga är att det funkar för häst och ryttare. 1. Det första vi gjorde var att longera honom och försöka få honom till galopp. När han tog den ropade vi ”gallooopp” och berömde. 2. När vi började under ryttare lät vi honom kuta runt i paddocken så snabbt vi bara vågade, vi klappade och hejjade. Höll in honom innan hörnen och tryckte på igen efter. Vi hade också ett plåster vissa gånger, en annan häst som galopperade före helt enkelt. 3. Bom i hörnet eller hinder. Vi började med bommen i hörnet efter steg två, när han fattade att man hålls in innan hörnet och drar på efter. Bommen fick upp hovarna lite. När vi började hoppa lite högre, över 50 ungefär, tog han automatiskt galoppen efter hindret. Vissa menar att man inte ska lära dem att springa in i galoppen utan fokusera på fina galoppfattningar, men det har fungerat jättebra för oss. Ljudsignalen och själva galoppfattningen fattar han med tiden. Lycka till, det är en otroligt rolig utmaning!

shia
12/14/17, 12:06 PM
#2

Var med och körde liknande variant på en annan ridtravare(fast via kurva först, nu förstår han galopp, men springer gärna in) men vill gärna inte lära honom att rusa in i galoppen utan "rätt" Direkt om man så säg. Men ju fler tips man har på skallen ju lättare är det att välja det man tror passar bäst:) Bra tips med longera, tror kanske jag försök med de, å sen tar bom i hörnet å öva fattningar in i galoppen.

Vikan
12/14/17, 3:49 PM
#3

#1 tips är bra, särskilt med att lära in ett kommando för det först. Röstkommandon har fungerat sååå bra på min unghäst, och massa beröm både från marken och när man väl börjat ta det under ryttare

shia
12/14/17, 10:25 PM
#4

Tjoho! Blir mest troligt träning för tränare en gång i veckan strax efter nyår till sommarn! (kom ut nu veckoträning) så blir super att få hjälp av tränare å lära in galopp, men tror jag ska lära honom att bli longerad å lära in röst kommandon

Upp till toppen
Annons: