Annons:
Etikettridning
Läst 1701 ggr
zemlathebunny
11/26/17, 9:29 AM

Kallblodstravare

Hej! Jag har börjat rida en 4-årig kallblodstravare som inte tycker travlivet är kul. Han har knappt blivit startad och kommer inte heller bli det. Tanken är att jag ska köpa honom till jul kanske :) En väldigt smäcker kallblodstravare, inte så grov. Jag undrar om ni tror att det går bra att hoppa med honom? Jag hade inte tänkt hoppa några högre höjder utan max något enstaka hinder på 1m om vi ens kommer så långt. Är det på något sätt mer skadligt för travare att hoppa än till exempel halvblod? Om man nu hoppar med honom, ska man använda något sorts liniment efteråt eller finns det något annat man kan använda? Det jag vet är att han är känslig för stärkelse i maten, han får ont i framhovarna. Tacksam för svar 🙂

Annons:
Vikan
11/26/17, 12:54 PM
#1

Det enda som jag tänker kan påverka honom mer än t.ex. ett smäckert halvblod är att han antagligen är tyngre. Det blir mer för hans ben att stötta upp när han landar, och det kan slita mer. Men hoppar man varsamt så är det inget större problem 🙂

zemlathebunny
11/26/17, 2:57 PM
#2

Okej tack för svar! Jag red idag och han var superfin, MEN jag har ett problem. Det är skitsvårt att sitta upp på honom. Han backar eller går iväg. Vad ska man göra åt de tro?😪

[RC1393]
11/26/17, 3:32 PM
#3

#2 Det är en unghäst, därmed inte riden särskilt länge, och då är det bara tålamod och lugn som hjälper. Förklara vad du vill och berömma när han gör rätt (precis som med alla andra hästar). Där kan en person på marken som hjälper dig vara en hjälp.  Undvik att stressa, hinner du inte det du tänkt med ditt ridpass för att uppsittningsträningen tog tid- ja, so be it. Det är bättre att det momentet går bra än att ni hinner träna uppsuttet, för just uppsittningar är ett ganska farligt moment och då är det viktigt att hästen är tränad för det.

Lona
11/26/17, 4:22 PM
#4

Det funkar absolut att hoppa med en kallblodstravare, däremot tycker jag att du skall vänta ett tag till med tanke på hans ålder (kallblod växer dessutom oftast inte lika fort som varmblod) och att han inte är riden så mycket?
Var noga med att värma upp innan och att skritta av efteråt så borde det inte vara några problem.🙂

Angående uppsittningen, förutom de tips du fick av #3, träna mycket på att hantera honom från marken. Både med och utan sadel, att han ska stå stilla när du går runt honom, lyfter ett ben, sträcker dig över honom och så vidare.
Gärna även att han står stilla om du ställer honom jämte en pall, en stor sten eller liknande.
Numera, när jag uppnått tantåldern, så sitter jag nästan alltid upp från en bänk vi har vilket sparar på både hästen, utrustningen och gamla kärringar.😉😛
Våra hästar får dessutom alltid en gotta när vi suttit upp - OM de stått stilla under uppsittningen, givetvis.

Överlag är det nyttigt att träna olika saker från marken, gärna med hjälp av röstkommandon som du sedan kan använda i ridningen, tex för att öka och minska tempot, för att inte tala om att få hästen att stanna.
Det ökar hästens lyhördhet och ert samspel, något man alltid har nytta av.👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

zemlathebunny
11/26/17, 5:01 PM
#5

Tack så mycket för alla tips☺ Jag ska testa sitta upp med pall istället och se om det funkar bättre ☺

zemlathebunny
11/26/17, 5:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det här är Lostjärn :)  Förresten tycker ni det ser ut som att bakvalvet på sadeln behöver höjas upp litegrann? Kanske med någon annan padd under…

Annons:
tiger tok
11/26/17, 7:44 PM
#7

Fin!

trolldalen
11/27/17, 6:50 AM
#8

# Sadeln är alldeles för smal, därför ligger den så mkt i bakvikt. Ser att det är en padd under sadeln, den tar plats av bomvidden på sadeln.

  Där har du också en stor del av problemet att han  inte står still då du ska kliva upp. Obehag av sadeln

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

zemlathebunny
11/27/17, 9:11 AM
#9

Så jag ska ta bort padden tills jag har en ny sadel? (Vi ska hämta en sadel ikväll och testa) Eller borde jag inte rida alls med den?

[RC1393]
11/27/17, 9:58 AM
#10

Jag håller med #8. Tycker också det ser ut som om sadeln ligger för långt fram den kan då störa bogbladets rörelser och såklart klämma där. Jag skulle rekommendera att du tar ut en sadelutprovare, det tjänar du på i längden. En unghäst är särskilt känslig eftersom det är dess första upplevelser med saker, och är de obehagliga så kan hästen få men. Sadeltvång, rörelsestörningar för att den försöker kompensera för obehag med mera. Tills du har en sadel som du är säker på passar så skulle jag skippat ridning helt och arbetat från marken istället. 

Andrea Waller i Bureå kan jag rekommendera.

zemlathebunny
11/27/17, 10:07 AM
#11

Kan man inte rida barbacka? 😐

[RC1393]
11/27/17, 10:19 AM
#12

#11 Det skulle jag också skippa på en unghäst. När du rider barbacka får hästen bära dig på två punkter, d.v.s. den får bära all din vikt på dina sittben, vilket inte är särskilt schysst. Du kommer även sitta på tornutskotten på hästens ryggrad, och de är känsliga för tryck, så det kan ge ryggproblem.

shia
11/28/17, 7:47 PM
#13

När vi rid in travhästarna i stallet så sitt vi alltid upp i stallgången innan vi rider ut(de är vana så när man kör, man sätt sig i vagnen å kör ut) annars förstår de inte till en början vrf de ska stå stilla ute där de ska tränas osv. Sen efterhand den blir mer van börja sitta upp ute. Hoppa går absolut, men du bör vänta något år innan du försök dig på hinder. Vet ej om du sett moflos jerker men han e travare å ridhäst å tävlade pay and jump 90 - 1 m tror jag å han hoppa jättefint-i trav😂 kom i trav mot hindret, hopp, landa i galopp ryttarn tog tillbaka i trav osv. Om jag minns rätt. (kallblod) Men tips på hur du kan utbilda den nu! -Öva mkt halter övergångar osv. Så den lyssnar mjukt och fint. Få den lugn i ridningen å rid när den börja orka i ridhäst tempo. Jobna gärna med bommar på volt osv. Har den ej gått över bommar tidigare, börja rida emellan å sen över(de kan vara.lääääskiga) å sen även upphöjda bommar i skritt å trav så den kliv över. Sen framöver skulle di kunna lära den hoppa. Tips är då att först träna in galopp så det kan bli lättare sen i galopp än trav då den inte hinn titta så mkt på hindret.

Annons:
Lona
11/28/17, 10:17 PM
#14

Att sitta upp i stallgången är en ganska stor risk, såvida man inte har ett stort stall med BRED stallgång, högt i tak och en rejäl, stor dörr. Det har väl många travstall i och för sig, men väldigt många privatstall har det inte, vilket gör att det är lätt för häst eller ryttare att fastna någonstans - eller, om hästen av någon anledning skulle få panik - att ryttaren blir illa klämd mot stallinredningen, dörrkarmarna eller liknande (been there, done that ;-) ).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

shia
11/29/17, 7:45 AM
#15

:) hört att det mest är en travstallsgrej att sitta upp i stallgången men hästarna i stallet blir vanda det då vi när vi vänj in dem har dem ståendes i stallgången då de är trygga där, sen är gången också rätt så bred just för både vagn å människa ska rymmas i bredd. Haha, man måste dock ducka när man ska ut :D men sitter av gör vi alltid inne. Sen är just "vårat" stall rätt så stort. Med två gångar(och två dörrar ut), samt en mellangång å utrymme i själva stallet också. Sen är man alltid en til i stallet som kan öppna dörrar(ev knäppa lös en också) är det inte å ingen i närheten å de e på vintern så sit vi upp ute :D men då hästar kör förbi iprincip hela tiden så blir de lätt mkt att hålla koll på

shia
11/29/17, 7:49 AM
#16

Sen sitter vi, vart vi än är, alltid upp med pall samt att någon håller emot just för att minska på slitage, samt så sitt vi varannan gång upp från vänster resp höger:D

zemlathebunny
11/29/17, 1:25 PM
#17

Problemet är att jag inte kan hoppa upp inne i stallet för någon måste stänga dörren och är oftast ensam i stallet :/

TatsuOni
11/29/17, 5:35 PM
#18

Travhästar tränas tyvärr sällan att stå stilla och är vana att rusa iväg när man släpper kedjorna… "Din" häst är ju dessutom ung.

Jag hade problem med en utav travarna att han inte ville stå still när jag skulle hoppa upp. Jag tränade mycket från marken med att han skulle stå still, stanna, backa, vända o.s.v. Jag hade även hjälp ett tag att hålla honom när jag skulle hoppa upp, men det som hjälpte bäst var markträningen, för att verkligen få honom att fatta att han SKULLE stå still när jag sa åt honom.

Han hade allmänt svårt att stå still då han lätt blev rastlös. Så jag började med att stanna honom och låta honom stå stilla korta stunder. Backade när han gick framåt och berömde när han stod still. Jag gick en bit, stannade, gick en bit, vände, gick, stannade o.s.v. Längre och längre stunder kunde han stå stilla och detta hjälpte även ridningen, där han inte heller ville stanna en längre stund till en början.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

shia
11/29/17, 7:14 PM
#19

Tips är annars att när du ska börja lära den stå stilla medans du sitt upp, är att köra någon mil först(eller ja. Beroende på hur ni/de bruka köra. Om vi sk prova rida/börja rida in en "problemhäst"(kommer sånna till stallet som folk gett upp med, å ridning bruka ofta göra dem lättare att köra) som vi inte vet hur den är (inriden är olika enl alla, enligt en del är de sutten på å andra riden ett bra tag) så körs den först någon mil eller två innan vi sitt upp å rid en kort stund. Då man hinner få en känsla över hur den hästen är osv när den inte är full av energin) Å sen öva sitta upp. Men använd pall då det sliter mindre å sitt upp från båda sidorna för att "slita" lika mkt. Sen att travhästar sällan tränas på att stå stilla? Ehm kan inte säga att jag riktigt håller med… Fast det är klart, beror väl på vem som hållit på med dem. Men å andra sidan har det, de problemhästar som kommit till vårat stall bland annat, inte varit något större problem att lära dem det. Bruka ta ungefär 2 v beroende på hur hästen är. Iaf i "vårat" stall så (på de lite äldre, 3 år å uppåt, tvååringarna först mot hösten) öppnar man dörrarna, knäpp loss hästen, å sätt sig i vagnen å kör ut. Å då ska hästen stå helt stilla innan man kör iväg. Om man jämför det med ridhästar så anser jag personligen att ridhästar har svårare att stå still, av de jag mött på olika ridställen inom Norrland.

TatsuOni
11/30/17, 11:34 AM
#20

#19 På alla dem travbanor jag har varit, så på har majoriteten utav hästarna dessvärre "kastat" sig ut när kedjorna har släppts, samt de hästar utifrån som vi fick in i vårat stall.  Detta gäller för när de har vagn, inte i hanteringen i allmänhet, enligt min erfarenhet. Själv tränade jag hästarna i vårat stall att stå stilla.

(Har dock hållit på med och rört mig runt varmblod, om det är någon skillnad i hanteringen?)


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
shia
11/30/17, 12:13 PM
#21

är det hos stortränare(stall med många hästar) du varit i då? Själv i "vårat" stall så är det för tillfället ganska lite hästar då en del fått åka på de gröna ängarna. men just nu står i stallet 3 varmblod och fyra kallblod, (stod 1 varmblod till samt ett kallblod men de finns inte längre) en på landet,samt där även 1 sto med föl(stoet ska betäckas nästa år) samt så kommer i vinter 5 st (då 1 åringar). Vilket gör att de får mkt tid å ompyssling då de inte är så många(fast blir fler och fler i takt med att tränarn köper in, samt då det kommer "problemhästar" som vi försöker hjälp att få det bättre. å de står kvar tills att de funkar för oss, å sen funkar för den som hade de innan, ibland får de även stanna kvar)

varmbloden är i åldrarna 2, 4, 5, 8. kallbloden 2,2,3,5 år. fast då är å andra sidan majoriteten här sen de var små.

sen vet jag inte vart någonstans du håller till? för de hästar i almänhet vi fått in från söder av stortränare(från ludde å dem) har varit helt galna när de kommit. "kastat" sig ut när man släppt kedjorna, hoppat, studsat osv.

[134643]
11/30/17, 3:48 PM
#22

Vi tog över en 6-årig travhäst, varmblod, för ett och ett halvt år sedan. Aldrig blivit riden förut, nervös och stressad över allt. Han fick först landa hos oss såklart, samtidigt som vi jobbade från marken. Att följa efter, backa, stå still. La in ljudkommandon för allt också. Han var så snäll så inridningen gick otroligt fort, vi började rida ut i skogen på honom bara någon vecka efter att vi suttit på honom för första gången. Han stod inte heller stilla i början. Vi tränade helt enkelt genom att ställa honom vid pallen (alltid pall!) och belöna när han stod still. Gick upp i en stigbygel, belönade om han stod still, korrigerade om han började gå. Satt upp, belönade om han stod still, om han gick så stannade vi honom (ibland backade han, men då väntade vi bara ut det), och belönade när han stod still. Det gick fort innan han lärde sig det. Idag hoppar vid ungefär 80 cm, vilket inte är några problem alls. Han var livrädd för bommar första gången han såg dem, men det tog ett ridpass bara innan han ”hoppade” över sitt första ”hinder”. Jag skulle fokusera mycket på att hitta ett lugn och en mjukhet. Två saker som inte alla travare har haha :) Stressa inte med att rida, att arbeta från marken ger otroligt mycket det också!

TatsuOni
11/30/17, 6:07 PM
#23

#21 Har b la åkt Sverige runt på tävlingar när vi hade hästar och då såg jag både stortränare och amatörer tävla och hålla på med sina hästar och det var både "proffstränade" och amatörtränade hästar som kastade sig ut när kedjorna släpptes. Tyvärr väldigt många hästar från alla sorters stall. Men jag tror att det är som vanligast hos dem tränare som har flera hästar, då allt ska gå så snabbt som möjligt när de tränas…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

shia
11/30/17, 6:11 PM
#24

Fast är det tävling ni syftar på eller träning?

TatsuOni
11/30/17, 6:13 PM
#25

#24 Både och, men om en häst kastar sig ut när man släpper kedjorna under en tävlingsdag, så betyder det att de oftast gör det under träning också. Oftast är det som sagt samma sak när jag har sett folk träna sina hästar.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

shia
11/30/17, 8:31 PM
#26

okej… själv tycker jag att det låter väldigt konstigt, då jag på alla de tävlingsdagar jag följt med, selat ut, värmt osv så har jag då iprincip aldrig sett det. då börjar jag undra vad ni menar med "kastar" sig ut? menar ni då att de släng sig i full fart ut eller bara inte kan stå stilla?  när jag menar att de kastar sig ut, så är det att man knappt får av grimman då de typ hoppar ut från stallet, å de har jag endast sett någon enstaka gång bland de problemhästar som kommit- 

och har svårt att tro att nästan alla gör så, håller då inte med där. Men kan mkt väl vara så att vi missförstått vad varandra menat? 

eller menar ni typ att man knäpp loss å så går de /trippar nästan ut ur stallet? menar ni att hästen "kastar sig ut" i typ rädsla eller av iver?

TatsuOni
12/1/17, 1:47 PM
#27

#26 Jag har skrivit "kastar", sig ut inom situationstecken, just för att jag inte menar att de bostavligt talat kastar sig iväg okontrollerat i full fart🙂 Vissa skrittar iväg i full fart, vissa hoppar i väg och andra gör sitt bästa för att trava, medan kusken gör sitt bästa för att hålla in hästen och hoppa upp i vagnen. Få hästar har jag sett stå stilla tills kusken säger åt hästan att gå.

Jag har även blivit ombedd flera gånger av mindre tränare att släppa ut deras hästar, då de har varit själva/skötaren upptagen, just för att hästen drar iväg för snabbt om de släpper kedjorna själva. Jag har då varit där med våra hästar, men haft en ledig stund och då fått släppa ut andras hästar.

Men det är bra att du inte har samma erfarenhet. Kanske är travsporten på väg åt rätt håll?🙂

Jag anser att en häst ska stå helt stilla tills den får tillåtelse att gå.

Även om en häst "bara" skulle skritta iväg med vagn så fort den är lös, så är det fortfarande riktigt allvarligt om den gör samma sak när en ryttare ska sitta upp.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
shia
12/1/17, 5:25 PM
#28

Aha, då missförstod jag lite som jag nästan antog:D

Upp till toppen
Annons: