Annons:
Etikettbeteende
Läst 1890 ggr
Travis D
2017-11-28 20:26

Köpa ny häst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Köpte nyss min första häst som jag haft i en vecka. Han var fin när jag provred honom men nu efter en vecka känner jag att han visade en helt annan sida. Han är inte hästen jag trode han var men han är betald o så.. jag vet inte hur jag ska ta mig till med honom.. till påsk kommer vu skaffa en till häst men vet inte om jag kommer årka med honom tills dess. Har ni något tips på hur jag ska ta mig till med honom? Här är en beskrivning om honom: Nysve är 14 år, Nordsvensk. Han är pigg och när jag rider honom blir han pigg som en unghäst. Han är jobbig att sköta för han backar in i väggen m.m. Han är snäll att sko, lasta, ta ut från hagen men lite jobbig att leda. Han är stark men lätt lärd o fattar fort övningar. Han kan typ bara trampa över mig. Som en t-rex o jag en liten mus.

Annons:
Kirnzy
2017-11-28 20:39
#1

Ge honom tid, allting är inte perfekt från början. Ny miljö, ny ägare, ny rutiner osv kan göra honom mer stissig och pigg, och en vecka är ingenting. Man måste ha lite tålamod ibland..

Vikan
2017-11-28 20:47
#2

Det har gått en vecka, han ställer fortfarande om sig till både miljön och dig. Samt att han säkert bara testar dig och försöker töja på gränserna och se hur mycket han kan bestämma. 

Gör enklare övningar med honom på ryggen, gå tillbaka lite i det han kan och gör basic saker där du känner att du har kontroll. Träna på att just leda honom och diverse ledarskapsövningar - träna på det du känner behövs, men på en kontrollerad nivå

Stallmima
2017-11-28 20:51
#3

Precis som de andra säger, det har bara gått 1 vecka.   Han testar antagligen dig och du måste lära känna hästens "jag"  Ge det lite tid ……

[RC1393]
2017-11-29 21:24
#4

När jag skaffade min förra ponny, jag då 11 år och ponnyn 13, så reste hon sig i stallgången, stegrade runt på uteritter, vägrade gå från stallplanen, körde över mig med mera första månaden. Var det hästen jag köpt? Nej. Var det hästen jag fick leva med resten av de fem år jag ägde henne? Nej, verkligen inte. Med lite tid att ställa om sig och vänja sig, rutiner och tålamod så kröp hästen jag köpt fram igen och vi blev ett oskiljaktigt radarpar. 

Hästar är vanedjur och det blir fort otryggt och konstig för dem att byta ägare om de också byter miljö och träffar nya människor. Det är ingen robot vi köper, utan ett levande flockdjur som vi tar från sin trygga miljö, så den måste få chansen att ställa om sig till en ny flock och ny miljö.

powerade
2017-11-30 09:30
#5

Hästar kan börja testa sina nya ägare och det är då viktigt ått visa vem det är som bestämmer egentligen annars kan det bli tufft. Skulle vara bra att ta hjälp av tex någon duktig NH tränare eller någon som är duktig med hästar som är som honom. Samt i ridningen att man tar en tränare så man kan få tips och hjälp. Min häst han stegrade vägrade stå still och slet i tyglarna när han var ny. Men visar ingenting av det idag:)

Upp till toppen
Annons: