Annons:
Etikettridning
Läst 1415 ggr
frost_schäfer
12/6/17, 8:10 PM

Tränings schema för 24- åring

Hej jag har en häst ( Elr ponny ksk felmätt hos tidigare ägare?) Som är 24 år.Det bästa han vet är att köra galopprace i skogen eller på landsvägar. Ögonen lyser på honom😍 Frågan är då , kan man träna enbart med att galoppera och trava snabbt i skogen och ute? Han somnar nästan om man ska rida på banan av trisstress 😴 Vi har en medryttare som rider en dag i veckan och bara lunkar i skogen. Han går själv ( han trivs inte med andra hästar) i en STOR hage ( 2 hektar) Galopperar i skogen ca 2 dagar i veckan och en dag på banan med lättare arbete( lite bommar och allround ) Hur skulle ni sätta upp ett träningsschema för honom?Han äter hö och hösilage samt 2 dl lusern och 1 dl av ngt nytt sockerfritt foder från KRAFFT. Han äter sammanlagt 10 kg grovfoder per dag ( vet att det låter mycket men han är fin i form ) Tack på förhand ❤ Vi sak köra in honom någon gång nu till sommaren för att variera träningenågot. Vi longerar , tömkör, tricktränar, springer tillsammans , löslongerar och promenerar också. Fungerar det att galoppera med honom 2-3 dagar i veckan?Han år super pigg och fräsh och en riktig buse ❤

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Annons:
Caf_Roy
12/6/17, 11:34 PM
#1

Jag skulle rekommendera att börja träna WE med honom, på så sätt kan du lura honom att träna dressyr och tycka det är kul!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Ängsbacken
12/7/17, 1:45 PM
#2

Det du kan träna på banan kan du också träna i skog och mark. Kolla och lyssna bara på Ulla Håkansson! Undvik ridbanan om det inte ger er något 🙂  Skänkelvikning över vägar, volter runt träd osv. Det är viktigt att hålla de mjuka och smidiga i kroppen, desto längre hålls de ridbara som äldre (om de är friska förövrigt givetvis). Är han pigg och fräsch så ska det inte skada med att vara ute och busgaloppera så länge han är i god kondition, det handlar om att göra det med sunt förnuft. Uppvärmning och avvärmning är jätteviktigt, att låta de bli ordentligt varma i kroppen och sedan få varva ner. 

Lycka till med honom! Det är härligt när "gamlingarna" är pigga och mår bra!

/Stuteri Ängsbacken
Uppfödning av New Forestponnyer

frost_schäfer
12/7/17, 10:22 PM
#3

Okej tack för tipsen,idag testade jag att löshoppa honom på väldigt låga hinder .Det var ingen hitt att hoppa 😩Det var roligare att springa runt i padocken med mig efter sig 😂 Men ni är det ju inte bästa perioden på året att ut och busgaloppera direkt då det är så halt 😔 Men idag var det varmare i Stockholm i alla fall så löshoppning blev dett :)Han är hyfsatt duktig på dressyr ( Fd ridskoleponny i 12 år) Hoppa är nog uteslutet då han inte gillar det 😕 Men vi har fått tillstånd att rida på ängarna ☺

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Tyst
12/8/17, 12:57 PM
#4

Om man får rida på ängarna skulle jag definitivt använda dem (om de inte är hala) då kan man rida lite dressyr och varva det med lite kul racegalopper när man känner att han börja sega ur och tycka det är tråkigt.

Hur man skall göra träningsschema är ju rätt specifikt efter hur man vill använda hästen tänker jag. Man måste liksom ha ett mål med sitt schema, och de kan vara vad som helst.

Vill du se till att han ska vara hållbar många år till? Att han skall kunna göra en viss dressyrrörelse med lätthet? Att han skall bli starkare? Uthålligare? Muskla för körarbete?
Sedan utefter hur du tänker att ditt  mål med schemat är - läs på lite om muskler, hållbarhet, eller uthållighet och hur hästar funkar relaterat till ditt mål och gör schema därefter

powerade
12/10/17, 12:35 AM
#5

Skogen brukar ju de flesta hästar tycka om. Och är väldigt bra träning. Som det sas tidigare kan man ju rida runt träd och lite slalom o.s.v för att mjuka upp sidorna. Tempoväxlingar är ju också väldigt bra men kanske lite tråkigt för vissa hästar. Vi har ju fördelen att vi har en del snö här så för oss blir det en del plums under vintern och stock och sten varvat med lite bus på raksträckor. Man kan inte vara busa varje gång. Då blir det ju lätt skador. Men variera lite. Ibland är det bra att busa av hästarna lite samt att bygga upp lite kondis. Bommar är ju också väldigt bra att ta sig över då de måste lyftas på ben o.s.v de kan ju tappa rumpan något om man för det mesta bara är på plan mark;/

Upp till toppen
Annons: