Annons:
Etikettbeteende
Läst 1494 ggr
Travis D
12/3/17, 10:49 PM

Tips o trix

Fick för 3 veckor sedan min 14 åriga bordsvensk på 158cm i mkh vid namn Nysve. Han har utvecklat ett bus som innebär att varje gång han kommer till en punkt hoppar han rakt ut o gör en jätte snabb volt tillbaka så jag nästan flyger av.. (video kommer) har ni något tips eller trix på hur jag kan få honom att sluta? Vet inte om han typ behöver vänja sig men han blir inte rädd bara busig eller nåt

Annons:
Travis D
12/3/17, 10:49 PM
#1
Travis D
12/3/17, 10:49 PM
#2
Lona
12/3/17, 11:55 PM
#3

Jag ser tyvärr inte videorna (kan bero på mobilen), men är det i manegen/paddocken han gör så eller när ni rider ut? Spelar det någon roll om ni är ensamma eller har sällskap? Om du testar olika gångarter? (Att spurta förbi i galopp är väl inte att rekommendera, men man kan ju testa trav.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
12/11/17, 10:02 PM
#4

#3 Jag rider honom endast i paddock i trav och skritt och oavsett vilken gångart så slänger han sig iväg, han gör det inte med sällskap ellr om mamma går brevid

Gronstedt
12/13/17, 2:41 PM
#5

Om han alltid gör det på samma ställe, så vet du ju att det är på gång. Se till att ha honom väl mellan hjälperna och uppmärksam på dig. Håll emot med hand och skänkel redan innan han kommer på tanken. Du kan till och med prova att gå sidvärts eller i öppna förbi stället. 

Men att han bara gör det ensam kan ändå tyda på att han faktiskt tycker att något är läskigt.

Travis D
12/13/17, 11:13 PM
#6

Han är inte rädd. 1. Han är 100% orädd och 2. Han bryr sig inte när vi jobbar från marken och går förbi det är bara när någon är i sadeln han flyger iväg

Annons:
Gronstedt
12/14/17, 9:52 AM
#7

#6: Ingen häst kan någonsin vara "100% orädd". De är flyktdjur.

Just detta att han gör det under sadel och ensam men inte utan ryttare eller i sällskap är ett tydligt indicium, som är värt att titta närmare på. Det är inte ovanligt att till exempel "rygghästar" slänger sig åt sidan vid möten eller när de passerar vissa ställen under sadel men inte annars. När de spänner sig, även om det är så lite att det inte märks för människan, gör det ont någonstans och den plötsliga smärtan får dem att reagera. De är sig att associera det som fått dem att spänna sig med smärthugget och det kan bli en ond cirkel, där de spänner sig mer, får värre smärthugg, spänner sig mer och så vidare.

Men om du inte vill undersöka det spåret, så börja som sagt med att ha hästen väl inramad och avspänd när du ska passera det läskiga stället. Det gör den lugnare i både huvud och kropp och minskar risken för våldsamma reaktioner.

Upp till toppen
Annons: