Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1661 ggr
zemlathebunny
11/27/17, 6:06 AM

Bomlös sadel

Hej! Jag ska snart ta en 4 åring på foder som jag har ridit nu i en vecka ungefär. Den sadeln han har ligger väldigt mycket i bakvikt och jag vill ju inte riskera att han får ont i ryggen. Jag hittade en bomlös sadel som ser ut precis som en vanlig. Tror ni att de skulle vara en bra idé att köpa den? Då får han ju muskla på sig lite och sen blir de kanske aktuellt lite senare att köpa en med bom☺ Vad tror ni?

Annons:
[RC1393]
11/27/17, 10:15 AM
#1

Syftet med en bom är att fördela ryttarens vikt över hela ryggen och skydda hästens tornutskott från överbelastning. Saknar sadeln bom så får den högre punktbelasning och ger därmed större risk för ryggproblem, särskilt hos en omusklad häst. 

Några artiklar som jag kan tycka är läsvärda om bomlösa sadlar och sadelutprovning:
Bomlös sadel ger hög punktbelasning
Konsten att hitta rätt sadel

zemlathebunny
11/27/17, 10:40 AM
#2

Det står att denna bomlösa jämnar ut trycket bra och är stabil, skulle det vara något?

http://www.hastaffaren.se/sv/till-hasten/sadlar/sadlar/bomlosafullflexibla-sadlar/hidalgo-bomfria-sadlar/hidalgo-alicante-2-17-17-5.html

Gronstedt
11/27/17, 10:43 AM
#3

Även en bomlös sadel behöver provas ut för hästen, om det inte är av den allra enklaste sorten. Och de enklaste ger ingen vidare tryckfördelning.

[RC1393]
11/27/17, 10:46 AM
#4

#2 För det priset får du ändå en bra begagnad sadel (inklusive utprovning), jag hade investerat i det istället för en outprövad, för även bomlösa sadlar måste sitta bra och helst provas ut. Att de fördelar trycket bra och är stabila påstås av många om alla bomlösa sadlar, men oberoende forskning (t.ex. den studie jag länkat ovan) säger annat.

zemlathebunny
11/27/17, 10:54 AM
#5

Okej men då är det bara det att de kommer ju ta lite tid att få hit en sadelutprovare så då måste jag ju rida barbacka typ…För jag har ingen ridbana så jag kan inte longera

Gronstedt
11/27/17, 10:57 AM
#6

Tömkör eller gå med honom där du annars rider. Longera/tömlongera kan man för övrigt göra på vilken någorlunda plan fläck som helst med vettigt underlag.

Annons:
zemlathebunny
11/27/17, 11:16 AM
#7

Men någon gång kan man väl rida barbacka? Det är väl inget fel med att rida barbacka?

Gronstedt
11/27/17, 11:25 AM
#8

#7: Visst kan man rida barbacka, men det kan finnas flera skäl att inte göra det på en omusklad unghäst, eller att i alla fall göra det med måtta. Att skritta barbacka är kanske inga större problem, men det beror mycket på hur hästens rygg  är beskaffad. Har den tunna muskler och högt uppstickande ryggrad är det inte bekvämt för varken häst eller ryttare.

Man bör nog definitivt undvika att trava mer än några steg barbacka, det blir för stötigt för en omusklad rygg. Även galopp blir rejält stötigt och hästen kan uppleva dunsandet som så obehagligt att den skärrar upp sig och vill dra iväg eller bli av med ryttaren.

Hur det än är så sitter man mindre stadigt barbacka och om hästen är ung och osäker kan den helt enkelt bli rädd eller uppleva obehag om ryttaren halkar omkring eller dimper av. Där en äldre, stadgad häst tar det med jämnmod om man hamnar på trekvart och drar sig upp i manen, kan den unga hästen få panik och ställa till en rejäl olycka.

ähnchen
11/27/17, 11:35 AM
#9

#0 Det är med sadlar som med allt, det finns en miljon åsikter. Och troligen stämmer hälften för det är sällan bara en sak som gäller.

Det finns idag bomlösa sadlar som fördelar vikten. Det finns tester som visar att det är lika stor yta som belastas, den ligger inom "bra"-området, men exakt hur ytan ser ut är olika. Men resultaten beror såklart på vilka modeller man har jämfört. 

Jag säger inte att bomlös är bättre än med bom eller tvärtom. Utprovning visar vilken som passar bäst. Det gör även skillnad om du rider flera timmar varje dag eller enstaka gånger per vecka.

Föreställ dig att gå med en tyngre, illasittande ryggsäck, eller tom att springa med den. Hur snabbt skulle man ändra sin hållning för att undvika vissa tryckpunkter? Man får inga men av att göra det en gång, men man kommer troligen komma ihåg hur jobbigt det var och helst vilja undvika det nästa gång.

Att rida barbacka då och då är i sig ingen fara. Man ska dock vara mycket uppmärksam på om hästen reagerar i någon situation då mycket tryck ligger just under sittbenen. Har man en tendens att tappa balans eller studsa i vissa gångarter blir det en hög punktuell belastning som troligen hamnar direkt på hästens ryggrad, vilket absolut behöver undvikas.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Lona
11/28/17, 1:23 PM
#10

Håller med de flesta andra. Personligen tycker jag dessutom att, generellt sett, så ger en bra sadel med bom bättre balans för hela ekipaget än många bomlösa. Just med unghästar är det viktigt med balansen, en del har svårt att själva "rätta till det" om de tex snubblar och ryttaren hamnar snett - i värsta fall kan man gå omkull. I synnerhet om man själv tappar balansen och, som någon skrev, försöker räta upp sig med ett rejält tag i manen, ooops! Jag skulle sannolikt inte rida en unghäst barbacka, åtminstone inte om jag inte kände den väldigt väl. Dels för viktfördelningen mm som redan nämnts, men även för att unghästar är just unghästar, helt plötsligt är något vardagligt "jättefarligt" eller så har de kommit in i någon period när de inte begriper nåt och gör allt tvärtom… Det bästa för både hästen, dig och - i längden - plånboken är att ta ut en sadelutprovare. Berätta vad du har för häst, ålder och ungefär vilken prisklass du tänkt dig (onödigt om h*n släpar med 30 000-kronorssadlar om du tänkt dig betydligt lägre.) Det är definitivt bättre att köpa en begagnad sadel i bra kvalité, helst omstoppningsbar, än att köpa en ny till samma pris. En BRA sadel som sköts ordentligt går att reparera om det behövs, den håller hur länge som helst och har ett högre andrahandsvärde än en budgetsadel från Börjes ;-).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Anonym1313
12/11/17, 4:45 PM
#11

Jag har en sensation ride sadel. Med specialpadd ca 17000 kr. Fördelar bättre tryck än de flesta bomsadlar.

powerade
12/11/17, 7:46 PM
#12

Köpte en sadel för 3000 kr tog ut sadelprovare och köpte till knästöd ( 2000kr) så jag gick en sadel som passade bra som han kunde muskla sig i för bara 5000 kr:) Sadelutprovare är alltid bra för de har uppenbarligen bäst kunskap. Men ibland har de bara sadlar för betydligt högre peng. Men man kan möjligen låna hem eventuella sadlar om man hittar begagnade.

Upp till toppen
Annons: