Annons:
Etikettövrigt
Läst 1229 ggr
Frågvis1
2017-11-29 12:17

Skaffa gammal häst?

Hej Är det lönt att skaffa en häst som är född 1996? Som är fräsch å rida 5 gånger i veckan av ägaren? Har aldrig varit sjuk eller skadad sen 2009. Men bör ha skor året runt då hovkvaliteten inte är världens bästa=blir öm utan skor. Det är min första häst så tyckte denna häst skulle passa mig då den är lugn & trafiksäker skogsmulle.

Annons:
TatsuOni
2017-11-29 12:39
#1

Det går bra att ha en äldre häst, framförallt om du tänker dig enklare ridning som uteritter och enklare dressyr. Var däremot beredd på att du inte kommer att kunna ha hästen lika länge och att du kan behöva ta det lugnare med ridningen när den bli ännu äldre.

Min ponny (ponnyer blir i regel äldre) blev 28. Han var pigg och tyckte om att galoppera med travarna och hoppa ända tills slutet, även om vi tog det lite lugnare det sista året.

En lugn och trafiksäker häst är perfekt som första häst🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Travis D
2017-12-01 11:40
#2

Det beror ju helt på vad du vill göra. Om det är en första häst du söker och inte kanske siktar på Grand Prix med den så tror jag den är perfekt. Men om du söker en Grand Prix häst kanske du söker någon yngre

Ulvelin
2017-12-03 18:34
#3

tycker precis som #2

Caf_Roy
2017-12-03 22:37
#4

Du brukar också få mer häst för pengarna om du köper en äldre, vilket är perfekt om det är du som ryttare som ska utbildas! En yngre häst med samma skolning och egenskaper skulle kosta mycket mer och antagligen inte heller vara lika trygg i sig själv. Gillar du hästen så köp den!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

shia
2017-12-04 21:47
#5

Vet en häst som står på ridskolan som är 27 år, hon är hur pigg å glad som helst så man skulle kunna tro hon vore 12 iallafall. Sen är det klart, hon hoppar ytterst lite men är perfekt för nybörjarna! Jättesnäll men med de mer erfarna hittar hon på bus:P

Stallmima
2017-12-04 21:50
#6

Om du ska ha hästen till motion och skogsmulle för din egen del så go for it!  Äldre hästar kan vara rejält goa att pyssla med   🙂

Annons:
powerade
2017-12-05 08:39
#7

Tänk på att det kan gå fort innan hästen blir ännu äldre i kroppen och man kanske inte alls kan rida den. Men det kan ju gå bra Att du kommer kunna rida den lugnt i ett par år.

Upp till toppen
Annons: